Ημερολογιακό Αρχείο
< March 2024 >
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

             Ζωγραφική-Γλυπτική-Εγκαταστάσεις-       Περφόρμανς

 

Εγκαίνια: Πέμπτη 18 Μαΐου 2017, 20.00

(έναρξη της περφόρμανς: 21.00)

 

Πρώην συνεργείο Peugeot, Λεωφ. Συγγρού 114 (είσοδος από Φαλήρου 97-99)«Ρειstart» είναι ο τίτλος του εικαστικού εγχειρήματος που συνδυάζει ζωγραφική, γλυπτική, εγκαταστάσεις και περφόρμανς με την υπογραφή της γλύπτριας και ζωγράφου Μαριάννας Λύρα. Ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού, ιστορικό κτίριο της δεκαετίας του 1920 (είχε χτιστεί ειδικά για να στεγάσει την πρώτη έκθεση-συνεργείο αυτοκινήτων της Fiatστην Ελλάδα), επέλεξε η Μαριάννα Λύρα για να επιστρέψει στα εικαστικά δρώμενα ύστερα από 20 χρόνια σιωπής. Σιωπή την οποία σπάει παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ένα έργο που είχε ζωγραφίσει πριν από δύο δεκαετίες και το οποίο πρωταγωνιστεί στο νέο της εγχείρημα καθώς οι μορφές του «βγαίνουν»στον κόσμο της τρίτης διάστασης. 

 

Θέμα του κεντρικού έργου του «ρειstart» είναι ένα οικογενειακό δείπνο, με φόντο μια φανταστική πόλη, το οποίο διακόπτεται ξαφνικά από μια αστραπή. H λάμψη της λειτουργεί ως στοιχείο ανατροπής ωθώντας τις ζωγραφισμένες μορφές να εγκαταλείψουν τον δισδιάστατο καμβά και να απλωθούν ως γλυπτά στον χώρο. Αρχίζουν έτσι ένα ταξίδι μεταμόρφωσης με οδηγό τους το φως και τη σκιά καιμε αναφορά πάντα τον αρχικό ζωγραφικό πίνακα-«μήτρα».

 

Ο τίτλος «ρειstart» συμπυκνώνει την κεντρική ιδέα του έργου καθώς αποτελείται από το ρήμα «ρει» που παραπέμπει στη γνωστή ρήση του Ηράκλειτου «Τα πάντα ρει, μηδέποτε κατά τ’ αυτό μένειν», δηλαδή στον δημιουργικό χρόνο, ο οποίος είναι ταυτόχρονα παρελθόν και παρόν, και στην αγγλική λέξη «start» η οποία εκφράζει το τώρα, την επιτακτική ανάγκη της έναρξης, εμπεριέχοντας συγχρόνως τη λέξη «art» (τέχνη). Παράλληλα, η λέξη «ρει» συνηχεί με το αγγλικό «re» (ξανά) και σηματοδοτεί την επανεκκίνηση της αρχικής εικόνας του Δείπνου και εντέλει την «επανεκκίνηση» του εγκαταλελειμμένου χώρου.

 

Με υλικά τις ψηφιακές εκτυπώσεις εικόνων που αποτυπώνουν τα στάδια της μεταμόρφωσης των χαρακτήρων του Δείπνου, καθώς και το χαρτόνι, το μέταλλο τα συρμάτινα πλέγματα, τα υφάσματα, το φως και τη σκιά, η Μαριάννα Λύρα εμπνέεται από τον Γουίλιαμ Κέντριτζ και αφοσιώνεται σε μια ερευνητική διαδικασία δημιουργώντας ένα εικαστικό εγχείρημα το οποίο αποτελείται από εννέα ενότητες:

 

Το Δείπνο

 Έξοδος

 Μπάρκο

 Το Βιβλίο των Πράξεων

 Ελεύθερη πτώση 

 Μνημείο

 Πέρασμα

 Πύρινο Δέντρο

 Το Χρονικό των Μεταμορφώσεων

 

Οι ενότητες αυτές –η καθεμία τους θα μπορούσε να λειτουργεί και ως αυτόνομο έργο– «διηγούνται» τις δικές τους ιστορίες, οι οποίες επιδέχονται πολλαπλές αναγνώσεις και ολοκληρώνονται τόσο μέσα από οπτικοακουστικές προβολές, όσο και μέσα από τη δράση των περφόρμερ, οι οποίοι, ως κινούμενες πηγές φωτός, ξεναγούν τους θεατές σε πρόσθετες αφηγήσεις μέσω των σκιών που προκύπτουν από την κίνησή τους στον χώρο.

