Ημερολογιακό Αρχείο
< March 2018 >
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

8 Ιουνίου – 27 Νοεμβρίου 2022 

Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, ο ΝΕΟΝ ενεργοποιεί τον εμβληματικό χώρο του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου ως χώρο πολιτισμού, στο πλαίσιο της συνεργασίας με τη Βουλή των Ελλήνων, και παρουσιάζει την έκθεση σύγχρονης τέχνης DreamOn, μια έκθεση που υμνεί τον ρόλο της τέχνης στο δημόσιο χώρο.

Σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης και συμβούλου της Συλλογής Δ.Δασκαλόπουλου Δημήτρη Παλαιοκρασσά, η έκθεση DreamOnσυγκεντρώνει 18 εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας από διεθνείς και έλληνες δημιουργούς που προέρχονται από τη Συλλογή Δ.Δασκαλόπουλου, καθώς και μία νέα ανάθεση, ενώ συμπληρώνεται από 20 σχέδια έργων.

Η έκθεση πραγματοποιείται σε συνέχεια της ανακοίνωσης της Δωρεάς της Συλλογής Δ.Δασκαλόπουλου, και παρουσιάζει ορισμένα από τα πιο σημαντικά έργα της Συλλογής που στη συνέχεια θα δωρηθούν σε 4 μουσεία 3 χωρών σε 2 ηπείρους (ΕΜΣΤ, Tate, και από κοινού στα Guggenheim και MCA Chicago).

Είναι η πρώτη φορά που πολλά από τα έργα μεγάλης κλίμακας της Συλλογής Δ.Δασκαλόπουλου παρουσιάζονται στην Ελλάδα, και μάλιστα συγκεντρωμένα στον ανοιχτό, ελεύθερα προσβάσιμο χώρο του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου.

Σύμφωνα με τον επιμελητή Δημήτρη Παλαιοκρασσά, η έκθεση διαπνέεται από την αίσθηση πληρότητας που φέρνει η πραγμάτωση ενός μεγάλου ονείρου• όταν ο φιλόδοξος στόχος ενός καλλιτέχνη, όσο άπιαστος κι αν φαίνεται, εκφράζεται μέσα από μια αχαλίνωτη δημιουργικότητα στις εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας. Κατ’ αντιστοιχία, μέσω της Δωρεάς της Συλλογής Δ.Δασκαλόπουλου, γίνεται πραγματικότητα το όνειρο του δημιουργού της, μια ιδιωτική συλλογή να μετατραπεί σε δημόσιο αγαθό και τα έργα της να διατηρηθούν για τις επόμενες γενιές θεατών και καλλιτεχνών.

Στην έκθεση DreamOn παρουσιάζονται 18 εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας από τους καλλιτέχνες JohnBockHelenChadwickAbrahamCruzvillegas, Μάρθα Δημητροπούλου, PeterFischli & DavidWeissDavidHammonsThomasHirschhornDamienHirstMichaelLandy, Μαρία Λοϊζίδου, PaulMcCarthyAnnetteMessager, Μάρω Μιχαλακάκου, WangechiMutuPaulPfeifferMatthewRitchie, Άννα-Μαρία Σαμαρά, Αλέξανδρος Ψυχούλης. Όλα τα έργα προέρχονται από τη Συλλογή Δ.Δασκαλόπουλου και αποτελούν μέρος της Δωρεάς της προς τα μουσεία ΕΜΣΤ, Tateκαι κοινή δωρεά σε Guggenheim και MCA Chicago.

Επίσης, σε νέα ανάθεση από τον ΝΕΟΝ, ο Κώστας Ιωαννίδης δημιουργεί ένα ηχητικό κομμάτι μεγάλης κλίμακας που αποδίδεται με τη Σφυριχτή γλώσσα.

Η έκθεση συμπληρώνεται από 20 σχέδια έργων της έκθεσης.

Ο Πρόεδρος της Βουλής κ. Κωνσταντίνος Τασούλας αναφέρει: «Η Βουλή των Ελλήνων, με ιδιαίτερη χαρά, ανοίγει και πάλι τον εκθεσιακό χώρο του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου, για να παρουσιάσει ένα εντυπωσιακό σύνολο έργων σύγχρονης τέχνης καλλιτεχνών με διεθνή αναγνώριση, δωρεά από τη Συλλογή Δ.Δασκαλόπουλου σε τέσσερα από τα σημαντικότερα ανά τον κόσμο μουσεία, μεταξύ των οποίων και το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Αθήνα.

Η παρουσίαση αυτή αποτελεί τη συνέχεια της εξαιρετικά δημιουργικής συνεργασίας της Βουλής με τον πολιτιστικό οργανισμό ΝΕΟΝ και τον ιδρυτή του Δημήτρη Δασκαλόπουλο για την αναμόρφωση μεγάλου τμήματος του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου σε ένα συναρπαστικό εκθεσιακό πεδίο και την άκρως επιτυχημένη διοργάνωση της έκθεσης Portals | Πύλη.

Ως Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων, θεσμού που αποτελεί υποστηρικτή και θεματοφύλακα της Τέχνης ως δημόσιου αγαθού, συγχαίρω θερμά τον κ. Δασκαλόπουλο για την εμπνευσμένη πρωτοβουλία του, η οποία δίνει παράδειγμα προσφοράς στο κοινωνικό σύνολο και κίνητρο ευγενούς άμιλλας. Η έκθεση αντιπροσωπευτικών έργων της δωρεάς του σε έναν εμβληματικό χώρο της Βουλής είναι μια σπουδαία και ίσως μοναδική ευκαιρία για το ελληνικό κοινό και για τους επισκέπτες της χώρας μας να απολαύσουν μια ξεχωριστή αισθητική συγκίνηση».

Ο ιδρυτής του ΝΕΟΝ κ. Δημήτρης Δασκαλόπουλος σημειώνει: «Αισθάνομαι ιδιαίτερα περήφανος που συνεργαζόμαστε ξανά με τη Βουλή των Ελλήνων, τον κορυφαίο πολιτειακό θεσμό, για να παρουσιάσει ο ΝΕΟΝ μια ακόμα σημαντική έκθεση στο ιστορικό κτίριο του πρώην δημόσιου Καπνεργοστασίου. Αφ’ ενός γιατί, μετά την αναμόρφωσή του, το βλέπουμε να μετουσιώνεται σε ένα νέο πολιτιστικό κέντρο για την Αθήνα, εκφράζοντας τη φιλοδοξία του ΝΕΟΝ για τη σημασία του δημόσιου χώρου. 

