Ημερολογιακό Αρχείο
< April 2024 >
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

του Παναγιώτη Ταγκαλάκη

Σκηνοθεσία: Juan Antonio Bayona, Σενάριο: Sergio Sanchez, Maria Belon, Φωτογραφία: Oscar Faura, Μουσική: Fernando Velasquez, Πρωταγωνιστούν: Naomi Watts, Ewan McGregor, Tom Holland, Διάρκεια: 114', Διανομή: Village



Ο Χένρι, στέλεχος εταιρείας στην Ιαπωνία και η Μαρία, γιατρός που δεν ασκεί το επάγγελμά της προκειμένου να μεγαλώσει τα τρία τους παιδιά, Λούκας, Τόμας και Σιμόν, αποφασίζουν να περάσουν τις διακοπές των Χριστουγέννων σε ένα ειδυλλιακό θέρετρο της Ταϊλάνδης. Το πρωί της 26ης Δεκεμβρίου του 2006 τους βρίσκει να χαλαρώνουν στην πισίνα του πολυτελούς τους ξενοδοχείου, ώσπου βλέπουν με τα μάτια τους την συνταρακτικότερη φυσική καταστροφή της εποχής μας. Το τσουνάμι καταστρέφει ότι συναντήσει στο διάβα του, και η πενταμελής οικογένεια καλείται να επιβιώσει ανάμεσα στα ερείπια. Είναι, όμως, χωρισμένη στα δύο. Ο Χένρι με τον Σιμόν και τον  Τόμας αναζητούν τα άλλα δύο μέλη της οικογένειας, ενώ η Μαρία τραυματισμένη τριγυρνά απελπισμένα με το μεγάλο της γιο, Λούκας.

Η νέα ταινία του Χουάν Αντόνιο Μπαγιόνα αφηγείται την αληθινή ιστορία μιας ισπανικής οικογένειας που έζησε την κόλαση αυτής της πρωτοφανούς φυσικής καταστροφής. Επειδή, λοιπόν, η ταινία βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα, που μάλιστα είναι ακόμα νωπά στη μνήμη των περισσοτέρων, θα μπορούσε να αναγνωσθεί και ως μια ταινία μυθοπλασίας, με ντοκιμαντερίστικη ματιά, παρόλα αυτά. Πράγματι, σε τεχνικό επίπεδο, η ταινία είναι αρτιότατη. Οι εικόνες της φρίκης αποδίδονται στο ακέραιο και ο ανθρώπινος πόνος και οδυρμός σοκάρει και σε μερικά σημεία αποστρέφει τον θεατή. Επομένως, σε πρώτο επίπεδο, στα θετικά της ταινίας καταλογίζεται ότι επιτυγχάνει να κεντρίσει το ενδιαφέρον του θεατή και να περιγράψει το χρονικό μιας πρόσφατης τραγωδίας.

Ας περάσουμε, τώρα, στην αφήγηση και τους χαρακτήρες της ταινίας. Έχουμε να σημειώσουμε ότι η ανάπτυξη και η περιγραφή των μεταξύ των μελών της οικογενείας σχέσεων είναι τουλάχιστον προσχηματική. Η εισαγωγική σεκάνς της ταινίας μας δείχνει την οικογένεια στο αεροπλάνο που τραντάζεται από κενά αέρος εν είδει προοικονομίας. Κατόπιν, ο Χένρι περιγράφει κάποιες ανησυχίες του για την τρέχουσα δουλειά του και ο φακός αναλώνεται σε κάποιες τυπικές, χαρούμενες, οικογενειακές στιγμές. Αυτά μέχρι να φτάσουμε στο κρίσιμο σημείο της αφήγησης.

Εν κατακλείδι, αποκτούμε την εντύπωση ότι η ταινία πιο πολύ παίρνει ως αφορμή την ιστορία της οικογένειας για να περιγράψει τα όσα συνέβησαν γενικά, κάνοντάς το φυσικά με ένα εξαιρετικό οπτικό αποτέλεσμα, και λιγότερο χρησιμοποιεί το πλαίσιο της ιστορίας για να «φωτίσει» τις συγκρούσεις  μεταξύ των χαρακτήρων.