 

Συντελεστές

 

Σύλληψη και εκτέλεση εικαστικού έργου: Μαριάννα Λύρα

 Ομάδα εργασίας: Μαριάννα Λύρα, Μαρκέλλα Μανωλιάδη, Νίκος Ναζίρης

 Εγκαταστάσεις, κατασκευές και τεχνική υποστήριξη: Νίκος Ναζίρης, Παναγιώτης Στεφανόπουλος, Περικλής Φραγκιάς

 Σύλληψη και σχεδιασμός έκθεσης ψηφιακών εκτυπώσεων: Ιωσήφ Ευφραιμίδης

 Συντονισμός και επιμέλεια της περφόρμανς: Μαρκέλλα Μανωλιάδη

 Oπτικοακουστικές προβολές: Τάκης Αναγνωστόπουλος

 Φωτισμοί: Κώστας Αγγέλου, NoDark

 Φωτό: Τάκης Αναγνωστόπουλος

 Σχεδιασμός καταλόγου: BobStudio

Διεύθυνση: Λεωφ. Συγγρού 114, είσοδος από Φαλήρου 97-99

 Διάρκεια: 18 Μαΐου-30 Ιουνίου 2017

 Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τετάρτη-Σάββατο 11.00-14.00 και 18.30-22.00 / Δευτέρα και Κυριακή 18.30-22.00 / Τρίτη κλειστά

 Περφόρμανς:19 Μαΐου-4 Ιουνίου, Δευτέρα, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή – 21.00

 Facebookhttps://www.facebook.com/RestartbyLyra

 Είσοδος ελεύθερη

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
6-7-8-9 Απριλίου 2017
Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο: 12.00-21.00
Κυριακή: 12.00-19.00
Η φετινή Άνοιξη κομίζει τέχνη στην Αθήνα. Μια ανάσα πριν εγκαινιαστεί η documenta14, η σπουδαία ευρωπαϊκή εικαστική διοργάνωση, η οποία για πρώτη φορά στην ιστορία της φιλοξενείται και εκτός Κάσελ, στην Αθήνα, οι γκαλερί της πόλης την υποδέχονται πανηγυρικά μέσω της δράσης Gallery Walk. Για τέσσερις ημέρες, από τις 6 έως και τις 9 Απριλίου, συνολικά 41 γκαλερί  (38 στην Αθήνα και 3 στον Πειραιά) δίνουν ένα δυναμικό “παρών” παράλληλα με το πρόγραμμα της documenta14.
Αναλυτικότερα οι γκαλερί σε αυτό το πλούσιο εικαστικά τετραήμερο διευρύνουν το ωράριο τους και παραμένουν ανοιχτές ακόμη και την Κυριακή. Τόσο για  να τιμήσουν την άφιξη της documenta14, όσο και για να προσφέρουν στους φιλότεχνους την ευκαιρία να απολαύσουν τα έργα 150 και πλέον καλλιτεχνώνπου εκθέτουν στις συμμετέχουσες αίθουσες τέχνης. 
Με οδηγό τον ειδικό δίγλωσσο χάρτη (ελληνικά-αγγλικά) που έχει σχεδιαστεί για το  Gallery Walk και ο οποίος θα διανέμεται σε όλες τις γκαλερί που συμμετέχουν στον εικαστικό περίπατο, οι φίλοι της τέχνης θα μπορέσουν να διαμορφώσουν τη δική τους διαδρομή στο πλαίσιο του εορταστικού τετραημέρου με στόχο να επισκεφθούν όσο το δυνατόν περισσότερες αίθουσες τέχνης και να αποκτήσουν σφαιρική εικόνα σχετικά με την τρέχουσα εικαστική κίνηση. 
 Το πρόγραμμα αναλυτικά:  
 