Και αφ’ ετέρου γιατί η έκθεση αυτή αντικατοπτρίζει μια καμπή στην προσωπική μου πορεία ενασχόλησης με την τέχνη. Οι εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας που παρουσιάζονται στην έκθεση DreamOnστη συνέχεια θα ακολουθήσουν μια διαφορετική πορεία, θα ταξιδέψουν σε 2 ηπείρους και 3 χώρες για να αποτελέσουν κομμάτι των συλλογών 4 διαφορετικών μουσείων, στο πλαίσιο της Δωρεάς της Συλλογής μου, της Συλλογής Δ.Δασκαλόπουλου. Μέσω της Δωρεάς τους, τα έργα αυτά -και πολλά ακόμα από τη Συλλογή- θα αποκτήσουν νέα ζωή, θα είναι προσβάσιμα σε ακόμα ευρύτερο κοινό και θα έχουν την απαραίτητη φροντίδα ώστε να διατηρηθούν για τις μελλοντικές γενιές και θα παραμείνουν σε διάλογο με την τέχνη του μέλλοντος».

Σύμφωνα με την Ελίνα Κουντούρη, Διευθύντρια του ΝΕΟΝ«Χαρακτηριστικό της σύγχρονης τέχνης είναι ότι θέτει σύγχρονα ζητήματα, πολιτικές και κοινωνικές ιδέες, την έννοια της ταυτότητας, την ιδεολογία, την παγκοσμιοποίηση. Ιδίως στις μεγάλες εγκαταστάσεις, οι δημιουργοί χρησιμοποιούν ποικίλα μέσα, συχνά και καθημερινά ή ευτελή υλικά, για να δημιουργήσουν νέα περιβάλλοντα που αντιμετωπίζονται βιωματικά από τον επισκέπτη και τον εμπλέκουν σε μοναδικές, καθηλωτικές εμπειρίες. 

Η έκθεση DREAMON παρουσιάζει μια επιλογή από τέτοια σημαντικά έργα, εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας, τα περισσότερα από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Αθήνα, προτού ακολουθήσουν το ταξίδι της Δωρεάς της Συλλογής Δ.Δασκαλόπουλου και εκτεθούν σε ακόμα μεγαλύτερο κοινό.

Ως σύνολο, η έκθεση αποτυπώνει την ισχυρή πίστη του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και του ΝΕΟΝ ότι η τέχνη αποκτά νόημα μόνο μέσα από τη διάδραση με τους ανθρώπους και την επικοινωνία με το κοινό».

 

Ο Δημήτρης Παλαιοκρασσάς, επιμελητής της έκθεσης, ιστορικός τέχνης και σύμβουλος της Συλλογής Δ.Δασκαλόπουλου, σημειώνει «Στις εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας καταφεύγουν οι καλλιτέχνες όταν θέλουν να δουν τα όνειρά τους να γίνονται πραγματικότητα. Είναι εντυπωσιακό πόσο συχνά οι εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας προκαλούν σοκ και δέος και επιδρούν πάνω μας σαν μπουνιά στο στομάχι. Μια υποθετική εξήγηση θα ήταν ότι, όταν οι καλλιτέχνες υπερβαίνουν τα όρια του φυσικού χώρου του στούντιο τους, τότε εκφράζουν ελεύθερα τα πιο φιλόδοξα όνειρά τους σε μια έκρηξη αχαλίνωτης δημιουργικότητας».

Π

αράλληλο πρόγραμμα

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί και το καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Είναι Αυτό Τέχνη», που έχει σχεδιαστεί και υλοποιείται από το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο και τον ΝΕΟΝ. Μέσα από μια βιωματική διαδικασία, οι συμμετέχοντες εξοικειώνονται με τη σύγχρονη τέχνη και αναπτύσσουν πολλαπλούς τρόπους προσέγγισης των έργων σύγχρονων καλλιτεχνών. 

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε οικογένειες με παιδιά ηλικίας από 8 χρονών και άνω

 

Ημερομηνίες προγραμμάτων:

Σάββατο 25/6, 2/7, 9/7, 16/7, 23/7, 30/7 και ώρα έναρξης 12:15 – 13:45

Τετάρτη 29/6, 6/7, 13/7, 20/7, 27/7 και ώρα έναρξης 17:00 – 18:30

Πληροφορίες και κρατήσεις: κ. Ειρήνη Μαντζαβίνου, 2103312995 (εσ.110), email:  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

Για εκπαιδευτικές επισκέψεις σχολείων, πληροφορίες και κρατήσεις: tickets@neon.org.gr

Θα πραγματοποιούνται ομαδικές ξεναγήσεις (10-15 άτομα) τις μέρες:

Πέμπτη και Παρασκευή στις 17:00 και στις 18:00
Σάββατο στις 14:00, 16:00 και 17:00

Πληροφορίες και κρατήσεις: tickets@neon.org.gr

Η εφαρμογή του ΝΕΟΝ για κινητά δίνει τη δυνατότητα στο κοινό να περιηγηθεί αυτόνομα στην έκθεση, να δει εικόνες των έργων και να μάθει πληροφορίες για τα έργα και τους δημιουργούς τους, καθώς και να ενημερωθεί για το πρόγραμμα των παράλληλων δράσεων και εκδηλώσεων. 

Η εφαρμογή NEON είναι διαθέσιμη σε iOS και Android.

 

Πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο – Βιβλιοθήκη και Τυπογραφείο της Βουλής, Λένορμαν 218, Κολωνός, Αθήνα

Συνεργασία Βουλή των Ελλήνων + ΝΕΟΝ

Επιμέλεια: Δημήτρης Παλαιοκρασσάς, Ιστορικός Τέχνης

Διάρκεια: 8 Ιουνίου – 27 Νοεμβρίου 2022

 

Ώρες λειτουργίας:

Δευτέρα, Τρίτη: κλειστά

Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Κυριακή: 11:00-19:00

Σάββατο: 12:00-20:00

Είσοδος ελεύθερη

Απαραίτητη η προκράτηση θέσης στο neon.artsvp.co

Πληροφορίες στο neon.org.gr

Πληροφορίες για τη Δωρεά

 

Με  στόχο να καταστεί  ένα μουσείο ανοικτό σε όλους με βάση τις αρχές της συμπερίληψης,  το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης δημιούργησε το πρόγραμμα «ΣΕ ΕΠΑΦΗ», δίνοντας πλέον τη δυνατότητα σε άτομα με αισθητηριακή αναπηρία (οπτική και ακουστική βλάβη) να έχουν πρόσβαση στη μόνιμη έκθεση  της Κυκλαδικής Τέχνης. 

Το πρόγραμμα πραγματοποιείται στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Erasmus+ στα οποία συμμετέχει το μουσείο και υλοποιείται με την υποστήριξη της Eurolife FFH, στρατηγικού συνεργάτη του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης. Σχεδιάστηκε σε στενή συνεργασία με την ΑΜΚΕ «Με Άλλα Μάτια» και την HandsUp – το πρώτο πρακτορείο διερμηνέων νοηματικής γλώσσας στην Ελλάδα – και τέθηκε σε λειτουργία μετά από πιλοτική εφαρμογή του σε focus groups ατόμων με αισθητηριακές βλάβες.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει:

- τη νέα κινητή προθήκη ξενάγησης για άτομα με προβλήματα όρασης

- την πολυαισθητηριακή μουσειοσκευή 

- μια σειρά δράσεων ώστε το Μουσείο να είναι προσβάσιμο σε κωφά ή βαρήκοα άτομα.