 

29 Ιανουαρίου έως 6 Φεβρουαρίου 2013


Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα ένα αναδρομικό αφιέρωμα στον μεγάλο Έλληνα δημιουργό Κώστα Γαβρά. Το αφιέρωμα θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, το Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και το Τμήμα Κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Στόχος του αφιερώματος είναι να γνωρίσουμε το πλήρες έργο του Έλληνα σκηνοθέτη, να δούμε κάτω από ποιες κοινωνικοπολιτικές συνθήκες διαμορφώθηκε η φιλμογραφία του, και να κατανοήσουμε σε βάθος την πολιτική διάσταση του έργου του. Για τον σκοπό αυτό, ο Κώστας Γαβράς θα βρίσκεται στην Αθήνα το διάστημα 29 έως και 31 Ιανουαρίου.

Το αφιέρωμα περιλαμβάνει:
-Ταινία έναρξης του αφιερώματος το Διαμέρισμα δολοφόνων (Compartiment Tueurs, 1965). Την ταινία θα προλογίσει ο Κώστας Γαβράς. Είσοδος μόνο με προσκλήσεις.
-Προβολή σχεδόν της πλήρους φιλμογραφίας του δημιουργού (δεκαέξι μεγάλου μήκους ταινίες), οι οποίες θα προβληθούν με ελληνικούς υπότιτλους.
-Συζήτηση στρογγυλής τραπέζης ανοιχτή για το κοινό με κεντρικό ομιλητή τον Κώστα Γαβρά στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος την Τετάρτη 30 Ιανουαρίου. Και αμέσως μετά, θα προβληθεί η ταινία Κατάσταση Πολιορκίας (Etat de Siege, 1972), την οποία και θα προλογίσει ο σκηνοθέτης.
-Masterclass του Κώστα Γαβρά στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών την Πέμπτη 31 Ιανουαρίου. Ανοιχτό για το κοινό.


Οι ταινίες

«Το πιο επαναστατικό πράγμα είναι να απευθυνθείς στο ευρύτερο κοινό, κάνοντας όσο το δυνατόν λιγότερους συμβιβασμούς»
Κώστας Γαβράς