  1. a.antonopoulou.art
Αριστοφάνους 20, 10554, Αθήνα, 210 3214994 //  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  //www.aaart.gr
Ομαδική έκθεση //Antiquidia (Dialogues with Antiquity)// Χρήστος Αθανασιάδης, , Ντέμη Κάια Μιχάλης Καλλιμόπουλος, Άννα Λάσκαρη, Δημήτρης Μεράντζας, Απόστολος Ντελάκος, Λήδα Παπακωνσταντίνου, , Ράνια Ράγκου, Νανά Σαχίνη,  Στεφανία Στρούζα, Μαρκ Χατζηπατέρας, Αλέξανδρος Ψυχούλης
 
  1. AD gallery
Παλλάδος 3, 105 54, Αθήνα,  210 32 28 785//  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  //www.adgallery.gr
1ος όροφος: Ομαδική έκθεση // Τέχνη Ενώπιον των Ερειπίων// Γιώργος Δρίβας, Βλάσης Κανιάρης, Νίκος Μάρκου, Δημήτρης Μιχαλάκης, Τάσος Παυλόπουλος, Αναστάσης Στρατάκης, Steve Gianakos, Steven C. Harvey
2ος όροφος // Su-Mei Tse // Μια Ορισμένη Ελαφρότητα
  
  1. Agathi Kartalos
Μηθύμνης 12 & Επτανήσου 11257, Αθήνα, 210 8640250 //  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  // www.agathi.gr
Ομαδική έκθεση//Κρατάς κρυμμένα μυστικά και documenta…// Άγγελος Αντωνόπουλος, Κωστής Γεωργίου,  Λεωνίδας Γιαννακόπουλος, Χαράλαμπος Δερμάτης, Θεόφιλος Κατσιπάνος, Μαρίνα Κροντηρά, Μανώλης Μεραμπελιώτης , Στέφανος Ρόκος// Επιμέλεια: Γιώργος Καρτάλος
 
  1. Alma Gallery Athens
Υψηλάντου 24, 106 76, Αθήνα, 211 4003160 //  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  //www.galleryalma.com
Άρης Κατσιλάκις// Findings// Γλυπτική
 
  1. ARTOWER AGORA
Αρμοδίου 10, 10552, Αθήνα, 210 3246100  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it '; document.write( '' ); document.write( addy_text7133 ); document.write( '<\/a>' ); //--> This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  //www.artower.gr
Ματθαίος Παπαβασιλείου //Τα είδωλα του χρόνου //ζωγραφική, εγκατάσταση
 
  1. Art Zone 42
Λεωφ. Βασιλέως Κωνσταντίνου 42, 11635. Αθήνα, 210 7259549 //  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  //www.artzone42.gr
Dreyk the Pirate // Sincerely Yours// Graffiti – Ζωγραφική – Urban Art
Εγκαίνια: Πέμπτη 6 Απριλίου, 8.00μμ
 
  1. Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
Γλύκωνος 4,10675, Αθήνα, 210 72 13 938 //  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  //www.athensartgallery.gr
Olivier Fahrni // Terresd’ ailleurs// Φωτογραφία
 
  1. Bernier / Eliades
Επταχάλκου 11, 11851, Αθήνα, 210 3413935-7 //  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  // www.bernier-eliades.gr
Ομαδική έκθεση// Incorporeal Bundles
 
  1. CAN Christina Androulidaki gallery
  Αναγνωστοπούλου 42.,10673, Αθήνα, 2103390833 //  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  //www.can-gallery.com
  Μαρία Κριάρα // The Pawnshop
 
  1. CHEAPART
Α. Μεταξά 25, 106 81, Αθήνα, 210 3817517 // ο This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  //www.cheapart.gr
Bildstein und Glatz// Athens for Real// Εγκατάσταση
 