Kινητή προθήκη ξενάγησης για άτομα με προβλήματα όρασης

Για τους σκοπούς τους πρόγραμματος «ΣΕ ΕΠΑΦΗ», το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης δημιούργησε μία θεματική διαδρομή προσβάσιμη σε άτομα με οπτική βλάβη, δημιουργώντας μια κινητή προθήκη με θέμα τον Κυκλαδικό Πολιτισμό. Η προθήκη υλοποιήθηκε με τη συμμετοχή focus group οπτικά ανάπηρων ατόμων σε συνεργασία με την κοινωνική επιχείρηση «Με Άλλα Μάτια» και τον Πρόεδρό της Βαγγέλη Αυγουλά. Σχεδιάστηκε με άξονα την ισότιμη συμπερίληψη ατόμων με οπτικές βλάβες, χωρίς να αποκλείει τη χρήση της από όποιον επισκέπτη θελήσει να εμπλουτίσει την εμπειρία της ξενάγησής του με αυτήν.

Η προθήκη  αποτελείται από θήκες και περιλαμβάνει κάτοψη της αίθουσας, απτικούς χάρτες της Ελλάδας και των Κυκλάδων και αντίγραφα εκθεμάτων που είναι κατασκευασμένα από μάρμαρο ή ρητίνη. 

Τη διαδρομή συμπληρώνουν κατάλληλα διαμορφωμένα, περιγραφικά κείμενα διαθέσιμα στη γραφή Braille (για τυφλά άτομα), σε μεγαλογράμματη εκτύπωση (για άτομα με μερική όραση) ενώ παράλληλα δημιουργήθηκε  και ακουστική εμπειρία με ηχητική περιήγηση στη Συλλογή της Κυκλαδικής Τέχνης, ελληνικά και αγγλικά. Τα ηχογραφημένα αρχεία συνοδεύουν την κινητή προθήκη δίνοντας πληροφορίες και οδηγίες σχετικά με την απτική εμπειρία μέσω της πλατφόρμας Clio Muse, σε κινητό τηλέφωνο που διατίθεται από το Μουσείο: η εφαρμογή αυτή που είναι δωρεάν, απευθύνεται και σε άτομα με πρόβλημα όρασης που χρησιμοποιούν πρόγραμμα ανάγνωσης οθόνης (screenreader).

Η προθήκη χρησιμοποιείται από τουλάχιστον δύο άτομα έως και μία μικρή μικτή ομάδα (με και χωρίς αναπηρία) τα οποία συνοδεύει  εκπαιδευμένο προσωπικό του μουσείου. Η διαδρομή περιλαμβάνει δεκατρείς διαφορετικούς σταθμούς μέσα στην έκθεση που αναγράφονται στην κάτοψη της αίθουσας. Σε κάθε αντικείμενο υπάρχει ένας αριθμός που αντιστοιχεί στα έντυπα ή τα ακουστικά κείμενα.  

Για τους σκοπούς του προγράμματος «ΣΕ ΕΠΑΦΗ»  πραγματοποιήθηκε  εκπαιδευτικό σεμινάριο στο προσωπικό του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης με στόχο την εξοικείωση του προσωπικού με την αναπηρία και τη σωστή διαχείριση επισκεπτών με βλάβη όρασης (υποδοχή, ξενάγηση, συνοδεία, ορολογία κ.ά)

Πολυαισθητηριακή μουσειοσκευή για τον Κυκλαδικό Πολιτισμό 

Το πρόγραμμα «ΣΕ ΕΠΑΦΗ» περιλαμβάνει επίσης μια πολυαισθητηριακή μουσειοσκευή με θέμα τον Κυκλαδικό Πολιτισμό που δημιουργήθηκε για άτομα με προβλήματα όρασης. Τους δίνει τη δυνατότητα να εξερευνήσουν θέματα όπως η γεωγραφία και η ιστορία των Κυκλάδων, τα ειδώλια και οι πρώτες ύλες, μέσα στον χώρο του μουσείου αλλά και έξω από αυτόν.

Η μουσειοσκευή περιέχει ένα βιβλίο με πληροφορίες σε γραφή Braille και μεγαλογράμματη γραφή, έναν κεντημένο χάρτη, έναν απτικό χάρτη νερού, πέτρες, κλωστές, θραύσματα από αντίγραφα ειδωλίων και μαρμάρινα αντίγραφα ειδωλίων. Ένα βίντεο που απευθύνεται κυρίως στον εκπαιδευτικό/εμψυχωτή του προγράμματος εξηγεί πώς το υλικό που περιέχεται στη μουσειοσκευή  μπορεί να χρησιμοποιηθεί για ένα ταξίδι στον χώρο και στον χρόνο. 

Η μουσειοσκευή σχεδιάστηκε αρχικά για το Σχολείο Τυφλών Καλλιθέας στο οποίο βρίσκεται έως σήμερα, ενώ δύο ακόμη μουσειοσκευές αποστέλλονται σε ειδικά σχολεία αλλά και σε σχολεία τυπικής εκπαίδευσης, στο πλαίσιο ευαισθητοποίησης των μαθητών, σε γηροκομεία και άλλους φορείς. Η μουσειοσκευή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο  του  Προγράμματος Erasmus+ 2014-2017 αποκλειστικά για άτομα με προβλήματα όρασης και σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Πρόγραμμα για κωφά ή βαρήκοα άτομα

Το πρόγραμμα «ΣΕ ΕΠΑΦΗ» του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης περιλαμβάνει,  τέλος, μια σειρά δράσεων ώστε το μουσείο να είναι προσβάσιμο σε κωφά και βαρήκοα άτομα. 

Ήδη στο cycladic.gr διατίθενται στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα πληροφορίες για την επίσκεψη στο μουσείο. Στην είσοδο του μουσείου βίντεο στη νοηματική παρέχει, επίσης, αναλυτικές πληροφορίες για το μουσείο (συλλογές του μουσείου, ωράριο κτλ).

Στη μόνιμη έκθεση της Κυκλαδικής Τέχνης έχει σχεδιαστεί και συμπεριληφθεί βίντεο με μαγνητοσκοπημένη ξενάγηση στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα με ελληνικούς υπότιτλους καθώς και στα διεθνή νοήματα με αγγλικούς υπότιτλους.  Η ξενάγηση στη νοηματική καλύπτει τις βασικές θεματικές του Κυκλαδικού Πολιτισμού και συνοδεύεται από σχετικές εικόνες. Με τον τρόπο αυτό η  Συλλογή Κυκλαδικής Τέχνης γίνεται προσβάσιμη σε Έλληνες και ξένους κωφούς και βαρήκοους επισκέπτες.

Η δημιουργία του βίντεο στη νοηματική  έγινε σε συνεργασία με την HandsUp, το πρώτο πρακτορείο διερμηνέων νοηματικής γλώσσας στην Ελλάδα. 

ΟΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΚΥΚΛΑΔΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

«ΜΕ ΑΛΛΑ ΜΑΤΙΑ» 

Η ΑΜΚΕ «Με Άλλα Μάτια» ιδρύθηκε το 2018, από τον τυφλό δικηγόρο Βαγγέλη Αυγουλά και μία ομάδα ανάπηρων νέων που αυτοοργανώθηκαν με απώτερο σκοπό να διεκδικήσουν συμπερίληψη και προσβασιμότητα. Υλοποιήθηκε ως συνέχεια του μοναδικού, πλήρως προσβάσιμου, ειδησεογραφικού portal meallamatia.gr το οποίο αποτελεί δυναμικό τρόπο προβολής των αναπήρων, ώστε να γίνονται όλο και πιο ορατοί από ολόκληρη την κοινωνία.

Όραμα της ΑΜΚΕ είναι η εξάλειψη της υποεκπροσώπησης των ανάπηρων ατόμων, με την παροχή θέσεων εργασίας μέσω της χρήσης focus group ανάπηρων επαγγελματιών, καθώς και η διάχυση της διάστασης της αναπηρίας στο δημόσιο λόγο και στην Κοινωνία των Πολιτών.

HANDSUP

Η κοινωνική εταιρία HandsUp είναι το πρώτο πρακτορείο Διερμηνέων Νοηματικών Γλωσσών στην Ελλάδα. Προσφέρει υπηρεσίες προσβασιμότητας σε κωφά και βαρήκοα άτομα, όπως: διερμηνεία στη νοηματική γλώσσα, χειλεανάγνωση, παροχή ενημέρωσης και ψυχαγωγίας πανελληνίως μέσω της νέας ιστοσελίδα της: hands-up.org. Επίσης αναλαμβάνει τη διαφήμιση εταιριών, οργανισμών κ.ά. μέσω της Νοηματικής Γλώσσας, παρέχει υπηρεσίες υποτιτλισμού και διαμόρφωση ιστοσελίδων, ώστε να γίνουν προσβάσιμες και φιλικές ως προς τη χρήση από κωφά/βαρήκοα άτομα και τέλος εκπαιδεύει εταιρίες και οργανισμούς που επιθυμούν να ενημερωθούν για τον σωστό τρόπο προσέγγισης ενός κωφού και βαρήκοου ατόμου και να δημιουργήσουν έτσι ένα ξεχωριστό customer experience για το συγκεκριμένο κοινό τους.

 

Στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών (Γλύκωνος 4, Αθήνα, τηλ. 2107213938) εγκαινιάζεται στι; 2 Νομεβρίου η έκτη ατομική έκθεση φωτογραφίας  του Χρίστου Σιμάτου, ενός από τους  πλέον αναγνωρισμένους σύγχρονους Έλληνες εικαστικούς, με τίτλο: “Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring”.

Θεματικός άξονας της έκθεσης είναι η μεταμόρφωση του τοπίου μέσα από διάφορες εποχές και το συναίσθημα που αυτό προκαλεί στον θεατή.  Μέσα από μια σειρά 14 φωτογραφιών μεγάλων διαστάσεων και υψηλής ευκρίνειας, υψηλής αισθητικής και ενίοτε ποιητικών, ο Χρίστος Σιμάτος μας προσκαλεί να ανακαλύψουμε την επίδραση που έχει η εναλλαγή των εποχών στο τοπίο καθώς και να βρεθούμε αντιμέτωποι με το συναίσθημα του πόσο μικρός και ασήμαντος είναι ο άνθρωπος μπροστά στο μεγαλείο της φύσης.

 

Από την αναζήτηση των ερειπίων ο Χρίστος Σιμάτος ταξίδεψε στην Ελλάδα σε τοποθεσίες όπου η απουσία του ανθρώπου είναι έκδηλη και κατέγραψε με το φακό του τοπία σαν ένα είδος πνευματικής άσκησης και εσωτερικής αναζήτησης.  Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο τρόπος με τον οποίο ο Χρίστος Σιμάτος οδηγήθηκε από την αναζήτηση των ερειπίων στην καταγραφή του τοπίου.  Αφού αναζήτησε και κατέγραψε εσωτερικούς χώρους, ανθρώπινα κατασκευάσματα απομόνωσης – προστασίας του ανθρώπου από το περιβάλλον οδηγήθηκε μαλακά μέσα από μια εσωτερική αναζήτηση που επιχειρούσε να ερμηνεύσει τα έργα του, στο να αναζητήσει τη δίοδο από μέσα προς τα έξω.  Σύμφωνα με τα λόγια του ίδιου του εικαστικού:

“η δισυπόστατη φύση του ανοιχτού παραθύρου, η λειτουργία σαν φωτογραφικό κάδρο και δίοδος από τα μέσα προς τα έξω, με οδήγησαν μακριά από το σκοτεινό εσωτερικό, στην απεραντοσύνη της φύσης.  Από τις αναζητήσεις χαραμάδων που επέτρεπαν να διειδύσει ένα λιγοστό φως σε ένα διαλυμένο εσωτερικό, στεκόμουν μπροστά σε ένα μεγαλειώδες παιχνίδι χρωμάτων, υφών και σχημάτων”.

 

Η φύση και η δύναμη της φύσης ανέκαθεν ασκούσαν μεγάλη επίδραση και γοητεία στους καλλιτέχνες καθώς και στα αισθήματα που προκαλούσαν στο θεατή.  Οι φωτογραφίες του Χρίστου Σιμάτου ενεργοποιούν αυτά τα αισθήματα ενώ ταυτόχρονα προκαλούν το θεατή να επαναπροσδιορίσει και τη σχέση του με τη φύση.  Ένα θέμα, ειδικά στις ημέρες μας τόσο επίκαιρο και ζωτικό.  Ο Χρίστος Σιμάτος σημειώνει σχετικά:

“ο καλλιτέχνης παρατηρώντας τη φύση απομονώνει ένα τμήμα της χρησιμοποιώντας αισθητικά κριτήρια σε μια προσπάθεια να καταγράψει τον ψυχικό τόνο του τοπίου.  Αυτός ο ψυχικός τόνος λειτουργεί συνδετικά με τον θεατή διεγείροντας τον ψυχικό του κόσμο ενοποιώντας τα επιμέρους εικονιζόμενα στοιχεία με το όλον της φύσης δημιουργώντας αισθήματα που θα είχε αν βρισκόταν εκεί”.

 

Τα λόγια και οι φωτογραφίες του Χρίστου Σιμάτου αυτομάτως μας φέρνουν στο νου τα λόγια του Λεών Τολστόϊ για την τέχνη όπου μεταξύ άλλων γράφει: “η τέχνη είναι μια ανθρώπινη δραστηριότητα, που συνίσταται στο εξής: ένας άνθρωπος χρησιμοποιώντας ορισμένα εξωτερικά σημάδια, μεταβιβάζει συνειδητά σε άλλους αισθήματα που είχε βιώσει, και οι άλλοι άνθρωποι επηρεάζονται ψυχικά από τα αισθήματα αυτά, τα νιώθουν κι εκείνοι”.

