Ημερολογιακό Αρχείο
< November 2017 >
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

Στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών (Γλύκωνος 4, Αθήνα, τηλ. 2107213938) εγκαινιάζεται στι; 2 Νομεβρίου η έκτη ατομική έκθεση φωτογραφίας  του Χρίστου Σιμάτου, ενός από τους  πλέον αναγνωρισμένους σύγχρονους Έλληνες εικαστικούς, με τίτλο: “Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring”.

Θεματικός άξονας της έκθεσης είναι η μεταμόρφωση του τοπίου μέσα από διάφορες εποχές και το συναίσθημα που αυτό προκαλεί στον θεατή.  Μέσα από μια σειρά 14 φωτογραφιών μεγάλων διαστάσεων και υψηλής ευκρίνειας, υψηλής αισθητικής και ενίοτε ποιητικών, ο Χρίστος Σιμάτος μας προσκαλεί να ανακαλύψουμε την επίδραση που έχει η εναλλαγή των εποχών στο τοπίο καθώς και να βρεθούμε αντιμέτωποι με το συναίσθημα του πόσο μικρός και ασήμαντος είναι ο άνθρωπος μπροστά στο μεγαλείο της φύσης.

 

Από την αναζήτηση των ερειπίων ο Χρίστος Σιμάτος ταξίδεψε στην Ελλάδα σε τοποθεσίες όπου η απουσία του ανθρώπου είναι έκδηλη και κατέγραψε με το φακό του τοπία σαν ένα είδος πνευματικής άσκησης και εσωτερικής αναζήτησης.  Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο τρόπος με τον οποίο ο Χρίστος Σιμάτος οδηγήθηκε από την αναζήτηση των ερειπίων στην καταγραφή του τοπίου.  Αφού αναζήτησε και κατέγραψε εσωτερικούς χώρους, ανθρώπινα κατασκευάσματα απομόνωσης – προστασίας του ανθρώπου από το περιβάλλον οδηγήθηκε μαλακά μέσα από μια εσωτερική αναζήτηση που επιχειρούσε να ερμηνεύσει τα έργα του, στο να αναζητήσει τη δίοδο από μέσα προς τα έξω.  Σύμφωνα με τα λόγια του ίδιου του εικαστικού:

“η δισυπόστατη φύση του ανοιχτού παραθύρου, η λειτουργία σαν φωτογραφικό κάδρο και δίοδος από τα μέσα προς τα έξω, με οδήγησαν μακριά από το σκοτεινό εσωτερικό, στην απεραντοσύνη της φύσης.  Από τις αναζητήσεις χαραμάδων που επέτρεπαν να διειδύσει ένα λιγοστό φως σε ένα διαλυμένο εσωτερικό, στεκόμουν μπροστά σε ένα μεγαλειώδες παιχνίδι χρωμάτων, υφών και σχημάτων”.

 

Η φύση και η δύναμη της φύσης ανέκαθεν ασκούσαν μεγάλη επίδραση και γοητεία στους καλλιτέχνες καθώς και στα αισθήματα που προκαλούσαν στο θεατή.  Οι φωτογραφίες του Χρίστου Σιμάτου ενεργοποιούν αυτά τα αισθήματα ενώ ταυτόχρονα προκαλούν το θεατή να επαναπροσδιορίσει και τη σχέση του με τη φύση.  Ένα θέμα, ειδικά στις ημέρες μας τόσο επίκαιρο και ζωτικό.  Ο Χρίστος Σιμάτος σημειώνει σχετικά:

“ο καλλιτέχνης παρατηρώντας τη φύση απομονώνει ένα τμήμα της χρησιμοποιώντας αισθητικά κριτήρια σε μια προσπάθεια να καταγράψει τον ψυχικό τόνο του τοπίου.  Αυτός ο ψυχικός τόνος λειτουργεί συνδετικά με τον θεατή διεγείροντας τον ψυχικό του κόσμο ενοποιώντας τα επιμέρους εικονιζόμενα στοιχεία με το όλον της φύσης δημιουργώντας αισθήματα που θα είχε αν βρισκόταν εκεί”.

 

Τα λόγια και οι φωτογραφίες του Χρίστου Σιμάτου αυτομάτως μας φέρνουν στο νου τα λόγια του Λεών Τολστόϊ για την τέχνη όπου μεταξύ άλλων γράφει: “η τέχνη είναι μια ανθρώπινη δραστηριότητα, που συνίσταται στο εξής: ένας άνθρωπος χρησιμοποιώντας ορισμένα εξωτερικά σημάδια, μεταβιβάζει συνειδητά σε άλλους αισθήματα που είχε βιώσει, και οι άλλοι άνθρωποι επηρεάζονται ψυχικά από τα αισθήματα αυτά, τα νιώθουν κι εκείνοι”.

Η έκθεση συνοδεύεται από κείμενο του Χρίστου Σιμάτου

 

 

Διάρκεια έκθεσης: από 2 Νοεμβρίου έως 2 Δεκεμβρίου 2017 

 

 

 

Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring

 

