Ημερολογιακό Αρχείο
< April 2024 >
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Το Ελληνικό Σχέδιο και η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, στο πλαίσιο της δημιουργίας ρεπερτορίου μεγάλων έργων, παρουσιάζουν ένα νέο συμφωνικό έργο από τον συνθέτη Δημήτρη Παπαδημητρίου, με τίτλο Το Χρονικό ενός πρώιμου φθινοπώρου, στις 4 και 5 Μαρτίου 2016, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης.

Το Χρονικό ενός πρώιμου φθινοπώρου είναι ένα συμφωνικό ποίημα μεταρομαντικού-εκλεκτικιστικού ύφους, με μουσικά αυτοβιογραφικά στοιχεία, και τέσσερα τραγούδια σε ποιήματα των Charles Baudelaire, Ανδρέα Εμπειρίκου, Ναπολέοντα Λαπαθιώτη και Rainer Maria Rilke.

 

Το έργο θα ερμηνεύσει η ΚΟΑ-Κρατική Ορχήστρα Αθηνών σε μουσική διεύθυνση Γιώργου Πέτρου. Με την ΚΟΑ θα συμπράξουν η λυρική σοπράνο Μυρσίνη Μαργαρίτη, ο βαρύτονος Χάρης Ανδριανός, ενώ το μουσικό σύνολο της συμφωνικής ορχήστρας θα εμπλουτιστεί  με τα ηχοχρώματα του μπαντονεόναπό τον Λευτέρη Γρίβα, του μαντολίνου από τη Βιβή Γκέκα, της κρητικής λύρας από τον Μανώλη Μπουνταλάκη και του σαξοφώνου, από το Στάθη Μαυρομμάτη.

 

Το έργο με τα λόγια του ίδιου του συνθέτη, Δημήτρη Παπαδημητρίου:

«Μια πραγματεία για τη Μοναξιά ή μια μουσική αυτο-εξομολόγηση για τη δική του;

Ακόμη δεν κατάλαβε τι ακριβώς γράφει.

Μια συγκεκαλυμμένη φιλοσοφική πραγματεία ή το ασυνεπές και αναδρομικό χρονολόγιο ενός φρικτού τσαπατσούλη της μνήμης;

Τώρα, όμως, που ανακαλεί εικόνες και ανθρώπους, με πολύ κόπο και σαν ένας αυτοσχέδιος Ηρακλής Πουαρό, αναζητά εκείνα τα στοιχεία που βοούσαν και προανήγγειλαν το Χρονικό του Πρώιμου του Φθινοπώρου. […]

Αν ως παιδί ήταν αφύσικα ενήλικος, τώρα που τα δύο Φθινόπωρα, το εντός του και το (πώς να το πούμε;) “εν τοις πράγμασι”, βρίσκονται σε τέλεια σύνοδο, σκοπεύει να αφήσει τον επερχόμενο Χειμώνα να τον προσπεράσει… και θα μείνει για πάντα μαζί σας σαν αιώνιο παιδί.

Στο κοινό μας Φθινόπωρο της αθεράπευτα μοναχικής εφηβείας μας.

“Ραντεβού το Σεπτέμβριο”… καλή μου αγάπη, από πριν χαμένη.»

 

 

Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

Διεύθυνση ορχήστρας: Γιώργος Πέτρου

Λυρική σοπράνο: Μυρσίνη Μαργαρίτη

Βαρύτονος: Χάρης Ανδριανός

Παιδική φωνή: Δημήτρης Παπαϊωάννου

Μπαντονεόν: Λευτέρης Γρίβας

Μαντολίνο: Βιβή Γκέκα

Κρητική λύρα: Μανώλης Μπουνταλάκης

Σαξόφωνο: Στάθης Μαυρομμάτης

 

Ποιήματα:

Ύμνος στην Ομορφιά, Charles Baudelaire

Ω, εσύ από πριν χαμένη Αγαπημένη, Rainer Maria Rilke

Τριαντάφυλλα στο παράθυρο, Ανδρέας Εμπειρίκος

Ναπολέων Λαπαθιώτης

 