Η έκθεση συνοδεύεται από κείμενο του Χρίστου Σιμάτου

 

 

Διάρκεια έκθεσης: από 2 Νοεμβρίου έως 2 Δεκεμβρίου 2017 

 

 

 

Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring

 

Το τοπίο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το χρόνο. Η κάθε στιγμή που περνά, η θέση του Ήλιου, η κίνηση των σύννεφων, η Άνοιξη, το Καλοκαίρι, το Φθινόπωρο, ο Χειμώνας μεταμορφώνουν το τοπίο. Κάθε φορά που επισκέπτεσαι έναν τόπο, η εικόνα που βλέπεις είναι μοναδική. Αναπαραστάσεις του φυσικού χώρου από τις αρχές της ανθρώπινης ιστορίας. Κάθε εποχή το προσέγγισε το τοπίο με διαφορετικό τρόπο. Στην εποχή μας η φωτογραφία και ο κινηματογράφος χρησιμοποιούν το τοπίο είτε σαν βάση για την οργάνωση της αφήγησης, είτε σαν κυρίαρχο θέμα. Υπάρχουν πολλές κινηματογραφικές ταινίες που πραγματεύονται το θέμα του τοπίου η κάθε μία με το δικό της τρόπο. Από την ταινία του Ki-Duk Kim, Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring αυτό που θυμάμαι περισσότερο είναι ένα μικρό ξύλινο δωμάτιο επάνω σε μία πλατφόρμα να επιπλέει στο κέντρο μιας λίμνης περιστοιχισμένης από βουνά. Η έμφαση που έχει δώσει ο σκηνοθέτης στη φωτογραφία και την καταγραφή της επίδρασης που έχει η εναλλαγή των εποχών στο τοπίο όπως και το συναίσθημα του πόσο μικρός και ασήμαντος είναι ο άνθρωπος μπροστά στο μεγαλείο της φύσης με έκανε να ξανασκεφτώ το ζήτημα της δικής μου επιλογής…

 

 

Γιατί το τοπίο;

 

Η ερώτηση είναι λίγο παραπλανητική γιατί δεν αναφέρεται σε ένα φιλοσοφικό ερώτημα πάρα σε μία εσωτερική αναζήτηση που προκύπτει από την προσπάθεια να ερμηνεύσω τα τελευταία μου έργα. Αρχικά το θέμα που προσπαθούσα να απεικονίσω με τη ζωγραφική και τη φωτογραφία είχε να κάνει με έναν εσωτερικό αρχιτεκτονικό χώρο, ένα ανθρώπινο κατασκεύασμα απομόνωσης-προστασίας του ατόμου από το περιβάλλον. Ένα χώρο κατασκευασμένο, φανταστικό η πραγματικό, που για πολλά χρόνια αναζητούσα χαμένος μέσα σε αρχιτεκτονικά ερείπια. Εκεί κυνηγούσα να βρω τα ίχνη μίας ανθρώπινης παρουσίας, σημάδια αποτυπωμένα στον χώρο μία αίσθηση κάποιας δραστηριότητας. 

 

Εξερεύνησα μακρινούς διαδρόμους, δωμάτια με φθαρμένους τοίχους, παράθυρα κλειστά με το λιγοστό φως να προσπαθεί να εισβάλει στον ερειπωμένο χώρο. Υπήρχαν όμως και οι περιπτώσεις που ένα παράθυρο ήταν ορθάνοιχτο, μια ματιά προς τα έξω. Μια διέξοδος από τον απομονωτικό εσωτερικό χώρο. Το πλαίσιο του παραθύρου λειτουργεί σαν όριο απομονώνοντας ένα τμήμα της φύσης παρουσιάζοντας το σαν μία αυτόνομη εικόνα. Λειτουργεί σαν μία φωτογραφική μηχανή με την μόνη διαφορά ότι το φιλμ είσαι εσύ. Η δισυπόστατη φύση του ανοιχτού παραθύρου, η λειτουργία σαν φωτογραφικό κάδρο και η δίοδος από τα μέσα προς τα έξω, με οδήγησαν μακριά από το σκοτεινό εσωτερικό, στην απεραντοσύνη της φύσης. Από τις αναζητήσεις χαραμάδων που επέτρεπαν να διεισδύσει ένα λιγοστό φως σε ένα διαλυμένο εσωτερικό, στεκόμουν μπροστά σε ένα μεγαλειώδες παιχνίδι χρωμάτων, υφών και σχημάτων.

 

Το τοπίο είναι μια αυθαίρετη έννοια γιατί δεν περιλαμβάνει την ολότητα της φύσης πάρα ένα απόσπασμά της που το λαμβάνουμε σαν φύση όταν δεν εμπλεκόμαστε μαζί του με γεωργικές η άλλες παραγωγικές διαδικασίες. Ο καλλιτέχνης παρατηρώντας τη φύση απομονώνει ένα τμήμα της χρησιμοποιώντας αισθητικά κριτήρια σε μία προσπάθεια να καταγράψει τον ψυχικό τόνο του τοπίου. Αυτός ο ψυχικός τόνος λειτουργεί συνδετικά με τον θεατή διεγείροντας τον ψυχικό του κόσμο ενοποιώντας τα επιμέρους εικονιζόμενα στοιχεία με το όλον της φύσης δημιουργώντας αισθήματα που θα είχε αν βρισκόταν εκεί.

 

Η επαφή μου με το τοπίο με οδήγησε μακριά από τα σκοτεινά εσωτερικά σε έναν νέο κόσμο. Από την έρευνα του ανθρώπινου ίχνους σε έναν εγκαταλελειμμένο χώρο βρέθηκα να αναζητώ τον ψυχικό τόνο του μεγαλειώδους της φύσης και με την διαδικασία της φωτογραφικής καταγραφής να δημιουργώ φωτογραφικά τοπία με σκοπό να μεταφερθεί αυτός ο ψυχικός τόνος στον θεατή θυμίζοντας του τη σύνδεση μεταξύ του ανθρώπου και της φύσης που όμως ξεχάστηκε όταν απομονωθήκαμε στις πόλεις που κατασκευάσαμε.

Χρίστος Σιμάτος

 

 

 

Συλλογή Αντώνη και Άζιας Χατζηιωάννου

Την απόσταση που χωρίζει την Κρήτη από την Ινδία, τις δύο «πατρίδες» του Δημήτρη Κατσιγιάννη (γ. 1960), γεφυρώνουν τα 70 περίπου έργα της έκθεσης. Αποκλειστικά ακουαρέλες, πρόκειται για πρόσφατα αποκτήματα της Συλλογής Αντώνη και Άζιας Χατζηϊωάννου, τα περισσότερα από τα οποία δημιουργήθηκαν κατά την τριετία 2011-2014 στον Σταυρό της Κρήτης, κοντά στα Χανιά (γνωστό από την ταινία «Αλέξης Ζορμπάς» του Μιχάλη Κακογιάννη), όπου ο καλλιτέχνης ζει κατά το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου, ενώ δεν θα λείπουν και κάποια σημαντικά παλαιότερα κρητικά τοπία του, ήδη υπάρχοντα στη Συλλογή. 

