Ημερολογιακό Αρχείο
< April 2024 >
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Αφιέρωμα του Μουσείου Μπενάκη και του Ιστορικού Μουσείου Κρήτης στον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο - Καλοκαίρι 2014 – Άνοιξη 2015
 
 της Ζέτας Καρασπήλιου
 
Πολλές και σημαντικές είναι οι φετινές εκθέσεις στο Μουσείο Μπενάκη. Ετοιμάζεται για το 2014 Ετος Γκρέκο σε συνεργασία με άλλους φορείς. Με αφορμή τη συμπλήρωση 400 χρόνων από το θάνατο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου το 2014, το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού υιοθέτησε την πρόταση των ενδιαφερόμενων ελληνικών μουσείων να κηρυχθεί το 2014 έτος Γκρέκο. Κατά τη διάρκεια του χρόνου θα διοργανωθούν εκθέσεις και εκδηλώσεις, οι οποίες θα διαρκέσουν έως την άνοιξη του 2015. Το Μουσείο Μπενάκη στο πλαίσιο του έτους Γκρέκο σχεδιάζει τρεις δράσεις: 
 
Ο ΓΚΡΕΚΟ ΜΕΤΑΞΥ ΒΕΝΕΤΙΑΣ ΚΑΙ ΡΩΜΗΣ
Ιστορικό Μουσείο Κρήτης 
Εγκαίνια: 20 Ιουνίου 2014
Διάρκεια: 21 Ιουνίου – 25 Οκτωβρίου 2014
Μουσείο Μπενάκη, Κτήριο Οδού Πειραιώς
Εγκαίνια: 20 Νοεμβρίου 2014
Διάρκεια: 21 Νοεμβρίου 2014 – 1 Μαρτίου 2015
 
Το Μουσείο Μπενάκη, σε συνεργασία με το Ιστορικό Μουσείο Κρήτης, διοργανώνουν μια έκθεση με επίκεντρο τους δύο πίνακες του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου (Γκρέκο) που εκτίθενται μόνιμα στους χώρους του Ιστορικού Μουσείου Κρήτης, στο Ηράκλειο. Πρόκειται για τη Βάπτιση του Χριστού, που ανήκει στο Δήμο Ηρακλείου, και την Άποψη του Όρους και της Μονής Σινά, που αγοράστηκε από τα Ιδρύματα Ανδρέα και Μαρίας Καλοκαιρινού, το 1991. Τα ιστορικά πρόσωπα που παρουσιάζονται στην έκθεση είναι ο καρδινάλιος Alessandro Farnese, ο βιβλιοθηκάριός του Fulvio Orsini, καθώς και ο μικρογράφος Giulio Clovio. Ο Γκρέκο φιλοξενήθηκε επί δύο χρόνια (1570-1572) στο Palazzo Farnese μετά από επιστολή του Giulio Clovio προς τον καρδινάλιο, όπου τον χαρακτήριζε «σπάνια περίπτωση για τη ζωγραφική», ενώ για τον Fulvio Orsini οι ειδικοί πιστεύουν ότι το έργο Άποψη του Όρους Σινά του ανήκε και ίσως να ήταν παραγγελία δική του.
Στην έκθεση θα παρουσιαστούν ντοκουμέντα που αφορούν την παραμονή του Γκρέκο στη Ρώμη, καθώς και εικόνες, πίνακες και χαρακτικά, έργα σημαντικών καλλιτεχνών του 16ου αι. που συνάπτονται με την εικονογραφία των δύο έργων του Θεοτοκόπουλου που εκτίθενται στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης. Ανάμεσά τους πρόκειται να εκτεθούν για πρώτη φορά στην Ελλάδα η Προσκύνηση των ποιμένων από το Agnes Etherington Art Center (Kingston, Καναδάς), η Προσωπογραφία του Giulio Clovio της Sofonisba Anguissola που ανήκει σε ιδιωτική συλλογή του εξωτερικού (Ρώμη), καθώς και μια Προσωπογραφία του Fulvio Orsini, αγνώστου καλλιτέχνη, από τις συλλογές του Μουσείου Uffizi. 
Η έκθεση θα παρουσιαστεί αρχικά στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης και στη συνέχεια θα μεταφερθεί στο Μουσείο Μπενάκη, στο κτήριο της οδού Πειραιώς, όπου θα εκτεθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα ο πίνακας του Γκρέκο Παιδί που φυσάει ένα αναμμένο δαυλί του Museo Nazionale di Capodimonte της Νάπολης.
Την έκθεση θα συνοδεύσει πλούσια επιστημονική έκδοση. Επιμελητής της έκθεσης και της έκδοσης είναι ο ιστορικός τέχνης Νίκος Χατζηνικολάου (ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης). 
 