Τιμές εισιτηρίων
Κανονικό: 15 – 18 – 25 €
Μειωμένο ή Μικρή Παρέα (5-9 άτομα): 11 – 14 – 20 €
Μεγάλη Παρέα (10+ άτομα): 9 – 12 – 18 €
ΑΜΕΑ & Άνεργοι: 5 €
Συνοδός ΑΜΕΑ: 10 €


ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗ ΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Γραμμή εισιτηρίων
Τ.: 210 900 5 800
ΔΕ-ΚΥΡ 09:00-21:00
Γραμμή Φίλων της Στέγης
Τ.: 213 017 8200
ΔΕ-ΚΥΡ 09:00-20:00

 

Μετά τις συνεχιζόμενες αναβολές από μεριάς της Κυβέρνησης ώστε να δοθεί μια λύση στο πρόβλημα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών οι εργαζόμενοι ανακοίνωσαν νέες κινητοποιήσεις. Πιο συγκεκριμένα, προκήρύχθηκε στάση εργασίας στις 12.00-15.00 την Τετάρτη 21/10,  στάσεις εργασίας 12.00-15.00 και 18.00-21.00 την Παρασκευή 23/10 και 24ώρη απεργία την Παρασκευή 30/10. Να σημειωθεί ότι οι εργαζόμενοι διανύουν τον έκτο μήνα που δεν τους έχει καταβληθεί η μισθοδοσία. Ο σύλλογος των εργαζομένων εξέδωσε το παρακάτω δελτίο Τύπου:

"Μετά τις δύο τρίωρες στάσεις εργασίας που έγιναν την Παρασκευή 2 Οκτωβρίου προκειμένου να γνωστοποιήσουμε στο ευρύ κοινό το απόλυτο αδιέξοδο στο οποίο έχουν περιέλθει οι εργαζόμενοι του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, η Γενική Συνέλευση του ΣΕΟΜΜΑ αποφάσισε να κλιμακώσει τις κινητοποιήσεις μέχρις ότου γίνουν πράξη οι υποσχέσεις που δόθηκαν απο την παρούσα αλλά και τις προηγούμενες ηγεσίες του ΥΠ.ΠΟ.
 Μας προβληματίζει έντονα το γεγονός ότι, τον τελευταίο καιρό, σε συζητήσεις που έχουμε κάνει με αρκετούς πολιτικούς από διάφορες πτέρυγες του κοινοβουλίου, σχεδόν όλοι θεωρούν ότι το πρόβλημα του Μεγάρου έχει… λυθεί !!! 
 
Βροντοφωνάζουμε λοιπόν ότι το πρόβλημα παραμένει, ότι διανύουμε τον έκτο μήνα με πολύ σοβαρά προβλήματα στην καταβολή των δεδουλευμένων μας και ότι πλέον το Μέγαρο κινδυνεύει να κλείσει ΟΡΙΣΤΙΚΑ στο τέλος του χρόνου. "
 
Είναι πραγματικά κρίμα, ντροπή και θλιβερό να κινδυνεύει με λουκέτο ο πρώτος πολιτιστικός οργανισμός της χώρας. Είναι απαράδεκτο εργαζόμενοι να μένουν απλήρωτοι επι ένα εξάμηνο. Είναι αδιανόητο να μείνει η Αθήνα χωρίς το κόσμημα που λέγεται Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Ενώνουμε τη φωνή μας με αυτήν των εργαζομένων και ευχόμαστε να λυθεί το πρόβλημα το συντομότερο δυνατό.
 
                                                                                                                Παναγιώτης Μακρίδης 
 
 

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, Στέφανος Τσιαλής*, δέχτηκε τον Παναγιώτη Μακρίδη στα γραφεία της ορχήστρας και σε φιλικό κλίμα απάντησε de profundis στις ερωτήσεις του. 