  1. Dépôt Art Gallery
Νεοφύτου Βάμβα 5, 10674, Αθήνα, 210 3648174,  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it www.depotgallery.gr 
Όπυ Ζούνη // 10 παράδοξες προοπτικές προσλήψεις της Όπυς Ζούνη +10 ορθολογικά σχόλια του Εμμανουήλ Μαυρομμάτη // Ζωγραφική
            
  1. Depo Darm
Ηρώων Σκοπευτηρίου 54-56, 16121, Αθήνα, 210 7601177 //  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  //www.depodarm.com
 
 

*Ο όρος σπόλια αφορά στην εκ νέου χρήση παλαιότερων δομικών στοιχείων σε νεότερα κτίσματα.

 

Στο πλαίσιο της επέκτασης των δραστηριοτήτων του, το Ωδείον Αθηνών φιλοξενεί στους χώρους του για το φιλότεχνο κοινό του, την έκθεση σπόλια* 99 μεταγραφές. H αρχιτέκτων Νόρα Όκκα παρουσιάζει μία εγκατάσταση χάρτινων εκτύπων των σπολίων της Μικρής Μητρόπολης Αθηνών. 
 
Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 11 Δεκεμβρίου 2015 – 11 Ιανουαρίου 2016 και το ευρύ κοινό θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει από κοντά το εικαστικό αυτό έργο που προβάλλει και καταγράφει τμήμα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
 
Η αρχιτεκτονική εγκατάσταση, μήκους 44μ και ύψους 7μ, περιλαμβάνει 99 έκτυπα τα οποία αποτυπώνουν τα μαρμάρινα σπόλια από τους αρχαίους και ρωμαϊκούς χρόνους μέχρι τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες και τη μεσοβυζαντινή εποχή, που χρησιμοποιήθηκαν εκ νέου μεταξύ άλλων για την κατασκευή της Μικρής Μητρόπολης Αθηνών. 
 
Ο όρος «σπόλια» αφορά στην εκ νέου χρήση παλαιότερων δομικών στοιχείων σε νεότερα κτίσματα. Ωστόσο, η σημασία της λατινικής λέξης «spolium» προέρχεται από την αρχαία ελληνική λέξη «σπολάς», η οποία αρχικά σήμαινε είτε το γδαρμένο δέρμα ζώου το οποίο προοριζόταν για πρακτική χρήση είτε ακόμη και το γδαρμένο δέρμα του ηττημένου εχθρού το οποίο περιφερόταν ως τρόπαιο. Παρόλα αυτά, μέσα στους αιώνες η πρακτική των αρχιτεκτονικών σπολίων απέκτησε μία έννοια προστασίας και συντήρησης αυτών και το παράδειγμα της Μικρής Μητρόπολης αποτυπώνει μοναδικά την ιδεολογική αισθητική των σπολίων έναντι της τόσο βάρβαρης αρχικής σημασίας της λέξης.
 
Ο Ιερός Ναός Παναγίας Γοργοεπηκόου - Αγίου Ελευθερίου, γνωστός σήμερα ως Μικρή Μητρόπολη Αθηνών, χρονολογείται κατά πάσα πιθανότητα στον 11ο ή 12ο αιώνα και τυπολογικά ανήκει στους εγγεγραμμένους σταυροειδείς ναούς με τρούλο. Είναι ένα μνημείο βυζαντινής αρχιτεκτονικής, κτισμένο εξ ολοκλήρου από μαρμάρινα αρχαία ελληνικά, ρωμαϊκά, παλαιοχριστιανικά και βυζαντινά σπόλια. Οι εξωτερικές όψεις του κτίσματος είναι ένα μοναδικό παράδειγμα αρχιτεκτονικής σπολίων συνδυάζοντας ετερόκλητα ανάγλυφα με διακοσμητικά και εικονιστικά θέματα διαφορετικής προέλευσης.
 