Ενώ η τελευταία ταινία του Το Κεφάλαιο (Le Capital, 2012), προβάλλεται ήδη στις αθηναϊκές αίθουσες από την Odeon, το αφιέρωμα στην Ταινιοθήκη θα προβάλλει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το σύνολο σχεδόν του έργου του, από την αρχή της φιλμογραφίας του στην Γαλλία με την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του το Διαμέρισμα δολοφόνων (Compartiment Tueurs, 1965), μέχρι τον Παράδεισο στη Δύση (Eden is West, 2009), μέρος του οποίου γυρίστηκε στην Ελλάδα. Το Διαμέρισμα δολοφόνων (Compartiment Tueurs, 1965), είναι βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Σεμπαστιάν Ζαπριζό, και πρόκειται για μια αστυνομική έρευνα δολοφονιών με μεγάλη δόση σασπένς και έκδηλη την αγάπη του Κώστα Γαβρά για τα αμερικανικά film noir. Ακολουθεί το Μακί, τα λιοντάρια της κολάσεως (Un homme de trop, 1967), μια ταινία για το πού αρχίζει και το πού τελειώνει η προδοσία εν καιρώ πολέμου μέσα από τις περιπέτειες διάσωσης δώδεκα Γάλλων αιχμαλώτων στρατιωτών σε γερμανικό στρατόπεδο. Φυσικά, θα δούμε την βασική τριλογία πολιτικού κινηματογράφου του Κώστα Γαβρά, με τον Υβ Μοντάν στους πρωταγωνιστικούς ρόλους και στις τρεις ταινίες: το πολυβραβευμένο και οσκαρικό Z (1969), το οποίο βασίστηκε στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Βασίλη Βασιλικού με αφορμή την δολοφονία του βουλευτή της ΕΔΑ Γρηγόρη Λαμπράκη το 1963. Ακολουθεί το δεύτερο μέρος της τριλογίας, Η Ομολογία (L’ Aveu, 1970), με θέμα την σύλληψη ενός αξιωματούχου στην Ανατολική Ευρώπη (βασισμένη στην αληθινή ιστορία εμπλοκής σε μια δίκη εκκαθάρισης το 1951 του κομμουνιστή Άθουρ Λόντον), ενώ η τριλογία κλείνει με την Κατάσταση Πολιορκίας (Etat de Siege, 1972), η οποία εμπνέεται από τα αληθινά γεγονότα συμπλοκής της δικτατορίας με την άκρα Αριστερά στην Ουρουγουάη. Αμέσως μετά, με το Ειδικό δικαστήριο (Section speciale, 1975), ο Γαβράς στρέφεται για πρώτη φορά θεματικά στην Γαλλία, με μια ιστορία (βασισμένη σε αληθινά γεγονότα) πολιτικής δίωξης Γάλλων ιδεολόγων για την δολοφονία ενός Γερμανού αξιωματικού του ναυτικού στο κατεχόμενο Παρίσι.
Ακολουθεί η πρώτη αμερικανική παραγωγή του Γαβρά, το βραβευμένο με Όσκαρ σεναρίου Ο Αγνοούμενος (Missing, 1982), με τον Τζακ Λέμον και την Σίσι Σπέισεκ, και θέμα την εξαφάνιστη ενός Αμερικανού ακτιβιστή σε μια χώρα της Λατινικής Αμερικής υπό στρατιωτικό καθεστώς. Το παλαιστινιακό ζήτημα έρχεται στο προσκήνιο μέσα από το Hanna K. (1983), ενώ στην Οικογενειακή Υπόθεση (Conseil de famille, 1986) ο Κώστας Γαβράς στρέφεται για πρώτη φορά στην κωμωδία μέσα από την ιστορία επανένταξης ενός οικογενειάρχη διαρρήκτη (Τζόνι Χάλιντέι) ύστερα από την αποφυλάκισή του. Ξανά και πάλι στις ΗΠΑ με το Το στίγμα της προδοσίας (Betrayed, 1988), όπου μια πράκτορας του FBI (Ντέμπρα Γουίνγκερ) καταφέρνει να διεισδύσει σε μια ρατσιστική οργάνωση τύπου Κου Κλουξ Καν, ενώ επί αμερικανικού εδάφους διαδραματίζεται και το Μουσικό κουτί (Music box, 1989) με την δικηγόρο Τζέσικα Λανγκ να προασπίζεται τον Ούγγρο μετανάστη πατέρα της, ο οποίος κατηγορείται για συνεργασία με τους ναζί στον β΄ παγκόσμιο πόλεμο. Ακολουθεί η Μικρή Αποκάλυψη (Le Petite Apocalypse, 1993), μια κωμωδία με έντονο το στοιχείο του κυνισμού με τον Τσέχο σκηνοθέτη Γίρι Μένζελ στον ρόλο ενός παράνομου συγγραφέα από την πρώην κομμουνιστική Πολωνία, ο οποίος προσπαθεί να δημοσιεύσει τα ανέκδοτα έργα του. Μια ακόμη ‘ανάγνωση’ των ΗΠΑ και των αμερικανικών μίντια δια χειρός Γαβρά έρχεται με το Mad City (1997), όπου ο Ντάστιν Χόφμαν ως τηλεοπτικός ρεπόρτερ καλύπτει ζωντανά την ομηρία μαθητών σ’ ένα Μουσείο Φυσικής ιστορίας κάπου στην Καλιφόρνια από έναν απολυμένο φύλακα. Η αρχή του νέου millennium βρίσκει τον Κώστα Γαβρά να υπογράφει το Αμήν. (Amen., 2003) και να στρέφει το ενδιαφέρον του στα ολοκληρωτικά συστήματα εξουσίας του Ναζισμού και της παπικής εκκλησίας. Στη συνέχεια, με την μαύρη σάτιρα Το τσεκούρι (Le Couperet, 2005), ο Γαβράς πιάνει επακριβώς τον παλμό μιας άκρως ανταγωνιστικής σύγχρονης Ευρώπης, προμηνύοντας το ανελέητο πρόσωπο του καπιταλισμού που την κυριεύει, μέσα από την ιστορία ενός απεγνωσμένου ανέργου ο οποίος εξελίσσεται σε μεθοδικό δολοφόνο. Τέλος, στο Παράδεισος στη Δύση (Eden is West, 2009), θα θυμηθούμε το πώς χειρίστηκε το επίκαιρο, την τελευταία δεκαετία, ζήτημα της συσσωρευμένης παράνομης μετανάστευσης στην Ευρώπη.