Το τοπίο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το χρόνο. Η κάθε στιγμή που περνά, η θέση του Ήλιου, η κίνηση των σύννεφων, η Άνοιξη, το Καλοκαίρι, το Φθινόπωρο, ο Χειμώνας μεταμορφώνουν το τοπίο. Κάθε φορά που επισκέπτεσαι έναν τόπο, η εικόνα που βλέπεις είναι μοναδική. Αναπαραστάσεις του φυσικού χώρου από τις αρχές της ανθρώπινης ιστορίας. Κάθε εποχή το προσέγγισε το τοπίο με διαφορετικό τρόπο. Στην εποχή μας η φωτογραφία και ο κινηματογράφος χρησιμοποιούν το τοπίο είτε σαν βάση για την οργάνωση της αφήγησης, είτε σαν κυρίαρχο θέμα. Υπάρχουν πολλές κινηματογραφικές ταινίες που πραγματεύονται το θέμα του τοπίου η κάθε μία με το δικό της τρόπο. Από την ταινία του Ki-Duk Kim, Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring αυτό που θυμάμαι περισσότερο είναι ένα μικρό ξύλινο δωμάτιο επάνω σε μία πλατφόρμα να επιπλέει στο κέντρο μιας λίμνης περιστοιχισμένης από βουνά. Η έμφαση που έχει δώσει ο σκηνοθέτης στη φωτογραφία και την καταγραφή της επίδρασης που έχει η εναλλαγή των εποχών στο τοπίο όπως και το συναίσθημα του πόσο μικρός και ασήμαντος είναι ο άνθρωπος μπροστά στο μεγαλείο της φύσης με έκανε να ξανασκεφτώ το ζήτημα της δικής μου επιλογής…

 

 

Γιατί το τοπίο;

 

Η ερώτηση είναι λίγο παραπλανητική γιατί δεν αναφέρεται σε ένα φιλοσοφικό ερώτημα πάρα σε μία εσωτερική αναζήτηση που προκύπτει από την προσπάθεια να ερμηνεύσω τα τελευταία μου έργα. Αρχικά το θέμα που προσπαθούσα να απεικονίσω με τη ζωγραφική και τη φωτογραφία είχε να κάνει με έναν εσωτερικό αρχιτεκτονικό χώρο, ένα ανθρώπινο κατασκεύασμα απομόνωσης-προστασίας του ατόμου από το περιβάλλον. Ένα χώρο κατασκευασμένο, φανταστικό η πραγματικό, που για πολλά χρόνια αναζητούσα χαμένος μέσα σε αρχιτεκτονικά ερείπια. Εκεί κυνηγούσα να βρω τα ίχνη μίας ανθρώπινης παρουσίας, σημάδια αποτυπωμένα στον χώρο μία αίσθηση κάποιας δραστηριότητας. 

 

Εξερεύνησα μακρινούς διαδρόμους, δωμάτια με φθαρμένους τοίχους, παράθυρα κλειστά με το λιγοστό φως να προσπαθεί να εισβάλει στον ερειπωμένο χώρο. Υπήρχαν όμως και οι περιπτώσεις που ένα παράθυρο ήταν ορθάνοιχτο, μια ματιά προς τα έξω. Μια διέξοδος από τον απομονωτικό εσωτερικό χώρο. Το πλαίσιο του παραθύρου λειτουργεί σαν όριο απομονώνοντας ένα τμήμα της φύσης παρουσιάζοντας το σαν μία αυτόνομη εικόνα. Λειτουργεί σαν μία φωτογραφική μηχανή με την μόνη διαφορά ότι το φιλμ είσαι εσύ. Η δισυπόστατη φύση του ανοιχτού παραθύρου, η λειτουργία σαν φωτογραφικό κάδρο και η δίοδος από τα μέσα προς τα έξω, με οδήγησαν μακριά από το σκοτεινό εσωτερικό, στην απεραντοσύνη της φύσης. Από τις αναζητήσεις χαραμάδων που επέτρεπαν να διεισδύσει ένα λιγοστό φως σε ένα διαλυμένο εσωτερικό, στεκόμουν μπροστά σε ένα μεγαλειώδες παιχνίδι χρωμάτων, υφών και σχημάτων.

 

Το τοπίο είναι μια αυθαίρετη έννοια γιατί δεν περιλαμβάνει την ολότητα της φύσης πάρα ένα απόσπασμά της που το λαμβάνουμε σαν φύση όταν δεν εμπλεκόμαστε μαζί του με γεωργικές η άλλες παραγωγικές διαδικασίες. Ο καλλιτέχνης παρατηρώντας τη φύση απομονώνει ένα τμήμα της χρησιμοποιώντας αισθητικά κριτήρια σε μία προσπάθεια να καταγράψει τον ψυχικό τόνο του τοπίου. Αυτός ο ψυχικός τόνος λειτουργεί συνδετικά με τον θεατή διεγείροντας τον ψυχικό του κόσμο ενοποιώντας τα επιμέρους εικονιζόμενα στοιχεία με το όλον της φύσης δημιουργώντας αισθήματα που θα είχε αν βρισκόταν εκεί.

 

Η επαφή μου με το τοπίο με οδήγησε μακριά από τα σκοτεινά εσωτερικά σε έναν νέο κόσμο. Από την έρευνα του ανθρώπινου ίχνους σε έναν εγκαταλελειμμένο χώρο βρέθηκα να αναζητώ τον ψυχικό τόνο του μεγαλειώδους της φύσης και με την διαδικασία της φωτογραφικής καταγραφής να δημιουργώ φωτογραφικά τοπία με σκοπό να μεταφερθεί αυτός ο ψυχικός τόνος στον θεατή θυμίζοντας του τη σύνδεση μεταξύ του ανθρώπου και της φύσης που όμως ξεχάστηκε όταν απομονωθήκαμε στις πόλεις που κατασκευάσαμε.