Εξίσου καίριο ρόλο στην έκθεση θα έχουν όμως πολλά έργα του Δημήτρη Κατσιγιάννη που επίσης αποκτήθηκαν πρόσφατα από τη Συλλογή Χατζηϊωάννου και δημιουργήθηκαν την περίοδο 2007-2013, κατά τις πολύμηνες ετήσιες επισκέψεις του ζωγράφου στην Ινδία. Μέσα από αυτό το δίπολο Δύσης και Ανατολής, τόσο η έκθεση όσο και ο κατάλογός της, θα επιχειρήσουν να αναδείξουν τις ζωγραφικές αναζητήσεις που διατρέχουν, ενώνουν και χωρίζουν τα έργα της Κρήτης και της Ινδίας και δεν περιορίζονται στη θεματική προσέγγισή τους.

Ζωγράφος του βλέμματος, ο Δημήτρης Κατσιγιάννης έχει εδώ για εργαστήριό του τον δρόμο ή το κατώφλι του σπιτιού του και για μοντέλο του το τοπίο. Η ακουαρέλα αποτελεί το αγαπημένο του μέσο για την ευκολία που του προσφέρει στη μεταφορά, την αμεσότητα, τη διαφάνεια, την αίσθηση του άυλου. Με περισσότερο χρόνο στη διάθεσή του στην Κρήτη και λιγότερο στην Ινδία, επανέρχεται στο ίδιο τοπίο και στο ίδιο κομμάτι χαρτί ενσωματώνοντας αλλεπάλληλα σε αυτό –όπως σε μια νωπογραφία– τη ματιά του, τον χρόνο, το νερό και το χρώμα. Σε διαρκή διερεύνηση της σύνθεσης και της φόρμας μέσα από το φως και τις δονήσεις των δύο τόπων όπου ζει και ζωγραφίζει, ο Δημήτρης Κατσιγιάννης έχει ως γνώμονά του την απλότητα του αρχαϊκού στοιχείου που αναζητεί τόσο στον Σταυρό όσο και στις Ινδίες. 

Με αφορμή αυτή τη συνύπαρξη των δύο διαφορετικών τόπων και πολιτισμών στη συγκεκριμένη έκθεση, ο καλλιτέχνης αναφέρει στον κατάλογο: «Όσοι έχουν περάσει από την Ινδία λένε ότι ο Σταυρός δίνει μια αίσθηση σαν να βρίσκεσαι στη νότια Ινδία. Ο κόσμος στον Σταυρό είναι πιο “εναλλακτικός” και οι ρυθμοί όσων μένουν εκεί μοιάζουν με τους ρυθμούς των ανθρώπων της παλιάς Ελλάδας, οι οποίοι με τη σειρά τους ταιριάζουν λίγο με τους ρυθμούς της Ινδίας. Κατά τα άλλα είναι δύο διαφορετικά μέρη, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την ποιότητα του φωτός, η οποία κατά συνέπεια αλλάζει και την ποιότητα του χρώματος στα έργα μου».

Η έκθεση συνοδεύεται από πλήρως εικονογραφημένο, δίγλωσσο (ελληνικά-αγγλικά) κατάλογο, ο οποίος περιλαμβάνει κείμενα της Ελισάβετ Πλέσσα, του Κωνσταντίνου Παπαγεωργίου και του Δημήτρη Κατσιγιάννη.

Στον κατάλογο της έκθεσης, ο Δημήτρης Κατσιγιάννης γράφει: «Aν από το κουβάρι τραβήξουμε εκείνον τον μίτο που συνιστά τη Ζωγραφική ως γλώσσα, και καταφέρουμε να την καταλάβουμε, να την ενσωματώσουμε και να την πραγματώσουμε, τότε συναντιόμαστε με τον άλλο μίτο που συνιστά τη Ζωγραφική ως μονοπάτι. Κατά τη διάρκεια αυτού του αγώνα η αναγκαστική πειθαρχία μπορεί να γεννήσει μια ελευθερία και να δημιουργήσει έναν ακόμα μίτο. Είναι όπως σε μια ουσιαστικά ζωγραφική επιφάνεια η κάθε χρωματική κηλίδα έχει πολλαπλή σημασία και εξυπηρετεί πολλά επίπεδα θέασης(αρμονία στη σύνθεση, κατάλληλος τόνος που ορίζεται από τον χώρο, αίσθηση της ύλης που απεικονίζεται, ιστόρηση του μύθου, ήθος…)».

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ

Ο Δημήτρης Κατσιγιάννης γεννήθηκε στη Δράμα το 1960. Σπούδασε ηλεκτρολόγος μηχανικός στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (1978-1983) και στη συνέχεια ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1983-1990). Έλαβε από το ΙΚΥ μεταπτυχιακή υποτροφία εσωτερικού για «Ζωγραφική εκ του φυσικού»(1992-1995). Έχει παρουσιάσει τα έργα του σε επτά ατομικές εκθέσεις, κυρίως στην Αθήνα. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα, στα Χανιά και στην Ινδία.

Ο Δημήτρης Κατσιγιάννης θα βρίσκεται στον χώρο της έκθεσης τις εξής ημέρες και ώρες για να συναντήσει τους επισκέπτες της έκθεσης και να τους ξεναγήσει στην έκθεσή του: 

Σάββατο 7 Οκτωβρίου, 12.30 μ.μ.

Σάββατο 21 Οκτωβρίου, 12.30 μ.μ.

Άλλες εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο της έκθεσης θα ανακοινωθούν σύντομα.

Εγκαίνια έκθεσης: Τετάρτη 4 Οκτωβρίου 2017, 8 μ.μ.

Διάρκεια: 4-29 Οκτωβρίου 2017

Ωράριο λειτουργίας έκθεσης: 

Τετάρτη-Παρασκευή: 6-9 μ.μ. / Σάββατο: 12-8 μ.μ. / Κυριακή: 12-3 μ.μ.

Σάββατο 28 Οκτωβρίου κλειστά

Φωκίωνος Νέγρη 16, Αθήνα 112 57,  Τηλ. 210-8824681

Eίσοδος ελεύθερη

Facebookhttps://www.facebook.com/Katsigiannisexhibition

 

 

   Η ανανεωμένη 22η Διεθνής Συνάντηση Σύγχρονης Τέχνης Art-Athina 2017,  ένα από τα μεγαλύτερα ετήσια εικαστικά γεγονότα στην Ελλάδα, θα ανοίξει τις πύλες της στο TaeΚwonDo Παλαιού Φαλήρου την Παρασκευή 26 Μαΐου και θα διαρκέσει έως και την Κυριακή 28 Μαΐου. 