 

ΤοΚ.: Είσαστε ήδη ενάμιση χρόνο στο τιμόνι της ΚΟΑ. Σε ποια κατάσταση παραλάβατε την ορχήστρα τόσο εργασιακά όσο και καλλιτεχνικά;
 
Σ.Τ.: Η ορχήστρα ήταν σε πολύ καλή κατάσταση όταν την παρέλαβα. Ο προκάτοχός μου, Βασίλης Χριστόπουλος,  είχε κάνει πολύ καλή δουλειά. Εργασιακά υπήρχαν προβλήματα τα οποία όμως δυστυχώς έχουν οξυνθεί. Ο κύριος Χριστόπουλος είχε σαφώς μεγαλύτερη επιχορήγηση στις μέρες του από ότι έχω εγώ τώρα, μια που αυτή έχει μειωθεί δραματικά. Αναφέρομαι πάντα σε σχέση με το τελευταίο πλήρες έτος στο οποίο εργάστηκε ο προκάτοχός μου. Η υποστελέχωση της ορχήστρας είναι το σοβαρότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε. Υπήρχαν κενά στους μουσικούς τα οποία τώρα αυξήθηκαν, με αποτέλεσμα αυτή την στιγμή να υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στην λειτουργία της ορχήστρας. Για να αναφέρω ένα παράδειγμα, τέσσερα Α’ βιολιά απουσιάζουν εξαιτίας ασθενειών και γονικών αδειών. Χωρίς να θέλω να υπερβάλλω, αν συνεχιστεί αυτό, ενδέχεται να υπάρξει δυσχέρεια στη λειτουργία της ορχήστρας. Τα  Α’ βιολιά τα οποία διαθέτουμε αυτή την στιγμή δεν επαρκούν για να βγάλουμε συναυλία. Αναγκαστικά πρέπει να προσλάβουμε εκτάκτους μουσικούς οι οποίοι ενδέχεται να μην γνωρίζουν καλά την ορχήστρα και δεν έχουν την ίδια πείρα που έχουν τα μόνιμα μέλη της. Οπότε στο θέμα αυτό υπάρχει μια σαφής δυσκολία. Καλλιτεχνικά έχουμε κάνει μια διεύρυνση του ρεπερτορίου. Όπως είπα και από την αρχή της θητείας μου, πιστεύω ότι πρέπει και η ΚΟΑ να αποκτήσει τη λογική προγραμματικής πολιτικής που έχουν όλες οι ορχήστρες. Δεν πρέπει να ερμηνεύουμε μόνο μουσική του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνα. Πρέπει να υπάρχει άνοιγμα σε ένα ευρύτερο κοινό. Για το λόγο αυτό κάναμε και τη Φαντασία η οποία είναι ένα αριστούργημα,  τόσο από πλευράς ηχητικής όσο και οπτικής. Επίσης πραγματοποιήσαμε τη συναυλία με τον Ντεσπλά στο Ηρώδειο και τον κύκλο για Νέους από 8-108.
 
ΤοΚ.: Αυτή την στιγμή σε τι επίπεδο βρίσκεται καλλιτεχνικά η ορχήστρα;
 
Σ.Τ. : Πιστεύω ότι εξακολουθεί να βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο. Σίγουρα οι ελλείψεις που έχουμε δημιουργούν προβλήματα. Σίγουρα οι χαμηλότερες αμοιβές των μαέστρων  δημιουργούν προβλήματα. Δύσκολα πείθεις μαέστρους να έρθουν με ολοένα χαμηλότερα κασέ. Έχω δώσει ομηρικές μάχες για να πείσω μαέστρους να έρθουν οι οποίοι είχαν έρθει επί εποχής Χριστόπουλου με σαφώς υψηλότερα κασέ. Όπου λείπει το χρήμα η καλλιτεχνική δημιουργία πρέπει να βασίζεται στη δημιουργικότητα και την εφευρετικότητα.
 