Αξιολογώντας γενικά την έννοια των σπολίων ως μία κεντρική αρχιτεκτονική ιδέα μιας μακράς σειράς πολιτισμικών μείξεων και ερευνώντας το διάσπαρτο δίκτυο των αρχιτεκτονικών σπολίων, το παρόν εικαστικό εγχείρημα αποτελεί ένα παράδειγμα εντοπισμού και χαρτογράφησης των αρχιτεκτονικών αυτών ιχνών του παρελθόντος ως ένα είδος διευρυμένης πολιτισμικής αειφορίας. 
 
Τα έκτυπα μεταφέρουν τα εν λόγω σπόλια στον εκθεσιακό χώρο, αναδεικνύοντας σε πραγματική κλίμακα τόσο την ανάγλυφη επιφάνειά τους όσο και την αρχιτεκτονική τους σύνθεση. Αποτυπώνοντας στο χαρτί τα ενσωματωμένα στο κτίσμα σπόλια και προβάλλοντάς τα ως εκθέματα, το εικαστικό αυτό έργο εστιάζει στην προβολή της πρακτικής των σπολίων ως μία μικρογραφία της συγκρότησης της αρχιτεκτονικής. Επιπλέον το έκτυπο-έκθεμα προκαλεί με την ένταξή του στον εκθεσιακό χώρο ένα πλεόνασμα σημασίας, που μας επιτρέπει να σκεφτούμε τις σύγχρονες πολιτισμικές τεχνικές ως συνεχείς μεταγραφές και μετατοπίσεις των πραγμάτων. 
 
Η ιδέα της αποτύπωσης των σπολίων με την τεχνική των αρχαιολογικών επιγραφικών εκτύπων έγινε αποδεκτή ως το εικαστικό μέρος διδακτορικής έρευνας στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης το 2010, προτάθηκε ως ατομική συμμετοχή με τίτλο «Spolia: a Νetwork of Τraces - Mapping the Greek Community of Venice» για το ελληνικό περίπτερο στην 13η Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής «Common Ground» στη Βενετία το 2012, αποτέλεσε μεταπτυχιακή διατριβή με τίτλο «Curating Architectural Spolia» στην Καλών Τεχνών της Ζυρίχης το 2012 και παρουσιάστηκε στην έκθεση «Rematerialising Culture» στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης το 2014 στην Αθήνα.
 
 
Έργα γνωστών και άγνωστων καλλιτεχνών διαφορετικών γενιών θα συγκατοικούν στις 17/8 – 20/9 στην ανακαινισμένη Στέγη Τεχνών Σ. Τρύφων στον γραφικό οικισμό της Λέσβου.
 