Συνολικά 12 ενότητες αναπτύσσονται γύρω από τον κεντρικό άξονα της διοργάνωσης – την έκθεση που συνθέτουν οι 56 συμμετέχουσες γκαλερί από την Ελλάδα και το εξωτερικό – σύμφωνα με το πρόγραμμα που διαμόρφωσε η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια της Art Athina 2017, Σταματία Δημητρακοπούλου. 

Έμφαση στο βίντεο και την περφόρμανς, το ντιζάιν και την ανεξάρτητη εικαστική σκηνή, αλλά και την ιστορία της διοργάνωσης, που θεμελίωσε ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αιθουσών Τέχνης (ΠΣΑΤ) το 1993, δίνεται μεταξύ άλλων στο φετινό πρόγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει επίσης συζητήσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα, καθώς κι ένα πλούσιο VIP πρόγραμμα απευθυνόμενο σε συλλέκτες. 

Το νέο πρόσωπο της Art Athina 2017 συνθέτουν επίσης η Ξένια Καλπακτσόγλου ως καλλιτεχνική σύμβουλος και ο Αντώνης Κούρκουλος ως γενικός συντονιστής. Η παραγωγή έχει ανατεθεί στην εταιρεία Be Best. Τη νέα ταυτότητα της Art Athina υπογράφει το G Design Studio και τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό το γραφείο Stage Design Office με επικεφαλής τον Σταύρο Παπαγιάννη. 

Η νέα δομή της Art Αthina διαμορφώνεται συνολικά στις παρακάτω θεματικές ενότητες:

 

MAIN

Σαράντα τρεις (43) γκαλερί από την Ελλάδα και το εξωτερικό παρουσιάζουν το πρόγραμμα τους στον κεντρικό χώρο του TaeKwonDo. 

HIGHLIGHT

Νέες γκαλερί από το εξωτερικό συμμετέχουν στην καινούρια ενότητα της Art Athina. Φέτος δίνουν το «παρών» 13 γκαλερί, οι περισσότερες εκ των οποίων έχουν έδρα στο Λος Άντζελες. 

FEATURE

Ενότητα (μέρος των βασικών συμμετοχών) με θεματική που ορίζεται και οργανώνεται από έναν επιλεγμένο επιμελητή. Η Μyriam Ben Salah, ανεξάρτητη επιμελήτρια και αρχισυντάκτρια της διεθνούς περιοδικής εικαστικής έκδοσης “Kaleidoscope” καλεί τις γκαλερί The third line (Ντουμπάι) και Gregor Staiger (Ζυρίχη), οι οποίες συμμετέχουν στην Αrt Athina με ατομικές παρουσιάσεις των Sophia Al Maria και Shana Moulton αντίστοιχα. Ο τίτλος του πρότζεκτ είναι “Alternatives” και επικεντρώνεται στην αγχώδη διαταραχή της σύγχρονης καταναλωτικής κοινωνίας, όπως αυτή παρουσιάζεται με αιχμηρό χιούμορ και σκοτεινή ακρίβεια στη δουλειά των δύο καλλιτεχνών. 

VIDEO

Διαμορφωμένος ως δωμάτιο ξενοδοχείου, ο χώρος προβολών βίντεο θα φιλοξενήσει το πρόγραμμα που έχει σχεδιάσει για τη φετινή Art Athina o ανεξάρτητος επιμελητής και κριτικός τέχνης Alexander Burenkov και στο οποίο περιλαμβάνονται έργα 32 Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών. Η φετινή θεματική σχετίζεται άμεσα με την τεχνολογία και την απεικόνιση του «γενναίου νέου κόσμου» (brave new world) που βασίζεται μεταξύ άλλων στην ψευδο-διαφάνεια, την υπερσύνδεση, τη χαμένη σωματικότητα και τα παγκόσμια δίκτυα επικοινωνίας. 

 

SURVEY

Η ανεξάρτητη επιμελήτρια Γαλήνη Νόττι δημιουργεί μια έκθεση με αρχειακό υλικό και έργα από το παρελθόν της αθηναϊκής φουάρ επιχειρώντας μια αναδρομή, ανασκόπηση και ενδοσκόπηση του θεσμού της Art Athina. 

Στο πλαίσιο της ενότητας Survey εντάσσεται και η οπτικοακουστική εγκατάσταση της Κατερίνας Ζαχαροπούλου «Ρωτώντας», που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο 2014, με τη στήριξη του οργανισμού ΝΕΟΝ. Η εγκατάσταση βασίζεται στο υλικό των συνεντεύξεων που έχει πραγματοποιήσει επί δύο δεκαετίες η Κατερίνα Ζαχαροπούλου, με θεωρητικούς και εκπροσώπους μουσείων και καλλιτεχνικών φορέων στην Ελλάδα και το εξωτερικό. 

 

PERFORMANCE

Το πρόγραμμα περφόρμανς περιλαμβάνει καλλιτέχνες που εκπροσωπούνται από τις συμμετέχουσες γκαλερί. Το αναλυτικό πρόγραμμα θα ανακοινωθεί προσεχώς. 

TRIBUTE

H Art Athina παρουσιάζει αφιέρωμα στο έργο των Γιάννη Κουνέλλη και Δημήτρη Μυταρά. 

Το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου παρουσιάζει το φιλμ του Heinz-Peter Schwerfel «Αποσπάσματα από ένα ημερολόγιο» (Γερμανία 1996, 46΄) καθώς και αρχειακό υλικό από την ατομική έκθεση του Γιάννη Κουνέλλη στο φορτηγό πλοίο ΙΟΝΙΟΝ (1994). Στο πλαίσιο του αφιερώματος, ο Μανώλης Μπαμπούσης επιμελείται την παρουσίαση «Το έργο του Γιάννη Κουνέλλη μέσα από τον φακό του Μανώλη Μπαμπούση». 

Η Εθνική Πινακοθήκη- Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου παρουσιάζει αφιέρωμα στον Δημήτρη Μυταρά που περιλαμβάνει τρία έργα του σπουδαίου ζωγράφου από τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης. 

DESIGN

Mοναδικά, εκτός παραγωγής, έπιπλα παρουσιάζονται στην ενότητα Design από τις γκαλερί Ζουμπουλάκη, Μαρτίνου και Antiqua. Το περίπτερo του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ στην 22 η Art Athina παρουσιάζει την έκδοση 1968, η οποία αποτελεί μια συνεργασία με το περιοδικό TOILETPAPER των Maurizio Cattelan και Pierpaolo Ferrari. Οι επισκέπτες, μέσω μιας εγκατάστασης που περιλαμβάνει έπιπλα αυτής της περιόδου, παίρνουν μια ιδέα από τη διαδικασία δημιουργίας του βιβλίου ενώ ταυτόχρονα μυούνται στις τρέχουσες εκθέσεις του ΔΕΣΤΕ, Liquid Antiquity και Βραβείο ΔΕΣΤΕ: Μια Επετειακή Έκθεση, 1999-2015, μέσα από τις σελίδες των αντίστοιχων καταλόγων. 