Χρίστος Σιμάτος

 

 

 

Συλλογή Αντώνη και Άζιας Χατζηιωάννου

Την απόσταση που χωρίζει την Κρήτη από την Ινδία, τις δύο «πατρίδες» του Δημήτρη Κατσιγιάννη (γ. 1960), γεφυρώνουν τα 70 περίπου έργα της έκθεσης. Αποκλειστικά ακουαρέλες, πρόκειται για πρόσφατα αποκτήματα της Συλλογής Αντώνη και Άζιας Χατζηϊωάννου, τα περισσότερα από τα οποία δημιουργήθηκαν κατά την τριετία 2011-2014 στον Σταυρό της Κρήτης, κοντά στα Χανιά (γνωστό από την ταινία «Αλέξης Ζορμπάς» του Μιχάλη Κακογιάννη), όπου ο καλλιτέχνης ζει κατά το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου, ενώ δεν θα λείπουν και κάποια σημαντικά παλαιότερα κρητικά τοπία του, ήδη υπάρχοντα στη Συλλογή. 

Εξίσου καίριο ρόλο στην έκθεση θα έχουν όμως πολλά έργα του Δημήτρη Κατσιγιάννη που επίσης αποκτήθηκαν πρόσφατα από τη Συλλογή Χατζηϊωάννου και δημιουργήθηκαν την περίοδο 2007-2013, κατά τις πολύμηνες ετήσιες επισκέψεις του ζωγράφου στην Ινδία. Μέσα από αυτό το δίπολο Δύσης και Ανατολής, τόσο η έκθεση όσο και ο κατάλογός της, θα επιχειρήσουν να αναδείξουν τις ζωγραφικές αναζητήσεις που διατρέχουν, ενώνουν και χωρίζουν τα έργα της Κρήτης και της Ινδίας και δεν περιορίζονται στη θεματική προσέγγισή τους.

Ζωγράφος του βλέμματος, ο Δημήτρης Κατσιγιάννης έχει εδώ για εργαστήριό του τον δρόμο ή το κατώφλι του σπιτιού του και για μοντέλο του το τοπίο. Η ακουαρέλα αποτελεί το αγαπημένο του μέσο για την ευκολία που του προσφέρει στη μεταφορά, την αμεσότητα, τη διαφάνεια, την αίσθηση του άυλου. Με περισσότερο χρόνο στη διάθεσή του στην Κρήτη και λιγότερο στην Ινδία, επανέρχεται στο ίδιο τοπίο και στο ίδιο κομμάτι χαρτί ενσωματώνοντας αλλεπάλληλα σε αυτό –όπως σε μια νωπογραφία– τη ματιά του, τον χρόνο, το νερό και το χρώμα. Σε διαρκή διερεύνηση της σύνθεσης και της φόρμας μέσα από το φως και τις δονήσεις των δύο τόπων όπου ζει και ζωγραφίζει, ο Δημήτρης Κατσιγιάννης έχει ως γνώμονά του την απλότητα του αρχαϊκού στοιχείου που αναζητεί τόσο στον Σταυρό όσο και στις Ινδίες. 

Με αφορμή αυτή τη συνύπαρξη των δύο διαφορετικών τόπων και πολιτισμών στη συγκεκριμένη έκθεση, ο καλλιτέχνης αναφέρει στον κατάλογο: «Όσοι έχουν περάσει από την Ινδία λένε ότι ο Σταυρός δίνει μια αίσθηση σαν να βρίσκεσαι στη νότια Ινδία. Ο κόσμος στον Σταυρό είναι πιο “εναλλακτικός” και οι ρυθμοί όσων μένουν εκεί μοιάζουν με τους ρυθμούς των ανθρώπων της παλιάς Ελλάδας, οι οποίοι με τη σειρά τους ταιριάζουν λίγο με τους ρυθμούς της Ινδίας. Κατά τα άλλα είναι δύο διαφορετικά μέρη, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την ποιότητα του φωτός, η οποία κατά συνέπεια αλλάζει και την ποιότητα του χρώματος στα έργα μου».

Η έκθεση συνοδεύεται από πλήρως εικονογραφημένο, δίγλωσσο (ελληνικά-αγγλικά) κατάλογο, ο οποίος περιλαμβάνει κείμενα της Ελισάβετ Πλέσσα, του Κωνσταντίνου Παπαγεωργίου και του Δημήτρη Κατσιγιάννη.

Στον κατάλογο της έκθεσης, ο Δημήτρης Κατσιγιάννης γράφει: «Aν από το κουβάρι τραβήξουμε εκείνον τον μίτο που συνιστά τη Ζωγραφική ως γλώσσα, και καταφέρουμε να την καταλάβουμε, να την ενσωματώσουμε και να την πραγματώσουμε, τότε συναντιόμαστε με τον άλλο μίτο που συνιστά τη Ζωγραφική ως μονοπάτι. Κατά τη διάρκεια αυτού του αγώνα η αναγκαστική πειθαρχία μπορεί να γεννήσει μια ελευθερία και να δημιουργήσει έναν ακόμα μίτο. Είναι όπως σε μια ουσιαστικά ζωγραφική επιφάνεια η κάθε χρωματική κηλίδα έχει πολλαπλή σημασία και εξυπηρετεί πολλά επίπεδα θέασης(αρμονία στη σύνθεση, κατάλληλος τόνος που ορίζεται από τον χώρο, αίσθηση της ύλης που απεικονίζεται, ιστόρηση του μύθου, ήθος…)».

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ

Ο Δημήτρης Κατσιγιάννης γεννήθηκε στη Δράμα το 1960. Σπούδασε ηλεκτρολόγος μηχανικός στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (1978-1983) και στη συνέχεια ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1983-1990). Έλαβε από το ΙΚΥ μεταπτυχιακή υποτροφία εσωτερικού για «Ζωγραφική εκ του φυσικού»(1992-1995). Έχει παρουσιάσει τα έργα του σε επτά ατομικές εκθέσεις, κυρίως στην Αθήνα. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα, στα Χανιά και στην Ινδία.