Πώς «είδαν» με το χρωστήρα τους πριν από περίπου έξι δεκαετίες τ’ αρχοντικά, τα καφενεία και τις εκκλησιές της Λέσβου φοιτητές της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και τί διάλογο ανοίγουν με την  παράδοση σήμερα καταξιωμένοι και ανερχόμενοι εικαστικοί; Η έκθεση «Άγνωστος καλλιτέχνης / Unknown artist» δίνει στο κοινό την ευκαιρία να ρίξει ματιές σε μια σπάνια, αν και ίσως παραγνωρισμένη, συλλογή έργων τέχνης της ΑΣΚΤ προτείνοντας έναν αναστοχασμό γύρω από τη νέο-ελληνική παράδοση και κουλτούρα.
Συγκεκριμένα θα παρουσιαστούν περίπου σαράντα αντίγραφα από παλαιότερα έργα τέχνης (λαϊκών καλλιτεχνών, συμπεριλαμβανομένου του Θεόφιλου), χειροτεχνίας και αγιογραφίας, καθώς και διακοσμητικών παραστάσεων που εμπίπτουν στη λαϊκή παράδοση της περιοχής. Τα «αντίγραφα» δημιούργησαν τη διετία 1958-1959 φοιτητές τότε της Σχολής και καταξιωμένοι σήμερα ζωγράφοι, όπως οι Α. Φασιανός, Σ. Σόρογκας, Μ. Καραβέλα, Δ. Κοκκινίδης, Γ. Βαλαβανίδης κ.ά., σε μια προσπάθεια διάσωσης και ανάδειξης του λαϊκού υλικού πολιτισμού. Με όχημα λοιπόν αυτές τις ζωγραφικές «μεταγραφές», οι επισκέπτες θα μπορέσουν να κάνουν ένα ταξίδι στο χρόνο και να «τρυπώσουν» σε παλιά αρχοντικά, καφενεία κι εκκλησίες της Λέσβου.
Η συλλογή της ΑΣΚΤ θα συγκατοικήσει δημιουργικά με έργα σύγχρονων καλλιτεχνών [Πάνος Χαραλάμπους, Νίκος Χαραλαμπίδης, Δημήτης Φουτρής, Αλέξανδρος Λάιος και Μάρω Φασουλή (Under Construction Group), Ειρήνη Μπαχλιτζανάκη, Andreas Sell, Γιάννης Θεοδωρόπουλος, Χριστίνα Σγουρομύτη, Γιάννης Σκαλτσάς και Γιάννης Βαρελάς και Εμμανουήλ Μπιτσάκης] σε μια απόπειρα να καταθέσουν «μια κριτική εικαστική διερεύνηση πάνω στα αντιπαραθετικά ζεύγη της οικειοποίησης και της αυθεντίας, πρωτότυπου και αντιγράφου, όπως και έναν αναστοχασμό γύρω από τη νέο-ελληνική παράδοση και κουλτούρα». Προς την κατεύθυνση αυτή συμβάλλουν με κείμενά τους οι θεωρητικοί Νικόλας Κολώνιας, Πάνος Κομπατσιάρης και Γιώργος Παπαδόπουλος.
Αναφέρει χαρακτηριστικά η εικαστικός Χριστίνα Σγουρομύτη, επιμελήτρια της έκθεσης: «Η έκθεση “Άγνωστος καλλιτέχνης” εφορμά από την λαϊκή παράδοση της Λέσβου αναδεικνύοντας με μοναδικό τρόπο τον πολιτιστικό πλούτο του νησιού, χάρη στην πρωτοπορία του καλλιτεχνικού ύφους που διακρίνει τα εν λόγω έργα. Παράλληλα, συνδυάζεται με τη σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή, αφού αναμένεται να “συγκατοικήσει” καλλιτεχνικά με μια περιορισμένη –αλλά συμπαγή– έκθεση σύγχρονων καλλιτεχνικών έργων τα οποία αναστοχάζονται κριτικά πάνω σε όψεις της νέο-ελληνικής ταυτότητας και της παράδοσης. Η ευρύτερη θεματική της έκθεσης, αναπτύσσεται γύρω από την έννοια του “Άγνωστου καλλιτέχνη”. Πρόκειται για μια σύγχρονη διερεύνηση στη θεωρία της τέχνης, που εξετάζει τη δυνατότητα του καλλιτέχνη να απέχει από τις καθιερωμένες διόδους που συγκροτούν την έννοια της “εμπορικής επιτυχίας”, ενώ ταυτόχρονα μετέχουν στις κοινωνικές διαδικασίες. Από μία άποψη, τα έργα της συλλογής ανανοηματοδοτούνται μέσα από τη συζήτηση αυτή, αφού ως δυνητικά αέναα “αντίγραφα” (simulacra) διεκδικούν την αυτονομία τους, έναντι σε μια ιδέα πρωτοτυπίας που εγγράφεται στην “αυθεντία” του καλλιτέχνη».  
Στο πλαίσιο της έκθεσης, ο Γιώργος Παπαδόπουλος θα οργανώσει ένα εργαστήριο με τίτλο «Reading Baudrillard: περί Συστήματος Αντικειμένων» στις 20/8.
Το εικαστικό αφιέρωμα «Άγνωστος καλλιτέχνης / Unknown artist»  είναι μια σύμπραξη της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας και του πολιτιστικού οργανισμού Στέγη Σ. Τρύφων, όπου και θα φιλοξενηθεί. Τοπόσημο στο λιμάνι του γραφικού Μολύβου (Μήθυμνα), το κτίριο της Στέγης Τεχνών Σ. Τρύφων είναι ένα από τα παλαιότερα και ωραιότερα του παραδοσιακού οικισμού. Στο παρελθόν στέγασε δραστηριότητες του ελαιουργείου-σαπωνοποιείου της οικογένειας Τρύφων. 
 