O Κώστας Γαβράς για τον ρόλο των Ταινιοθηκών


«Μέρος της δουλειάς της Ταινιοθήκης είναι να φέρει το κοινό ξανά στις αίθουσες»
Κώστας Γαβράς

«Όταν ο Ανρί Λανγκλουά ίδρυσε την Cinémathèque française, η βασική του μέριμνα ήταν να διατηρήσει τις παλιές ταινίες μεταφέροντάς τες σε πιο μόνιμο υλικό. Σήμερα κανείς δεν καταστρέφει ταινίες. Οι άνθρωποι καταλαβαίνουν ότι είναι πολύτιμες, και έτσι σώζονται οι παλιές ταινίες. Το πρόβλημά μας σήμερα είναι διαφορετικό – να σώσουμε το κοινό! Χάνουμε τους σινεφίλ. Οι άνθρωποι βλέπουν ταινίες στην τηλεόραση κάτι που εγώ θεωρώ φρικτό. Μέρος της δουλειάς της Ταινιοθήκης είναι να φέρει το κοινό ξανά στις αίθουσες. Αυτό ήταν ένα πρόβλημα πάνω στο οποίο δουλεύαμε για όσο διάστημα ήμουν επικεφαλής της Ταινιοθήκης… Για μένα, η Cinémathèque française ήταν ένα είδος Παρθενώνα του κινηματογράφου. Έλεγα συχνά ότι πρέπει να σώσουμε την Cinémathèque française, γιατί σε πενήντα ή εκατό χρόνια, οι άνθρωποι θα έρθουν να δουν αυτές τις ταινίες. Τα παραδείγματα μου έρχονταν εύκολα. Μπορούσα να τους θυμίζω ότι για είκοσι πέντε αιώνες οι άνθρωποι έρχονταν να δουν τα ελληνικά μάρμαρα. Οι Γάλλοι σέβονται πολύ την ελληνική κουλτούρα και ήταν εύκολο να δεχτούν αυτή την ιδέα».

Απόσπασμα από συνέντευξη του Κώστα Γαβρά στον Dan Georgakas, η οποία δημοσιεύτηκε στην μονογραφία «Κώστας Γαβράς» (επιμέλεια: Ηλίας Κανέλλης, εκδ. Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, 2001), με αφορμή το αφιέρωμα στον Κώστα Γαβρά που έγινε στις 29/11-5/12 στην Αθήνα και στις 6-12/12 στη Θεσσαλονίκη.

Ο Κώστας Γαβράς διετέλεσε πρόεδρος της Cinémathèque française το διάστημα 1981-1986, καθώς και το διάστημα 2007 έως και σήμερα.

Συζήτηση στρογγυλής τραπέζης
Η συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με τίτλο «Ταινιοθήκες: Το μέλλον του παρελθόντος μας;» θα γίνει στην Ταινιοθήκη την Τετάρτη 30 Ιανουαρίου στις 19.30, με κεντρικό ομιλητή τον Κώστα Γαβρά, ο οποίος θα μας μιλήσει για Το παράδειγμα της Γαλλίας (The French Connection). Τον κ. Γαβρά θα πλαισιώσουν Έλληνες σκηνοθέτες και επαγγελματίες του χώρου, προκειμένου να συζητηθεί με το κοινό το θέμα του εκπαιδευτικού ρόλου των Ταινιοθηκών ως θεματοφύλακες της εγχώριας κινηματογραφικής πολιτιστικής κληρονομιάς και το μέλλον τους απέναντι στις προκλήσεις της νέας ψηφιακής εποχής (συνθήκες φύλαξης συντήρησης και προώθησης των αρχείων, αλλά και προσβασιμότητα στις ταινίες).
Αμέσως μετά την συζήτηση, θα προβληθεί η ταινία του Κώστα Γαβρά, Κατάσταση Πολιορκίας (Etat de Siege, 1972), την οποία και θα προλογίσει ο σκηνοθέτης.

Η συζήτηση στρογγυλής τραπέζης θα είναι ανοιχτή για το κοινό.