Ο Δημήτρης Κατσιγιάννης θα βρίσκεται στον χώρο της έκθεσης τις εξής ημέρες και ώρες για να συναντήσει τους επισκέπτες της έκθεσης και να τους ξεναγήσει στην έκθεσή του: 

Σάββατο 7 Οκτωβρίου, 12.30 μ.μ.

Σάββατο 21 Οκτωβρίου, 12.30 μ.μ.

Άλλες εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο της έκθεσης θα ανακοινωθούν σύντομα.

Εγκαίνια έκθεσης: Τετάρτη 4 Οκτωβρίου 2017, 8 μ.μ.

Διάρκεια: 4-29 Οκτωβρίου 2017

Ωράριο λειτουργίας έκθεσης: 

Τετάρτη-Παρασκευή: 6-9 μ.μ. / Σάββατο: 12-8 μ.μ. / Κυριακή: 12-3 μ.μ.

Σάββατο 28 Οκτωβρίου κλειστά

Φωκίωνος Νέγρη 16, Αθήνα 112 57,  Τηλ. 210-8824681

Eίσοδος ελεύθερη

Facebookhttps://www.facebook.com/Katsigiannisexhibition

 

 

   Η ανανεωμένη 22η Διεθνής Συνάντηση Σύγχρονης Τέχνης Art-Athina 2017,  ένα από τα μεγαλύτερα ετήσια εικαστικά γεγονότα στην Ελλάδα, θα ανοίξει τις πύλες της στο TaeΚwonDo Παλαιού Φαλήρου την Παρασκευή 26 Μαΐου και θα διαρκέσει έως και την Κυριακή 28 Μαΐου. 

Συνολικά 12 ενότητες αναπτύσσονται γύρω από τον κεντρικό άξονα της διοργάνωσης – την έκθεση που συνθέτουν οι 56 συμμετέχουσες γκαλερί από την Ελλάδα και το εξωτερικό – σύμφωνα με το πρόγραμμα που διαμόρφωσε η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια της Art Athina 2017, Σταματία Δημητρακοπούλου. 

Έμφαση στο βίντεο και την περφόρμανς, το ντιζάιν και την ανεξάρτητη εικαστική σκηνή, αλλά και την ιστορία της διοργάνωσης, που θεμελίωσε ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αιθουσών Τέχνης (ΠΣΑΤ) το 1993, δίνεται μεταξύ άλλων στο φετινό πρόγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει επίσης συζητήσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα, καθώς κι ένα πλούσιο VIP πρόγραμμα απευθυνόμενο σε συλλέκτες. 

Το νέο πρόσωπο της Art Athina 2017 συνθέτουν επίσης η Ξένια Καλπακτσόγλου ως καλλιτεχνική σύμβουλος και ο Αντώνης Κούρκουλος ως γενικός συντονιστής. Η παραγωγή έχει ανατεθεί στην εταιρεία Be Best. Τη νέα ταυτότητα της Art Athina υπογράφει το G Design Studio και τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό το γραφείο Stage Design Office με επικεφαλής τον Σταύρο Παπαγιάννη. 

Η νέα δομή της Art Αthina διαμορφώνεται συνολικά στις παρακάτω θεματικές ενότητες:

 

MAIN

Σαράντα τρεις (43) γκαλερί από την Ελλάδα και το εξωτερικό παρουσιάζουν το πρόγραμμα τους στον κεντρικό χώρο του TaeKwonDo. 

HIGHLIGHT

Νέες γκαλερί από το εξωτερικό συμμετέχουν στην καινούρια ενότητα της Art Athina. Φέτος δίνουν το «παρών» 13 γκαλερί, οι περισσότερες εκ των οποίων έχουν έδρα στο Λος Άντζελες. 

FEATURE

Ενότητα (μέρος των βασικών συμμετοχών) με θεματική που ορίζεται και οργανώνεται από έναν επιλεγμένο επιμελητή. Η Μyriam Ben Salah, ανεξάρτητη επιμελήτρια και αρχισυντάκτρια της διεθνούς περιοδικής εικαστικής έκδοσης “Kaleidoscope” καλεί τις γκαλερί The third line (Ντουμπάι) και Gregor Staiger (Ζυρίχη), οι οποίες συμμετέχουν στην Αrt Athina με ατομικές παρουσιάσεις των Sophia Al Maria και Shana Moulton αντίστοιχα. Ο τίτλος του πρότζεκτ είναι “Alternatives” και επικεντρώνεται στην αγχώδη διαταραχή της σύγχρονης καταναλωτικής κοινωνίας, όπως αυτή παρουσιάζεται με αιχμηρό χιούμορ και σκοτεινή ακρίβεια στη δουλειά των δύο καλλιτεχνών. 

VIDEO

Διαμορφωμένος ως δωμάτιο ξενοδοχείου, ο χώρος προβολών βίντεο θα φιλοξενήσει το πρόγραμμα που έχει σχεδιάσει για τη φετινή Art Athina o ανεξάρτητος επιμελητής και κριτικός τέχνης Alexander Burenkov και στο οποίο περιλαμβάνονται έργα 32 Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών. Η φετινή θεματική σχετίζεται άμεσα με την τεχνολογία και την απεικόνιση του «γενναίου νέου κόσμου» (brave new world) που βασίζεται μεταξύ άλλων στην ψευδο-διαφάνεια, την υπερσύνδεση, τη χαμένη σωματικότητα και τα παγκόσμια δίκτυα επικοινωνίας. 