Η έκθεση πραγματοποιείται κατά το διάστημα 17/8-20/9, παράλληλα με το νεοσύστατο Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ Μολύβου (http://www.molyvosfestival.com/). Φιλοδοξώντας να εξελιχθεί σε δημοφιλή μουσικό προορισμό, το φεστιβάλ θα ξετυλίξει στις 19-21/8 ένα τριήμερο κλασσικής μουσικής με νέους ερμηνευτές διεθνούς φήμης στο κάστρο και σε άλλες τοποθεσίες του χωριού. Ιδρύτριες και καλλιτεχνικές διευθύντριες του φεστιβάλ είναι η Δανάη και η Κυβέλη Ντέρκεν και συνιδρυτής και αρωγός του ο Δημήτρης Τρύφων.
 
Εγκαίνια έκθεσης: Δευτέρα 17/8, 8-11 μ.μ. στη Στέγη Σ. Τρύφων (λιμάνι Μολύβου,
τηλ. 6970172242). 
Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Δευτ.-Κυρ. 5.30-11.30 μ.μ., μέχρι 20/9.
 
 

της Ζέτας Καρασπήλιου

Στο αρχαίο κάλλος εστιάζεται η φετινή εικαστική πρόταση του Πολυχώρου Πολιτισμού Citronne και του Αρχαιολογικού Μουσείου Πόρου, στο  πλαίσιο των εκδηλώσεων του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων «Μουσεία για μια κοινωνία με προοπτικές» για τη Διεθνή Ημέρα των Μουσείων.
Σύμφωνα με την Καλλιτεχνική διευθύντρια του Πολυχώρου Πολιτισμού Citronne Τατιάνα Σπινάρη - Πολλάλη, Δρ Ιστορίας της Τέχνης στο Boston University, πρόκειται για μια καλλιτεχνική πρωτοβουλία η οποία αποσκοπεί να συνδέσει παραγωγικά τα αρχαιολογικά εκθέματα του Μουσείου με την σύγχρονη εικαστική δημιουργία. Η συνεργασία αυτή επιχειρεί να αναδομήσει την σχέση του Μουσείου με την Κοινωνία, καθώς προβάλλει προοπτικά την ενότητα του χρόνου και την συνέχεια της Τέχνης. Στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου προηγήθηκαν οι "Διάλογοι με τον Χρόνο" (2013) του Έλληνοαμερικάνου καλλιτέχνη Κρις Γιανάκου και τα "Γλυπτικά Παλίμψηστα" (2014) του διεθνούς φήμης γλύπτη Κώστα Βαρώτσου.
Η φετινή εικαστική πρόταση είναι η περιοδική έκθεση του Κώστα Παπανικολάου με τον τίτλο "...έτσι πολύ ατένισα", με θεματολογία-αναφορά στο παρατιθέμενο ομότιτλο ποίημα του Κωνσταντίνου Καβάφη, παρουσιάζει, ως θεατές και θεώμενες ταυτοχρόνως, επτά ολόσωμες προσωπογραφίες από νέες κοπέλες. Τα έργα εκτίθενται στην αίθουσα του ισογείου της μόνιμης έκθεσης του Μουσείου, η οποία περιλαμβάνει επιγραφές, γλυπτά και αρχιτεκτονικά εκθέματα. Με τον τρόπο αυτό επιχειρείται μια «συνομιλία» ανάμεσα στα τρισδιάστατα αρχαία έργα, ελεύθερα τοποθετημένα στον χώρο, και στις δισδιάστατες παρεμβάσεις του καλλιτέχνη. Διαιωνίζεται, έτσι, η θέαση, "το ατένισμα".
Τα έργα του Κώστα Παπανικολάου απεικονίζουν με ρεαλισμό και αμεσότητα, σε φυσικό μέγεθος, επτά σύγχρονες κοπέλες - παραπομπή και υπαινιγμός στην καθημερινότητα των επισκεπτών του Μουσείου. Οι μορφές-προσωπογραφίες στέκονται ελεύθερα στον χώρο, σε μικρή απόσταση η μία από την άλλη, ως ενότητα. Εμφανίζονται ως σύγχρονοι θεατές που παρατηρούν, "ατενίζουν", δηλαδή εκτείνουν το βλέμμα τους στον χώρο και στον χρόνο. Ταυτοχρόνως, πρόκειται για εκθέματα-έργα τέχνης, με αφετηρία πρόσωπα υπαρκτά και οικεία στον καλλιτέχνη, τα οποία επιπροσθέτως επιφορτίζονται με τον ρόλο του αρχαίου θεατρικού χορού: εκφράζουν και σχολιάζουν το κοινό αίσθημα. Λειτουργούν, επομένως, σε δύο επίπεδα ως φορείς και ως δέκτες διαχρονικής αισθητικής. Η έκθεση εγκαινιάστηκε στις 23 Μαϊου και θα διαρκέσει έως τις 23 Σεπτεμβρίου.
 