Masterclass
Τέλος, στο πλαίσιο του αφιερώματος ο Κώστας Γαβράς θα πραγματοποιήσει ένα masterclass με τίτλο «Η τέχνη του σκηνοθέτη», το οποίο θα γίνει την Πέμπτη 31 Ιανουαρίου στις 10.30 π.μ. στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών.
Το masterclass απευθύνεται σε σπουδαστές κινηματογράφου & επικοινωνίας και επαγγελματίες του χώρου. Σύντομα θα σας ενημερώσουμε για τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί για την παρακολούθησή του.
Μέσα στις επόμενες ημέρες θα ακολουθήσει αναλυτικότερο δελτίο τύπου για τις ταινίες του αφιερώματος, το πρόγραμμα προβολής, καθώς και λεπτομέρειες για τους ομιλητές της στρογγυλής τραπέζης.

 

του ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΤΑΓΚΑΛΑΚΗ

Σκηνοθεσία: Ang Li, Σενάριο: David Magee, Yann Martel, Φωτογραφία: Claudio Miranda, Μουσική: Mychael Danna, Πρωταγωνιστούν: Suraj Sharma, Irrfan Khan, Adil Hussain, Διάρκεια: 127', Διανομή: Odeon

Η ταινία αφηγείται τις περιπέτειες του Πι, ενός εκκεντρικού αγοριού, γιου ενός ιδιοκτήτη ζωολογικού πάρκου στην Ινδία. Η οικογένεια του Πι αποφασίζει κάποια στιγμή να ταξιδέψει μαζί με τα ζώα του πάρκου στον Καναδά προκειμένου να αναζητήσει μια καλύτερη τύχη. Το πλοίο στο οποίο θα επιβιβαστούν, όμως, θα συναντήσει μια τρομερή κακοκαιρία με συνέπεια να ναυαγήσει. Μοναδικός επιζών ο νεαρός Πι μαζί με μια βάρκα, μια ζέβρα, μια ίαινα και την τίγρη, που έχει πάρει το όνομα Ρίτσαρντ Πάρκερ. Ο θαρραλέος Πι θα κληθεί να επιβιώσει μέσα από πολυάριθμες κακουχίες σε συνεργασία με το ζώο που μέχρι τότε ήταν απειλή γι’ αυτόν, την τίγρη.

Η νέα ταινία του Ανγκ Λι αποτελεί την υποκειμενική αφήγηση του μεσόκοπου, πλέον, Πι Πατέλ σχετικά με την ιστορία του ναυαγίου που βίωσε. Αυτό που εκτυλίσσεται μπροστά στην οθόνη μας, επομένως, δεν είναι παρά η προσωπική αποτύπωση της ιστορίας ενός εξαιρετικά φιλοσοφημένου ανθρώπου. Ο Ανγκ Λι κατά βάσην μας υπενθυμίζει πως, δεν έχουν τόσο σημασία τα ίδια τα γεγονότα που βιώνουμε, όσο η αντίληψή μας απέναντί σε αυτά, το πώς τα συλλαμβάνουμε. Μέσα σε δύο ώρες που περιγράφουν την ανθρώπινη πάλη απέναντι στις δυνάμεις της φύσης, τη μοναξιά και την πίστη, ο σκηνοθέτης επιτυγχάνει να εμφυσήσει στην αφήγηση της ταινίας ένα άρωμα ανατολικής φιλοσοφίας και να επικεντρώσει πάνω απ’ όλα στον άνθρωπο. Ο λυρισμός και ο ουμανισμός του Ανγκ Λι είναι διάχυτος σε όλη την ταινία. Και αυτό που μας τραβά την προσοχή περισσότερο είναι η εικαστικότητα της ταινίας χάριν κυρίως των εκπληκτικών γραφικών και ειδικών εφέ. «Η Ζωή του Πι» εκφράζει μια πολύ αισιόδοξη ιδέα για την πορεία του σύγχρονου κινηματογράφου: Ότι η τεχνολογία και η πληθωρικότητα στα τεχνικά μέσα μπορούν να συνεισφέρουν δυναμικά στην εκφραστική δύναμη και στην αισθητική άποψη της ταινίας.

Κλείνοντας, «Η Ζωή του Πι» επιχειρεί να διεισδύσει στην ομορφιά της ανθρώπινης ψυχής και του πνεύματος και να την αποδώσει με ένα εξαιρετικό οπτικό αποτέλεσμα.

 

Ραντεβού στο Παρίσι!