 

SURVEY

Η ανεξάρτητη επιμελήτρια Γαλήνη Νόττι δημιουργεί μια έκθεση με αρχειακό υλικό και έργα από το παρελθόν της αθηναϊκής φουάρ επιχειρώντας μια αναδρομή, ανασκόπηση και ενδοσκόπηση του θεσμού της Art Athina. 

Στο πλαίσιο της ενότητας Survey εντάσσεται και η οπτικοακουστική εγκατάσταση της Κατερίνας Ζαχαροπούλου «Ρωτώντας», που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο 2014, με τη στήριξη του οργανισμού ΝΕΟΝ. Η εγκατάσταση βασίζεται στο υλικό των συνεντεύξεων που έχει πραγματοποιήσει επί δύο δεκαετίες η Κατερίνα Ζαχαροπούλου, με θεωρητικούς και εκπροσώπους μουσείων και καλλιτεχνικών φορέων στην Ελλάδα και το εξωτερικό. 

 

PERFORMANCE

Το πρόγραμμα περφόρμανς περιλαμβάνει καλλιτέχνες που εκπροσωπούνται από τις συμμετέχουσες γκαλερί. Το αναλυτικό πρόγραμμα θα ανακοινωθεί προσεχώς. 

TRIBUTE

H Art Athina παρουσιάζει αφιέρωμα στο έργο των Γιάννη Κουνέλλη και Δημήτρη Μυταρά. 

Το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου παρουσιάζει το φιλμ του Heinz-Peter Schwerfel «Αποσπάσματα από ένα ημερολόγιο» (Γερμανία 1996, 46΄) καθώς και αρχειακό υλικό από την ατομική έκθεση του Γιάννη Κουνέλλη στο φορτηγό πλοίο ΙΟΝΙΟΝ (1994). Στο πλαίσιο του αφιερώματος, ο Μανώλης Μπαμπούσης επιμελείται την παρουσίαση «Το έργο του Γιάννη Κουνέλλη μέσα από τον φακό του Μανώλη Μπαμπούση». 

Η Εθνική Πινακοθήκη- Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου παρουσιάζει αφιέρωμα στον Δημήτρη Μυταρά που περιλαμβάνει τρία έργα του σπουδαίου ζωγράφου από τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης. 

DESIGN

Mοναδικά, εκτός παραγωγής, έπιπλα παρουσιάζονται στην ενότητα Design από τις γκαλερί Ζουμπουλάκη, Μαρτίνου και Antiqua. Το περίπτερo του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ στην 22 η Art Athina παρουσιάζει την έκδοση 1968, η οποία αποτελεί μια συνεργασία με το περιοδικό TOILETPAPER των Maurizio Cattelan και Pierpaolo Ferrari. Οι επισκέπτες, μέσω μιας εγκατάστασης που περιλαμβάνει έπιπλα αυτής της περιόδου, παίρνουν μια ιδέα από τη διαδικασία δημιουργίας του βιβλίου ενώ ταυτόχρονα μυούνται στις τρέχουσες εκθέσεις του ΔΕΣΤΕ, Liquid Antiquity και Βραβείο ΔΕΣΤΕ: Μια Επετειακή Έκθεση, 1999-2015, μέσα από τις σελίδες των αντίστοιχων καταλόγων. 

TALKS

Συζητήσεις, πάνελ και συνεντεύξεις. Το πρόγραμμα τροφοδοτείται από όλες τις κατηγορίες της Art Athina και παρουσιάζεται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο. Το αναλυτικό πρόγραμμα θα ανακοινωθεί προσεχώς. 

PUBLICATIONS

Το βιβλιοπωλείο OMMU επιλέγει για την Art Athina 2017 μια σειρά από ανεξάρτητες καλλιτεχνικές εκδόσεις και καταλόγους. 

Παράλληλα παρουσιάζει για πρώτη φορά μια αρχειακή έκθεση του εκδοτικού έργου του Νίκου Ε. Παπαδάκη, συνιδρυτή του Κέντρου Τεχνολογικών Εφαρμογών - ΚΤΕ, του Athens Design Center - ADC μαζί με την Ελένη Βερναδάκη, καθώς και της γκαλερί και εκδοτικού οίκου “ΠΟΛΥΠΛΑΝΟ” και περιοδικού “ΣΗΜΑ”. Στην έκθεση παρουσιάζονται εκδόσεις, περιοδικά, εφήμερα και αντικείμένα.  

ΟPEN

H υπαίθρια εγκατάσταση της Art Athina έχει τη μορφή ενός billboard και είναι πρότζεκτ της Sonora 128, του billboard project space της γκαλερί Kurimanzutto από το Μέξικο Σίτυ. To πρότζεκτ οργανώνει η Bree Zucker. 

INDEPENDENT PROJECTS

Ανεξάρτητοι χώροι τέχνης από την Ελλάδα και το εξωτερικό παρουσιάζουν πρότζεκτς στο πλαίσιο της ArtAthina 2017

Αναλυτικότερα: 

Το Radio Athènes συμμετέχει την Art Athina με ηχητική εγκατάσταση από την Ραλλού Παναγιώτου και την Ελένη Μπαγάκη. Τα έργα δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο του πρότζεκτ «All: Collected Voices» που διοργανώνεται από το Ινστιτούτο Γκαίτε στην Αθήνα υπό την επιμέλεια των Thomas Boutoux και Έλενας Παπαδοπούλου. 

Oι Enterprise Projects – το εγχείρημα της επιμελήτριας Δανάης Γιαννόγλου και του εικαστικού Βασίλη Παπαγεωργίου-  συμμετέχουν με ένα fundraising πρότζεκτ: την περιορισμένη έκδοση ενός σταχτοδοχείου (200 αντίτυπα) με το χαρακτηριστικό λογότυπο τους που έγινε σε συνεργασία με το γραφιστικό γραφείο bend. 