Ο Κώστας Παπανικολάου γεννήθηκε στο Ριζοβούνι Πρέβεζας το 1959. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με καθηγητές τον Γιάννη Μόραλη και τον Δημήτρη Μυταρά (1979-1985). Παρουσίασε για πρώτη φορά τη δουλειά του το 1986 στην Αθήνα και έως σήμερα έχει πραγματοποιήσει πολλές ατομικές εκθέσεις και έχει πάρει μέρος σε πολλές ομαδικές σε όλη την Ελλάδα. Έργα του ανήκουν σε ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές. Έχει εικονογραφήσει τα βιβλία «Η Πορφυρένια και το μαντολίνο της» (Φωτεινή Φραγκούλη, 1995), «Κύμινο και κανέλα» (Συλλογικό, 1998), «Η φιδογέννητη βασιλοπούλα και άλλα παραμύθια» (Μαρία Μαμαλίγκα, 1998) και «Το καΐκι του Θησείου και άλλες ιστορίες για μικρούς και μεγάλους» (Ηλίας Βενέζης, 2006). Ζει και εργάζεται στην Αθήνα και τον Πόρο.
 
Ο Πολυχώρος Πολιτισμού Citronne στο γραφικό νησί του Αργοσαρωνικού ιδρύθηκε πριν από 10 χρόνια από την Δρ Ιστορίας της Τέχνης Τατιάνα Σπινάρη - Πολλάλη, μετά την επιστροφή της στην Πατρίδα από την Αμερική, όπου είχε λαμπρή επιστημονική σταδιοδρομία στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης μαζί με τον σύζηγο της Σπύρο Πολλάλη, καθηγητή στο Harvard University. Στα 10 χρόνια λειτουργίας της Citronne έχουν παρουσιαστεί σημαντικές εκθέσεις Ελλήνων και Ομογενών καλλιτεχνών, μεταξύ των οποίων, αξίζει να αναφερθούν τα ονόματα των Steve Antonakos, Kris Spirou, Μαρκ Χατζηπατέρα, Μίνας Βαλυράκη, Παναγιώτη Τέτση, Σωτήρη Σόρογκα, Κώστα Βαρώτσου κ.α. Τέλος Ιουνίου θα εγκαινιαστεί μεγάλη αναδρομική έκθεση με πολλές εκπλήξεις έργων των καλλιτεχνών που έχουν εκθέσει τη δουλειά τους σε αυτόν τον σύγχρονο πυρήνα Πολιτισμού στον Πόρο, που αποτελεί πόλο έλξης χιλιάδων επισκεπτών όλα αυτά τα 10 χρόνια.
 
 
More Articles...