ΤοΚ.: Σε τι ποσό ανέρχεται σήμερα η τακτική επιχορήγηση της ορχήστρας;
 
Σ.Τ.: Στο ποσό των 500.000Ε και συμπεριλαμβάνει την αμοιβή των διοικητικών υπαλλήλων, τις αμοιβές των καλλιτεχνών οι οποίοι επισκέπτονται τη χώρα, τόσο μαέστρων όσο και σολίστ. Αλλά επίσης ένα πολύ σημαντικό μέρος αυτών, μπορώ να πω περίπου 13-14% πηγαίνει σε έκτακτους μουσικούς οι οποίοι καλύπτουν κενές θέσεις στην ορχήστρα.
 
ΤοΚ.: Ιδανικά σε τι ποσό θα έπρεπε να ανέρχεται η επιχορήγηση;
 
Σ.Τ.: Θεωρώ ότι η επιχορήγηση του 1.800.000Ε που υπήρχε πριν την κρίση είναι λογική. Μπορεί με αυτήν να δημιουργήσει κανείς ένα μεγαλόπνοο καλλιτεχνικό έργο, να υπάρχει η δυνατότητα ηχογραφήσεων που αυτή την στιγμή δεν την έχουμε, να είναι εφικτό  να προσκληθούν πραγματικά μεγάλα ονόματα σολίστ και μαέστρων αλλά και να αμείβονται οι διοικητικοί όσο πραγματικά αξίζουν και προσφέρουν καθώς επίσης να μην παρακαλεί κανείς τεχνικό προσωπικό να προσφέρει εργασία και να ξέρει ότι θα πληρωθούν μετά από δύο χρόνια. Να σημειωθεί ότι το προαναφερθέν μάλιστα ποσό δεν είναι χαμηλότερο από επιχορηγήσεις ανάλογου βεληνεκούς ορχηστρών στο εξωτερικό.
 
ΤοΚ.: Τι προσδοκείτε από το κράτος και ποιος πιστεύετε πρέπει να είναι ο ρόλος του σε έναν οργανισμό όπως ο δικός σας;
 
Σ.Τ.: Η απάντηση είναι πολύ απλή. Η ορχήστρα λέγεται Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Χρηματοδοτείται από το Κράτος το οποίο φέρει και την ευθύνη για τη λειτουργία της. Δεν νομίζω ότι είναι σωστό να περιμένουν από εμάς, ειδικά όταν βρισκόμαστε σε μια τέτοια κατάσταση η οποία επικρατεί την στιγμή στην Ελλάδα, να επιβαρυνόμαστε από συναυλίες ιδιωτικών φορέων οι οποίοι έχουν συχνά και ένα κόστος και να υπάρχει επιβάρυνση των μουσικών με επιπλέον συναυλίες. Το Κράτος έχει την ευθύνη για τη λειτουργία της ορχήστρας. Είναι η πρώτη και αρχαιότερή της. Να μην ξεχνάμε ότι είναι η ορχήστρα του Δ. Μητρόπουλου. Είναι παράδοξο, αλλά είναι θετικό το ότι οι κατακτητές Γερμανοί μετέτρεψαν από ιδιωτική την ορχήστρα του Ωδείου Αθηνών σε κρατική. Με τον τρόπο αυτό εγγυόταν το κράτος την ύπαρξη της ορχήστρας και ότι με την επιχορήγηση θα μπορούσαν τα εισιτήρια να είναι φθηνά. Υπάρχει μάλιστα στα γερμανικά ο όρος Stadtsorchester που σημαίνει Κρατική Ορχήστρα με την έννοια ότι δεν την χρηματοδοτεί η πόλη ή η περιφέρεια αλλά το Κράτος, πράγμα το οποίο προσδίδει εκτός των άλλων και κύρος.
 