Οι Νεωτερισμοί Τουμάζου (Νeo Toum) από τη Λευκωσία θα διαμορφώσουν ένα lounge- αναγνωστήριο με την ιδιαίτερη αισθητική τους όπου και θα παρουσιάσουν για πρώτη φορά στο αθηναϊκό κοινό το έργο των εκδόσεων «Neo Toum».  

Οι 3137 παρουσιάζουν το συμμετοχικό εγχείρημα «Leftovers» των Amelia Groom, Angharad Williams, Gianmaria Andreetta και Marion Goix που συνδυάζει περφόρμανς, συγγραφή και γλυπτική. 

Η ΣΕΡΑΠΙΣ είναι μια ναυτιλιακή εταιρεία με έδρα την Ελλάδα που μεταξύ άλλων παράγουν ρούχα και αντικείμενα τέχνης με θέματα από το σύμπαν της ναυτιλίας. Ειδικά για την Art Athina 2017, η ΣΕΡΑΠΙΣ έχει δημιουργήσει ένα μεταξωτό μαντήλι σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων, που προορίζεται για να φορεθεί από τα μέλη του προσωπικού της διοργάνωσης. 

Η εικαστική ομάδα Arbit City Group παρεμβαίνει στον εξωτερικό χώρο της φουάρ με μία εγκατάσταση που τιτλοφορείται “Trophy Wife” και αποτελείται από δέκα ναυτικές σημαίες που αντιστοιχούν στα γράμματα του τίτλου του έργου. Όπως σχολιάζουν οι Arbit City Group μεταξύ άλλων, «Γυναίκα Τρόπαιο» είναι η Αθήνα, και η Αθήνα είναι η γυναίκα τρόπαιο. 

Το ελληνο-γαλλικό brand Pressure με έδρα το Παρίσι, συμμετέχει στην Art Athina 2017 με μία ειδική συλλογή για τη φουάρ σε συνεργασία με τον φωτογράφο Ilyes Griyeb του οποίου τις φωτογραφίες επίσης παρουσιάζει. 

EDUCATION

Σκίτσα καλλιτεχνών, ζωγραφικές δραστηριότητες, διαδραστικά γατοεκθέματα και εργαστήρια περιλαμβάνει το πρόγραμμα που έστησαν οι  Very Young Contemporary Art (VYCA) για γατόφιλες οικογένειες. Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στη φετινή διοργάνωση προσκλήθηκαν να σχεδιάσουν ειδικά για τα παιδιά ασπρόμαυρα σκίτσα με γάτες και οι μικροί, αλλά και μεγαλύτεροι φιλότεχνοι καλούνται να τις ανακαλύψουν, να τις χρωματίσουν και να σχεδιάσουν τον δικό τους γάτο-χαρακτήρα. 

Παράλληλα με την νέα δομή της Art Athina, αυτή τη χρονιά παρουσιάζεται και το νέο VIP πρόγραμμα, εστιασμένο σε διακεκριμένους συλλέκτες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, οι οποίοι θα φιλοξενηθούν στο ειδικά σχεδιασμένο VIP Lounge με έπιπλα από τα καταστήματα Δελούδη και την εταιρεία Vitra. 

  • Ημέρες και ώρες λειτουργίας:

Πέμπτη 25 Μαΐου 14:00 - 21:00 (μόνο με προσκλήσεις)
Παρασκευή 26 Μαΐου 12:00 - 21:00 
Saturday 27 Μαΐου 12:00 - 21:00 
Sunday 28 Μαΐου 12:00 - 21:00

 Είσοδος: 

Εισιτήριο: 8 €

Μειωμένο (Άνεργοι, μαθητές, φοιτητές, άτομα άνω των 65 ετών, ΑμεΑ): 5 €

Ομαδικό (15+ άτομα): 5 €

Ελεύθερη είσοδος: Παιδιά έως 12 ετών, φοιτητές της ΑΣΚΤ, μέλη της ΑΙCA και του Εικαστικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.

Η Art Athina τελεί υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, του Υπουργείου Τουρισμού, της Περιφέρειας Αττικής και του Δήμου Αθηναίων.

Η εκδήλωση είναι σε διαδικασία ένταξης στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα “Αττική” 2014-2020. 

 

 

 

 

             Ζωγραφική-Γλυπτική-Εγκαταστάσεις-       Περφόρμανς

 

Εγκαίνια: Πέμπτη 18 Μαΐου 2017, 20.00

(έναρξη της περφόρμανς: 21.00)

 

Πρώην συνεργείο Peugeot, Λεωφ. Συγγρού 114 (είσοδος από Φαλήρου 97-99)«Ρειstart» είναι ο τίτλος του εικαστικού εγχειρήματος που συνδυάζει ζωγραφική, γλυπτική, εγκαταστάσεις και περφόρμανς με την υπογραφή της γλύπτριας και ζωγράφου Μαριάννας Λύρα. Ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού, ιστορικό κτίριο της δεκαετίας του 1920 (είχε χτιστεί ειδικά για να στεγάσει την πρώτη έκθεση-συνεργείο αυτοκινήτων της Fiatστην Ελλάδα), επέλεξε η Μαριάννα Λύρα για να επιστρέψει στα εικαστικά δρώμενα ύστερα από 20 χρόνια σιωπής. Σιωπή την οποία σπάει παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ένα έργο που είχε ζωγραφίσει πριν από δύο δεκαετίες και το οποίο πρωταγωνιστεί στο νέο της εγχείρημα καθώς οι μορφές του «βγαίνουν»στον κόσμο της τρίτης διάστασης. 