Το CineDoc τον Δεκέμβριο μας δίνει ραντεβού στο Παρίσι! Πρώτη πρόσκληση, ένα απόλυτα προσωπικό ραντεβού με τον Λακάν στις 12 Δεκεμβρίου, και στη συνέχεια, στις 19 Δεκεμβρίου, λίγο πριν τις γιορτές, πρόσκληση σε ένα ρομαντικό τετ α τετ με την  υπέροχη Ωραία της ημέρας, και του κινηματογράφου, Κατρίν Ντενέβ. 

Το ντοκιμαντέρ για τον Ζακ Λακάν An appointment with Lacan, του Gerard Miller (Γαλλία, 2011, 52’) σκιαγραφεί το πορτραίτο ενός από τους πιο διάσημους αλλά και αμφιλεγόμενους ψυχαναλυτές στον κόσμο, με μαρτυρίες ασθενών, μαθητών, φίλων και συγγενών. Η προβολή διοργανώνεται σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία της Νέας Λακανικής Σχολής. Το ντοκιμαντέρ Cathrine Deneuve, της Anne Andreu (Γαλλία, 2009, 52’) παρακολουθεί τη λαμπερή καριέρα της Γαλλίδας ντίβας και ταυτόχρονα μισόν αιώνα κινηματογραφικής ιστορίας, μιας γενιάς που βίωσε βαθύτατες αλλαγές. Μετά την προβολή, δώρο για τα Χριστούγεννα, θα κληρωθούν τα βιβλία από την ερωτική σειρά  των εκδόσεων Μεταίχμιο, μεταξύ των οποίων Η ωραία της ημέρας, Η ιστορία της Ο, Ο εραστής της Λαίδης Τσάτερλυ, και πολλά άλλα.
Δύο υπέροχα ντοκιμαντέρ για τον έρωτα, τη ζωή και τις προκλήσεις της, αντίδοτο στους καιρούς που διανύουμε, που κανείς δεν πρέπει να χάσει.

Τα ντοκιμαντέρ προβάλλονται παράλληλα στους κινηματογράφους: Δαναός (16.12.2012 και 23.12.2012) τηλ.: 210 69 22 655, Παύλος Ζάννας (9/12/212 και 16.12.2012) τηλ.: 2310 378 404 και Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (12/12/2012 και 19.12.2012) τηλ.: 2310 508 398.

 

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, η Πρεσβεία της Δημοκρατίας της Πολωνίας και η καλλιτεχνική εταιρεία Kampania Artystyczna διοργανώνουν με την υποστήριξη της Ταινιοθήκης της Βαρσοβίας (Filmoteka Narodowa), του Πολωνικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου, του Ινστιτούτου Άνταμ Μιτσκίεβιτς, του Υπουργείου Πολιτισμού και Εθνικής Κληρονομιάς της Πολωνίας και του Υπουργείου Εξωτερικών της Πολωνίας ένα αναδρομικό αφιέρωμα στον μεγάλο Πολωνό δημιουργό Αντρέι Βάιντα.
Το αφιέρωμα στον Αντρέι Βάιντα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος αποτελεί τη σημαντικότερη αναδρομή στον σκηνοθέτη τα τελευταία χρόνια εκτός Πολωνίας. Για πρώτη φορά συγκεντρώνονται σ’ ένα αφιέρωμα πέντε ψηφιακά αποκατεστημένες του ταινίες, οι οποίες θα προβληθούν σε DCP (Digital Cinema Package): Στάχτες και διαμάντια (Popiol i diament, 1958), Λότνα (Lotna, 1959), Αθώοι μάγοι (Niewinni czarodzieje, 1960), Η γη της επαγγελίας (Ziemia obiecana, 1975), Άνθρωπος από σίδερο (Czlowiek z zelaza, 1981).

Η έναρξη του αφιερώματος θα πραγματοποιηθεί στις 13 Δεκεμβρίου 2012, σημαδιακή ημερομηνία για την ιστορία της Πολωνίας, καθώς σχεδόν 30 χρόνια πριν στις 13 Δεκεμβρίου του 1981 ο στρατηγός Γιαρουζέλσκι κηρύσσει στην Πολωνία το στρατιωτικό νόμο, βγάζοντας το στρατό στους δρόμους των πόλεων και συλλαμβάνοντας χιλιάδες στελέχη της «Αλληλεγγύης».
Με αφορμή την ιστορική αυτή επέτειο και τιμώντας ένα σκηνοθέτη που η πολιτική διαπερνά το σύνολο του έργου του, στην έναρξη του αφιερώματος θα προβληθεί σε DCP ο ψηφιακά αποκατεστημένος και βραβευμένος με το Χρυσό Φοίνικα στις Κάνες Άνθρωπος από σίδερο, ταινία που αναφέρεται στην επανάσταση της «Αλληλεγγύης» και στην οποία εμφανίζεται και ο ίδιος ο Λεχ Βαλέσα.