Ο ΦΙΛΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΓΚΡΕΚΟ ΣΤΟ ΤΟΛΕΔΟ
Μουσείο Μπενάκη, Κεντρικό Κτήριο 
Εγκαίνια: 12 Νοεμβρίου 2014
Διάρκεια: 13 Νοεμβρίου 2014 – 1 Μαρτίου 2015
 
Στόχος της έκθεσης είναι να γίνουν γνωστοί και να τιμηθούν οι διανοούμενοι, συλλέκτες και παραγγελιοδότες που αποτελούσαν τον προσωπικό κύκλο του Γκρέκο στο Τολέδο, τον ενέπνευσαν και τον στήριξαν σε όλη τη φάση της δημιουργικής του ζωής. Η έκθεση περιλαμβάνει σημαντικό αρχειακό υλικό από τα Αρχεία του Τολέδο (Archivo Municipal de Toledo, Archivo Provincial de Toledo, Biblioteca de Castilla-La Mancha) και της Μαδρίτης (Archivo Historico de Protocolos de Madrid), χειρόγραφα και βιβλία από την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ισπανίας (Biblioteca Nacional de Espana), καθώς και τέσσερις προσωπογραφίες του Γκρέκο από τις συλλογές του Museo del Prado, του Museo del Greco στο Τολέδο και μια ιδιωτική συλλογή του εξωτερικού (Λονδίνο). 
Την έκθεση θα συνοδεύσει πλούσια επιστημονική έκδοση, την οποία επιμελείται ο ιστορικός τέχνης Νίκος Χατζηνικολάου (ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης). Την επιμέλεια της έκθεσης έχει ο ιστορικός Richard Kagan (καθηγητής στο Johns Hopkins University, Baltimore), σε συνεργασία με τον Νίκο Χατζηνικολάου.
 
Περισσότερο φωτογραφικό υλικό και λεπτομέρειες για το περιεχόμενο κάθε έκθεσης θα ακολουθήσουν σύντομα.
 
ΔΙΕΘΝΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ:
El Greco από την Κρήτη στη Βενετία, στη Ρώμη, στο Τολέδο
Μουσείο Μπενάκη, Κτήριο Οδού Πειραιώς
21-22-23 Νοεμβρίου 2014
 
Το Μουσείο Μπενάκη, στο πλαίσιο του αφιερώματος στον Γκρέκο, διοργανώνει τριήμερο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο για τον καλλιτέχνη και το έργο του. Σε αυτό προβλέπεται να συμμετάσχουν κορυφαίοι επιστήμονες από όλο τον κόσμο. Έχει δημοσιοποιηθεί ανοιχτή πρόσκληση υποβολής ανακοινώσεων, των οποίων η τελική επιλογή θα γίνει από επιστημονική επιτροπή ειδικών. 
 
Οι παραπάνω δράσεις υλοποιούνται στο πλαίσιο του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος Αττικής 2007-2013 και συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Ωστόσο, για τις δαπάνες του έργου που δεν είναι δυνατόν να καλυφθούν από το ΕΣΠΑ, τα δυο μουσεία αναζητούν επιπλέον χορηγούς. Η διαδικασία αυτή είναι σε εξέλιξη και έχει ήδη εξασφαλίσει θετική ανταπόκριση.
 