 

Θέμα του κεντρικού έργου του «ρειstart» είναι ένα οικογενειακό δείπνο, με φόντο μια φανταστική πόλη, το οποίο διακόπτεται ξαφνικά από μια αστραπή. H λάμψη της λειτουργεί ως στοιχείο ανατροπής ωθώντας τις ζωγραφισμένες μορφές να εγκαταλείψουν τον δισδιάστατο καμβά και να απλωθούν ως γλυπτά στον χώρο. Αρχίζουν έτσι ένα ταξίδι μεταμόρφωσης με οδηγό τους το φως και τη σκιά καιμε αναφορά πάντα τον αρχικό ζωγραφικό πίνακα-«μήτρα».

 

Ο τίτλος «ρειstart» συμπυκνώνει την κεντρική ιδέα του έργου καθώς αποτελείται από το ρήμα «ρει» που παραπέμπει στη γνωστή ρήση του Ηράκλειτου «Τα πάντα ρει, μηδέποτε κατά τ’ αυτό μένειν», δηλαδή στον δημιουργικό χρόνο, ο οποίος είναι ταυτόχρονα παρελθόν και παρόν, και στην αγγλική λέξη «start» η οποία εκφράζει το τώρα, την επιτακτική ανάγκη της έναρξης, εμπεριέχοντας συγχρόνως τη λέξη «art» (τέχνη). Παράλληλα, η λέξη «ρει» συνηχεί με το αγγλικό «re» (ξανά) και σηματοδοτεί την επανεκκίνηση της αρχικής εικόνας του Δείπνου και εντέλει την «επανεκκίνηση» του εγκαταλελειμμένου χώρου.

 

Με υλικά τις ψηφιακές εκτυπώσεις εικόνων που αποτυπώνουν τα στάδια της μεταμόρφωσης των χαρακτήρων του Δείπνου, καθώς και το χαρτόνι, το μέταλλο τα συρμάτινα πλέγματα, τα υφάσματα, το φως και τη σκιά, η Μαριάννα Λύρα εμπνέεται από τον Γουίλιαμ Κέντριτζ και αφοσιώνεται σε μια ερευνητική διαδικασία δημιουργώντας ένα εικαστικό εγχείρημα το οποίο αποτελείται από εννέα ενότητες:

 

Το Δείπνο

 Έξοδος

 Μπάρκο

 Το Βιβλίο των Πράξεων

 Ελεύθερη πτώση 

 Μνημείο

 Πέρασμα

 Πύρινο Δέντρο

 Το Χρονικό των Μεταμορφώσεων

 

Οι ενότητες αυτές –η καθεμία τους θα μπορούσε να λειτουργεί και ως αυτόνομο έργο– «διηγούνται» τις δικές τους ιστορίες, οι οποίες επιδέχονται πολλαπλές αναγνώσεις και ολοκληρώνονται τόσο μέσα από οπτικοακουστικές προβολές, όσο και μέσα από τη δράση των περφόρμερ, οι οποίοι, ως κινούμενες πηγές φωτός, ξεναγούν τους θεατές σε πρόσθετες αφηγήσεις μέσω των σκιών που προκύπτουν από την κίνησή τους στον χώρο.

 

Συντελεστές

 

Σύλληψη και εκτέλεση εικαστικού έργου: Μαριάννα Λύρα

 Ομάδα εργασίας: Μαριάννα Λύρα, Μαρκέλλα Μανωλιάδη, Νίκος Ναζίρης

 Εγκαταστάσεις, κατασκευές και τεχνική υποστήριξη: Νίκος Ναζίρης, Παναγιώτης Στεφανόπουλος, Περικλής Φραγκιάς

 Σύλληψη και σχεδιασμός έκθεσης ψηφιακών εκτυπώσεων: Ιωσήφ Ευφραιμίδης

 Συντονισμός και επιμέλεια της περφόρμανς: Μαρκέλλα Μανωλιάδη

 Oπτικοακουστικές προβολές: Τάκης Αναγνωστόπουλος

 Φωτισμοί: Κώστας Αγγέλου, NoDark

 Φωτό: Τάκης Αναγνωστόπουλος

 Σχεδιασμός καταλόγου: BobStudio

Διεύθυνση: Λεωφ. Συγγρού 114, είσοδος από Φαλήρου 97-99

 Διάρκεια: 18 Μαΐου-30 Ιουνίου 2017

 Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τετάρτη-Σάββατο 11.00-14.00 και 18.30-22.00 / Δευτέρα και Κυριακή 18.30-22.00 / Τρίτη κλειστά

 Περφόρμανς:19 Μαΐου-4 Ιουνίου, Δευτέρα, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή – 21.00