Από τα πρώτα του αριστουργήματα της «πολωνικής σχολής» της δεκαετίας του ’50 μέχρι τα πρόσφατα Κατύν και Γλυκειά έξαψη, ταινίες που άφησαν τις καλύτερες εντυπώσεις στο ελληνικό κοινό, το αφιέρωμα στον Αντρέι Βάιντα περιλαμβάνει 18 μεγάλου μήκους ταινίες μεταξύ των οποίων  πολλές ανέκδοτες στην Ελλάδα: Κανάλ (Kanal, 1957), Λότνα (Lotna, 1959),  Κυνηγώντας μύγες (Polowanie na muchy, 1969 ), Τοπίο μετά τη μάχη (Krajobraz po bitwie,  1970), Ο γάμος (Wesele, 1973), Χωρίς αναισθητικό (Bez znieczulenia, 1978), Άνθρωπος από μάρμαρο (Czlowiek z marmuru, 1981), Οι δεσποινίδες του Βίλκο (Panny z Wilka, 1979), Ο μαέστρος (Dyrygent, 1980), Δαντόν (Danton, 1983), Η θυσία του Κόρτσακ (Korczak, 1990),  Κατίν (Katyn, 2007), Γλυκειά έξαψη (Tatarak, 2009).

Το πρόγραμμα συμπληρώνουν η τηλεοπτική ταινία Μωσαϊκό (Przekladaniec, 1968), μοναδική κωμωδία στην καριέρα του Βάιντα -την οποία επέλεξε ο ίδιος για το αφιέρωμα στην Ταινιοθήκη-, το ντοκιμαντέρ Η νεκρή τάξη (Umarla klasa, 1978), ταινία αφιερωμένη στην ομότιτλη θεατρική παράσταση του μεγάλου Πολωνού σκηνοθέτη Ταντέους Κάντορ (Tadeusz Kantor) και δύο επεισόδια από την τηλεοπτική σειρά μυθοπλασίας Με το πέρας των χρόνων, των ημερών… (Z biegiem lat, z biegiem dni..., 1980) που βασίζεται στην 7ωρη παράσταση-ποταμό, με έργα πολωνών συγγραφέων της εποχής μεσοπολέμου που παρουσίασε το 1978 ο Βάιντα στο θέατρο «Στάρυ».

Δυστυχώς ο ίδιος ο Αντρέι Βάιντα δεν θα καταφέρει να παραστεί στην Αθήνα λόγω των εντατικής του ενασχόλησης με την ολοκλήρωση της τελευταίας του ταινίας Βαλέσα (Walesa). Ενδέχεται να παραστεί ωστόσο κάποιος από τους στενούς συνεργάτες του.

Τέλος το αφιέρωμα πλαισιώνει μια έκθεση πολυμέσων που θα παρουσιαστεί στους χώρους της Ταινιοθήκης από την Τρίτη 18/12 και περιλαμβάνει άγνωστες φωτογραφίες από τις σημαντικότερες ταινίες του Βάιντα, αυτοπορτραίτα του σκηνοθέτη καθώς και μία συλλογή από τις καλύτερες αφίσες των ταινιών του. Την έκθεση θα εγκαινιάσει μια συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με θέμα το έργο του Βάιντα και τη σχέση του με τον κινηματογράφο της Ανατολικής Ευρώπης. Σύντομα θα ανακοινωθούν περισσότερες λεπτομέρειες για τους ομιλητές της συζήτησης στρογγυλής τραπέζης.

Στην επιμέλεια του αφιερώματος συνεργάζεται ο Πολωνός κριτικός κινηματογράφου Krzysztof Stanislawski.

Επισημαίνουμε πως πολλές από τις κόπιες του αφιερώματος πέρα από την ταυτόχρονη μετάφρασή τους στα ελληνικά, θα έχουν και αγγλικούς υπότιτλους.

 
More Articles...