 
 
της Ζέτας Καρασπήλιου 
 
Με επίκεντρο τον γάμο, τη σημαντική αυτή στιγμή στη ζωή της γυναίκας, η έκθεση «Νύφες. Παράδοση και μόδα στην Ελλάδα» παρουσιάζει ένα μεγάλο εύρος ενδυμάτων από τις συλλογές του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος.
Ξεκινώντας από τις παραδοσιακές νυφικές φορεσιές του 19ου αιώνα και περνώντας στην ευρωπαϊκή μόδα, η έκθεση φιλοδοξεί να αναδείξει την ποικιλία των σχημάτων και των διακοσμητικών στοιχείων που παρουσιάζουν τα νυφικά ενδύματα, και μέσω αυτής της ποικιλίας την ιδιαίτερη κοινωνική και βιωματική λειτουργία του νυφικού φορέματος. Ακολουθώντας την εξέλιξη του κομβικού αυτού ενδύματος μέσα στον χρόνο, η έκθεση αναφέρεται παράλληλα στην εξέλιξη τόσο των ενδυματολογικών κωδίκων που καθορίζουν τη χρήση του στην Ελλάδα όσο και των εθίμων και των τελετουργιών που το συνοδεύουν. 
Στην πολυχρωμία των τοπικών νυφικών ενδυμασιών του 19ου αιώνα αρχίζει να προστίθεται στις αρχές του 20ού το λευκό χρώμα με τη μορφή ενός πέπλου που φοριέται πάνω από τον παραδοσιακό πολυποίκιλτο κεφαλόδεσμο. Η προσθήκη αυτή αποτελεί έναν μακρινό απόηχο του λευκού νυφικού που καθιερώνεται στην Ευρώπη μετά το γάμο της βασίλισσας Βικτωρίας. Το λευκό νυφικό θα εκτοπίσει σταδιακά τις τοπικές φορεσιές και θα αποτελέσει έναν κανόνα, από τον οποίο δε θα λείψουν κάποιες ενδιαφέρουσες εξαιρέσεις. Έκτοτε η δημιουργία του νυφικού ενδύματος συμβαδίζει με τις τάσεις της μόδας, αντλώντας όλο και συχνότερα τα τελευταία χρόνια έμπνευση από σχήματα του παρελθόντος. Ταυτόχρονα αποτυπώνει τόσο τις προσωπικές ενδυματολογικές επιλογές των γυναικών που τα φόρεσαν, όσο και τις ιδιαίτερες κοινωνικές συνθήκες της εποχής τους.
Στην έκθεση περιλαμβάνονται δημιουργίες ιστορικών ελληνικών οίκων (Mady Donnet, Georgette, Οίκος Τσούχλου, Οίκος Τσοπανέλη, C. Mavropoulos, Νίκος-Τάκης), ενώ δεν λείπουν και τα διεθνή ονόματα του χώρου (Jean Dessès, Mme Grès, Yves Dooms, Etienne Brunel).
Η έκθεση «Νύφες. Παράδοση και μόδα στην Ελλάδα» εντάσσεται στο εορτασμό για την επέτειο των 40 χρόνων από την ίδρυση του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος. Με την παρουσίαση της έκθεσης το Ίδρυμα αποτίνει για άλλη μια φορά φόρο τιμής στους δωρητές του, καθώς το υλικό που παρουσιάζει προέρχεται κατά κύριο λόγο από δωρεές. Το γεγονός αυτό, αλλά και η ιδιαίτερη μνεία που γίνεται στις γυναίκες που φόρεσαν τα νυφικά που εκτίθενται τονίζουν τον βιωματικό χαρακτήρα ενός ενδύματος με έντονο συναισθηματικό φορτίο και φωτίζουν την προσωπικότητα της γυναίκας που το επέλεξε για τη σημαντική αυτή στιγμή της ζωής της.  
 
Ξεναγήσεις για το ευρύ κοινό θα πραγματοποιηθούν τα Σάββατα 8, 15, 22 Φεβρουαρίου, 8, 15, 29 Μαρτίου & 5 Απριλίου. Οι ξεναγήσεις θα πραγματοποιούνται στις 12:30 και θα επιβαρύνουν το εισιτήριο με το ποσό των 2 €.
 