TALKS

Συζητήσεις, πάνελ και συνεντεύξεις. Το πρόγραμμα τροφοδοτείται από όλες τις κατηγορίες της Art Athina και παρουσιάζεται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο. Το αναλυτικό πρόγραμμα θα ανακοινωθεί προσεχώς. 

PUBLICATIONS

Το βιβλιοπωλείο OMMU επιλέγει για την Art Athina 2017 μια σειρά από ανεξάρτητες καλλιτεχνικές εκδόσεις και καταλόγους. 

Παράλληλα παρουσιάζει για πρώτη φορά μια αρχειακή έκθεση του εκδοτικού έργου του Νίκου Ε. Παπαδάκη, συνιδρυτή του Κέντρου Τεχνολογικών Εφαρμογών - ΚΤΕ, του Athens Design Center - ADC μαζί με την Ελένη Βερναδάκη, καθώς και της γκαλερί και εκδοτικού οίκου “ΠΟΛΥΠΛΑΝΟ” και περιοδικού “ΣΗΜΑ”. Στην έκθεση παρουσιάζονται εκδόσεις, περιοδικά, εφήμερα και αντικείμένα.  

ΟPEN

H υπαίθρια εγκατάσταση της Art Athina έχει τη μορφή ενός billboard και είναι πρότζεκτ της Sonora 128, του billboard project space της γκαλερί Kurimanzutto από το Μέξικο Σίτυ. To πρότζεκτ οργανώνει η Bree Zucker. 

INDEPENDENT PROJECTS

Ανεξάρτητοι χώροι τέχνης από την Ελλάδα και το εξωτερικό παρουσιάζουν πρότζεκτς στο πλαίσιο της ArtAthina 2017

Αναλυτικότερα: 

Το Radio Athènes συμμετέχει την Art Athina με ηχητική εγκατάσταση από την Ραλλού Παναγιώτου και την Ελένη Μπαγάκη. Τα έργα δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο του πρότζεκτ «All: Collected Voices» που διοργανώνεται από το Ινστιτούτο Γκαίτε στην Αθήνα υπό την επιμέλεια των Thomas Boutoux και Έλενας Παπαδοπούλου. 

Oι Enterprise Projects – το εγχείρημα της επιμελήτριας Δανάης Γιαννόγλου και του εικαστικού Βασίλη Παπαγεωργίου-  συμμετέχουν με ένα fundraising πρότζεκτ: την περιορισμένη έκδοση ενός σταχτοδοχείου (200 αντίτυπα) με το χαρακτηριστικό λογότυπο τους που έγινε σε συνεργασία με το γραφιστικό γραφείο bend. 

Οι Νεωτερισμοί Τουμάζου (Νeo Toum) από τη Λευκωσία θα διαμορφώσουν ένα lounge- αναγνωστήριο με την ιδιαίτερη αισθητική τους όπου και θα παρουσιάσουν για πρώτη φορά στο αθηναϊκό κοινό το έργο των εκδόσεων «Neo Toum».  

Οι 3137 παρουσιάζουν το συμμετοχικό εγχείρημα «Leftovers» των Amelia Groom, Angharad Williams, Gianmaria Andreetta και Marion Goix που συνδυάζει περφόρμανς, συγγραφή και γλυπτική. 

Η ΣΕΡΑΠΙΣ είναι μια ναυτιλιακή εταιρεία με έδρα την Ελλάδα που μεταξύ άλλων παράγουν ρούχα και αντικείμενα τέχνης με θέματα από το σύμπαν της ναυτιλίας. Ειδικά για την Art Athina 2017, η ΣΕΡΑΠΙΣ έχει δημιουργήσει ένα μεταξωτό μαντήλι σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων, που προορίζεται για να φορεθεί από τα μέλη του προσωπικού της διοργάνωσης. 

Η εικαστική ομάδα Arbit City Group παρεμβαίνει στον εξωτερικό χώρο της φουάρ με μία εγκατάσταση που τιτλοφορείται “Trophy Wife” και αποτελείται από δέκα ναυτικές σημαίες που αντιστοιχούν στα γράμματα του τίτλου του έργου. Όπως σχολιάζουν οι Arbit City Group μεταξύ άλλων, «Γυναίκα Τρόπαιο» είναι η Αθήνα, και η Αθήνα είναι η γυναίκα τρόπαιο. 

Το ελληνο-γαλλικό brand Pressure με έδρα το Παρίσι, συμμετέχει στην Art Athina 2017 με μία ειδική συλλογή για τη φουάρ σε συνεργασία με τον φωτογράφο Ilyes Griyeb του οποίου τις φωτογραφίες επίσης παρουσιάζει. 

EDUCATION

Σκίτσα καλλιτεχνών, ζωγραφικές δραστηριότητες, διαδραστικά γατοεκθέματα και εργαστήρια περιλαμβάνει το πρόγραμμα που έστησαν οι  Very Young Contemporary Art (VYCA) για γατόφιλες οικογένειες. Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στη φετινή διοργάνωση προσκλήθηκαν να σχεδιάσουν ειδικά για τα παιδιά ασπρόμαυρα σκίτσα με γάτες και οι μικροί, αλλά και μεγαλύτεροι φιλότεχνοι καλούνται να τις ανακαλύψουν, να τις χρωματίσουν και να σχεδιάσουν τον δικό τους γάτο-χαρακτήρα. 

Παράλληλα με την νέα δομή της Art Athina, αυτή τη χρονιά παρουσιάζεται και το νέο VIP πρόγραμμα, εστιασμένο σε διακεκριμένους συλλέκτες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, οι οποίοι θα φιλοξενηθούν στο ειδικά σχεδιασμένο VIP Lounge με έπιπλα από τα καταστήματα Δελούδη και την εταιρεία Vitra. 

  • Ημέρες και ώρες λειτουργίας:

Πέμπτη 25 Μαΐου 14:00 - 21:00 (μόνο με προσκλήσεις)
Παρασκευή 26 Μαΐου 12:00 - 21:00 
Saturday 27 Μαΐου 12:00 - 21:00 
Sunday 28 Μαΐου 12:00 - 21:00

 Είσοδος: 

Εισιτήριο: 8 €

Μειωμένο (Άνεργοι, μαθητές, φοιτητές, άτομα άνω των 65 ετών, ΑμεΑ): 5 €

Ομαδικό (15+ άτομα): 5 €

Ελεύθερη είσοδος: Παιδιά έως 12 ετών, φοιτητές της ΑΣΚΤ, μέλη της ΑΙCA και του Εικαστικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.

Η Art Athina τελεί υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, του Υπουργείου Τουρισμού, της Περιφέρειας Αττικής και του Δήμου Αθηναίων.

Η εκδήλωση είναι σε διαδικασία ένταξης στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα “Αττική” 2014-2020. 

 

 

 

 
More Articles...