 Facebookhttps://www.facebook.com/RestartbyLyra

 Είσοδος ελεύθερη

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
6-7-8-9 Απριλίου 2017
Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο: 12.00-21.00
Κυριακή: 12.00-19.00
Η φετινή Άνοιξη κομίζει τέχνη στην Αθήνα. Μια ανάσα πριν εγκαινιαστεί η documenta14, η σπουδαία ευρωπαϊκή εικαστική διοργάνωση, η οποία για πρώτη φορά στην ιστορία της φιλοξενείται και εκτός Κάσελ, στην Αθήνα, οι γκαλερί της πόλης την υποδέχονται πανηγυρικά μέσω της δράσης Gallery Walk. Για τέσσερις ημέρες, από τις 6 έως και τις 9 Απριλίου, συνολικά 41 γκαλερί  (38 στην Αθήνα και 3 στον Πειραιά) δίνουν ένα δυναμικό “παρών” παράλληλα με το πρόγραμμα της documenta14.
Αναλυτικότερα οι γκαλερί σε αυτό το πλούσιο εικαστικά τετραήμερο διευρύνουν το ωράριο τους και παραμένουν ανοιχτές ακόμη και την Κυριακή. Τόσο για  να τιμήσουν την άφιξη της documenta14, όσο και για να προσφέρουν στους φιλότεχνους την ευκαιρία να απολαύσουν τα έργα 150 και πλέον καλλιτεχνώνπου εκθέτουν στις συμμετέχουσες αίθουσες τέχνης. 
Με οδηγό τον ειδικό δίγλωσσο χάρτη (ελληνικά-αγγλικά) που έχει σχεδιαστεί για το  Gallery Walk και ο οποίος θα διανέμεται σε όλες τις γκαλερί που συμμετέχουν στον εικαστικό περίπατο, οι φίλοι της τέχνης θα μπορέσουν να διαμορφώσουν τη δική τους διαδρομή στο πλαίσιο του εορταστικού τετραημέρου με στόχο να επισκεφθούν όσο το δυνατόν περισσότερες αίθουσες τέχνης και να αποκτήσουν σφαιρική εικόνα σχετικά με την τρέχουσα εικαστική κίνηση. 
 Το πρόγραμμα αναλυτικά:  
 
  1. a.antonopoulou.art
Αριστοφάνους 20, 10554, Αθήνα, 210 3214994 //  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  //www.aaart.gr
Ομαδική έκθεση //Antiquidia (Dialogues with Antiquity)// Χρήστος Αθανασιάδης, , Ντέμη Κάια Μιχάλης Καλλιμόπουλος, Άννα Λάσκαρη, Δημήτρης Μεράντζας, Απόστολος Ντελάκος, Λήδα Παπακωνσταντίνου, , Ράνια Ράγκου, Νανά Σαχίνη,  Στεφανία Στρούζα, Μαρκ Χατζηπατέρας, Αλέξανδρος Ψυχούλης
 
  1. AD gallery
Παλλάδος 3, 105 54, Αθήνα,  210 32 28 785//  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  //www.adgallery.gr
1ος όροφος: Ομαδική έκθεση // Τέχνη Ενώπιον των Ερειπίων// Γιώργος Δρίβας, Βλάσης Κανιάρης, Νίκος Μάρκου, Δημήτρης Μιχαλάκης, Τάσος Παυλόπουλος, Αναστάσης Στρατάκης, Steve Gianakos, Steven C. Harvey
2ος όροφος // Su-Mei Tse // Μια Ορισμένη Ελαφρότητα
  
  1. Agathi Kartalos
Μηθύμνης 12 & Επτανήσου 11257, Αθήνα, 210 8640250 //  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  // www.agathi.gr
Ομαδική έκθεση//Κρατάς κρυμμένα μυστικά και documenta…// Άγγελος Αντωνόπουλος, Κωστής Γεωργίου,  Λεωνίδας Γιαννακόπουλος, Χαράλαμπος Δερμάτης, Θεόφιλος Κατσιπάνος, Μαρίνα Κροντηρά, Μανώλης Μεραμπελιώτης , Στέφανος Ρόκος// Επιμέλεια: Γιώργος Καρτάλος
 
  1. Alma Gallery Athens
Υψηλάντου 24, 106 76, Αθήνα, 211 4003160 //  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  //www.galleryalma.com
Άρης Κατσιλάκις// Findings// Γλυπτική
 
  1. ARTOWER AGORA
Αρμοδίου 10, 10552, Αθήνα, 210 3246100  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it '; document.write( '' ); document.write( addy_text31420 ); document.write( '<\/a>' ); //--> This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  //www.artower.gr
Ματθαίος Παπαβασιλείου //Τα είδωλα του χρόνου //ζωγραφική, εγκατάσταση
 
  1. Art Zone 42
Λεωφ. Βασιλέως Κωνσταντίνου 42, 11635. Αθήνα, 210 7259549 //  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  //www.artzone42.gr
Dreyk the Pirate // Sincerely Yours// Graffiti – Ζωγραφική – Urban Art
Εγκαίνια: Πέμπτη 6 Απριλίου, 8.00μμ
 
  1. Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
Γλύκωνος 4,10675, Αθήνα, 210 72 13 938 //  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  //www.athensartgallery.gr
Olivier Fahrni // Terresd’ ailleurs// Φωτογραφία
 
  1. Bernier / Eliades
Επταχάλκου 11, 11851, Αθήνα, 210 3413935-7 //  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  // www.bernier-eliades.gr
Ομαδική έκθεση// Incorporeal Bundles
 
  1. CAN Christina Androulidaki gallery
  Αναγνωστοπούλου 42.,10673, Αθήνα, 2103390833 //  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  //www.can-gallery.com
  Μαρία Κριάρα // The Pawnshop
 
  1. CHEAPART
Α. Μεταξά 25, 106 81, Αθήνα, 210 3817517 // ο This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  //www.cheapart.gr
Bildstein und Glatz// Athens for Real// Εγκατάσταση
 
  1. Dépôt Art Gallery
Νεοφύτου Βάμβα 5, 10674, Αθήνα, 210 3648174,  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it www.depotgallery.gr 
Όπυ Ζούνη // 10 παράδοξες προοπτικές προσλήψεις της Όπυς Ζούνη +10 ορθολογικά σχόλια του Εμμανουήλ Μαυρομμάτη // Ζωγραφική
            
  1. Depo Darm
Ηρώων Σκοπευτηρίου 54-56, 16121, Αθήνα, 210 7601177 //  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  //www.depodarm.com
 
 
More Articles...