 
 
της Ζέτας Καρασπήλιου
 
ΜΙΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ 
 
Τέσσερις διαφορετικές γενιές ελλήνων εικαστικών συμμετέχουν με έργα τους στην έκθεση «Κρίσιμη Τέχνη-Τέχνη στην Κρίση», αντιπροσωπεύοντας διαφορετικές περιόδους της ελληνικής ιστορικής πραγματικότητας. Η Άννα Κινδύνη, ο Βλάσσης Κανιάρης, ο Γιάννης Ψυχοπαίδης και ο Δημήτρης Κατσούδας κάνουν διάλογο μεταξύ τους αλλά και με το κοινό, εστιάζοντας σε σημαντικές στιγμές και εποχές του παρελθόντος και του παροντος. Η κατοχή, ο εμφύλιος, η μετανάστευση, η δικτατορία, η μεταπολίτευση, η Διασπορά και η πολυπολιτισμικότητα, απο τη μια πλευρά, η κρίση, η ανεργία, οι νεόπτωχοι και οι αστέγοι, απο την άλλη, είναι μερικά απο τα σημαντικά και επίκαιρα ζητήματα που θέτουν οι 4 δημιούργοι στα έργα της έκθεσης.  
 
 
Η έκθεση εγκαινιάστηκε  στη Δημοτική Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων στο Μεταξουργείο στις  6 Φεβρουαρίου και θα διαρκέσει έως τις  7 Μαρτίου.
 
της Ζέτας Καρασπήλιου
 
Στη Ουάσινγκτον παρουσιάζεται η λάμψη του Βυζαντίου έως 2 Μαρτίου μέσα απο τα εκθέματα της έκθεσης υπό τον τίτλο Ουρανός και Γη. Η Τέχνη του Βυζαντίου από τις Ελληνικές συλλογές.
 
Η έκθεση καλύπτει την πρώιμη, μέση και ύστερη περίοδο του Βυζαντίου, όπως αυτές αποτυπώνονται στον ελλαδικό χώρο, από τον 4ο έως τον 15ο αιώνα, παρουσιάζοντας ένα πλούσιο απόθεμα από σπάνιες επιγραφικές και νομισματικές μαρτυρίες, χειρόγραφους κώδικες, γλυπτά, αρχιτεκτονικά στοιχεία, μωσαϊκά δάπεδα, ψηφιδωτά, τοιχογραφίες και φορητές εικόνες, έργα μικροτεχνίας, και κεραμικής, βαρύτιμα υφάσματα και οτιδήποτε άλλο επιτρέπει στους επισκέπτες να σχηματίσουν μια πληρέστερη εικόνα για το βυζαντινό πολιτισμό. 
 
Κατά κύριο λόγο το υλικό αυτό προέρχεται από ελληνικές μουσειακές συλλογές, μεγάλο μέρος του οποίου δεν έχει έως τώρα παρουσιαστεί στο εξωτερικό, ενώ παράλληλα εκτίθενται άγνωστα μέχρι σήμερα νέα ανασκαφικά ευρήματα από όλο τον ελλαδικό χώρο. 
 
Αρθρωμένη σε έναν χρονολογικό καμβά παρουσιάζει, παράλληλα με την κεντρική εκθεσιακή αφήγηση, ορισμένους ιδιαίτερου ενδιαφέροντος θεματικούς κύκλους, όπως τη διττή αντιμετώπιση της αρχαίας ελληνικής τέχνης από τον χριστιανικό βυζαντινό κόσμο και την αποτύπωσή της στη βυζαντινή τέχνη, το ρόλο της αρχαιοελληνικής γραμματείας στην παιδεία, την κωδικοποίηση και εξέλιξη της υστερορωμαϊκής νομοθεσίας, τις έμφυλες ταυτότητες και την θέση της γυναίκας, την οικογενειακή ζωή, τις αντιλήψεις για την υγεία, τη μαγεία, τη γέννηση και τον θάνατο. Παρούσες σε όλη τη διαδρομή της έκθεσης είναι δύο καθοριστικές παράμετροι για τη φυσιογνωμία του βυζαντινού πολιτισμού: η ελληνική γλώσσα, δημώδης και λόγια και ο διαρκής διάλογος των δύο βασικών θεσμικών πόλων του βυζαντινού κράτους, της αυτοκρατορικής εξουσίας και της εκκλησίας. 
 
της Μαρίας Αναστασιάδου
 
Έχουν καταλάβει έναν ολόκληρο όροφο ενός κεντρικού ξενοδοχείου της Αθήνας. Δεν έχουν αποσκευές και άπαξ και μπήκαν στα δωμάτια τους, δεν σκοπεύουν να ξαναβγούν μέχρι την στιγμή του check out. Οι παράξενοι τούτοι ένοικοι δεν έχουν φωνή κι όμως είναι λαλίστατοι προς όποιον αποφασίσει να τους γνωρίσει. Διότι δεν είναι άλλοι από τους πρωταγωνιστές της φετινής, 14ης εικαστικής διοργάνωσης Rooms που επιμελείται η αίθουσα τέχνης Καππάτος. 
Είκοσι επιμελητές εκθέσεων, ιστορικοί και θεωρητικοί  της τέχνης, επιλέγουν από έναν πρωτοεμφανιζόμενο καλλιτέχνη ή ομάδα καλλιτεχνών και τους παρουσιάζουν σε δωμάτια του ξενοδοχείου. Και φέτος συμμετέχουν 25 καλλιτέχνες με ηχητικές, φωτογραφικές και εικαστικές εγκαταστάσεις, ζωγραφικά έργα, γλυπτά, projects, design, performances, ταινίες, καταλαμβάνοντας από ένα δωμάτιο που μεταμορφώνεται σε ένα προσωπικό χώρο του καλλιτέχνη, με στόχο να αναδειχθούν και να καταγραφούν οι σύγχρονες τάσεις και προτάσεις στον εικαστικό χώρο και να δημιουργηθεί ένας ουσιαστικός και γόνιμος διάλογος.
Κάνοντας μια βόλτα στα δωμάτια – γκαλερί θα ανακαλύψετε  μεταξύ άλλων έναν μεταλλικό ελέφαντα, την Ακρόπολη «στολισμένη» με τα σήματα γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, έναν σκύλο που κάνει μπόντι μπίλντινγκ, χαρούμενα και πολύχρωμα καρτούν να κάνουν πολιτικά και κοινωνικά σχόλια, φυτά που μεγαλώνουν σε βάζα χωρίς αέρα, φίδια με ουρές – γυναικείες κοτσίδες, περφόρμανς για την κακοποίηση- σωματική και λεκτική – των γυναικών. 
 
Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: 
Μαργαρίτα Αθανασίου, Γιώργος Αλεξανδρίδης, Παναγιώτης Βορριάς-Πάνος Κομπής, Alberto Bourdeth, Θανάσης Γιωτάκης, Έφη Γούση, Γιάννης Καπέλλος, Μαρία Καραχρήστου, Λητώ Κάττου-Λεόντιος Τουμπουρής, Γεωργία Λαλέ, Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Ματίνα Μέγκλα, Νατάσα Μπιζά–Βασιλική Ράλλη, Γιώργος Όιμπακ, Τάσος Παπατσώρης, Παναγιώτης Προφήτης, Αντώνης Τιτάκης, Όλγα Μηλιαρέση- Φωκά, Βούλα Φρασιόλα-Άκης Καράνος
 
Και οι επιμελητές:
Βάνα Βερροιοπούλου, Χριστιάνα Γαλανοπούλου, Δηώ Καγγελάρη, Χριστίνα Κάλλη - Mηνάς Μηνατσής, Χάρις Κανελλοπούλου, Μαργαρίτα Καταγά, Βάλια Κατσίμπα, Ισαβέλλα Κλαδάκη, Πέτρος Κοσμάς, Παναγής Κουτσοκώστας, Τάσος Κουτσουρής, Γιώτα Κωνσταντάτου, Γιάννης Μπόλης, Ουρανία Πανούτσου, Έλενα Πουγγία, Χάρης Σαββόπουλος, Κωστής Σταφυλάκης, Φαίη Τζανετουλάκου, Λίνα Τσίκουτα
 
 
Πότε: έως τις 28 Φεβρουαρίου 2014. Καθημερινές 16:00 – 22:00, Σάββατο και Κυριακή 12:00 – 22:00.
Που: St. George Lycabettus, Δεξαμενή, Κολωνάκι. 
 
More Articles...