ΤοΚ.: Ποια είναι η αμεσότερη ανάγκη της ορχήστρας;
 
Σ.Τ.: Η στελέχωσή της! Π.χ. δεν έχουμε κλαρινέτο μπάσο. Κάθε φορά παίρνουμε διαφορετικό μουσικό και πραγματικά λυπάμαι που αυτοί πληρώνονται με καθυστέρηση μηνών, αν όχι χρόνων. Έχουμε ελλείψεις στα Α’ βιολιά, στις βιόλες, στα κόρνα και στα κρουστά. Τρομάζω στη σκέψη ότι στους επόμενους δώδεκα μήνες θα έχουμε τρεις και τέσσερις συνταξιοδοτήσεις. Ήδη το επισημάναμε πολλές φορές στο Υπουργείο Πολιτισμού και ελπίζουμε ότι θα υπάρξει μια ανταπόκριση. Ελπίζουμε να εγκριθεί με τον προϋπολογισμό ένας αριθμός νέων θέσεων. Θα πρέπει  να σας πω ότι έγινε αίτημα το 2013 για ανάλογες θέσεις, μετά από προσπάθειες του Μύρωνα Μιχαηλίδη, του προκατόχου μου και του τότε διευθυντή της ΚΟΘ. Εγκρίθηκαν κάποιες  εξ αυτών το ’13, οι ακροάσεις έγιναν το ’14 και ο διορισμός τους έγινε την άνοιξη του ’15. Αυτό σημαίνει ότι αν εγκριθούν του χρόνου, οι προσλήψεις θα γίνουν το ’17. Εντελώς παράλογο. Είναι κρίμα να μιλάμε για τέτοια θλιβερά πράγματα αντί να μιλάμε για τη χαρά που μας δίνει η δουλειά μας.
ΤοΚ.: Κατά την παρουσίαση του προγράμματος μιλήσατε για την ίδρυση ακαδημίας νέων μουσικών στα πρότυπα της Φιλαρμονικής του Βερολίνου.
 
Σ.Τ.: Η ιδέα είναι παραπλήσια. Πολλές ορχήστρες κάνουν κάτι παρόμοιο αλλά της Φιλαρμονικής του Βερολίνου είναι από τις διασημότερες. Η ιδέα έχει ως εξής: παλαιότεροι μουσικοί της ορχήστρας μυούν τους νεώτερους στην ορχηστρική τέχνη. Είναι διαφορετικό να παίζεις μόνος σε ένα δωμάτιο και διαφορετικό να παίζεις και να συντονίζεσαι με εκατό άλλους συναδέλφους και να τιθασεύεις την ανάγκη να επιδεικνύεις το εγώ σου και την ανάγκη σου να προβληθείς αλλά και να υπακούς στις υποδείξεις, τόσο του κορυφαίου όσο και του μαέστρου. Είναι δύσκολη η τέχνη του μουσικού ορχήστρας και επειδή δεν υπάρχει παράδοση στην Ελλάδα ορχηστρικής παιδείας, θεωρώ ότι έχει εξαιρετικές πιθανότητες επιτυχίας.
 
ΤοΚ.: Ποια θα είναι λοιπόν τα βήματα που θα ακολουθηθούν;
 
Σ.Τ.: Ξεκινάμε το Δεκέμβριο. Κάποια ταλαντούχα παιδιά από την Αθήνα και την επαρχία θα διδαχθούν από επιλεγμένους μουσικούς την τέχνη της ορχήστρας. Αρχικά σε μικρά σύνολα και πάντα σε συνεννόηση με τον μαέστρο, θα έχουν η δυνατότητα οι καλύτεροι να παίξουν και στη μεγάλη ορχήστρα σε τακτικές συναυλίες. Θα έχουν λοιπόν τη δυνατότητα να αποκτήσουν πείρα ορχηστρικής τέχνης ή πείρα παιξίματος ensemble στην ορχήστρα χωρίς να είναι μόνιμα μέλη. Στη Γερμανία υπάρχει ο θεσμός των praktikant, των ασκούμενων δηλαδή, όπου οι τελειόφοιτοι έχουν τη δυνατότητα να παίξουν για ένα ή δύο χρόνια σε μια ορχήστρα.
 
ΤοΚ.: Θα μπορούσαν οι κενές θέσεις να καλυφθούν με τον τρόπο αυτό;
 
Σ.Τ.: Μόνο προσωρινά.  Αυτές είναι προσωρινές θέσεις. Εμείς ζητάμε μόνιμες. Ελπίζουμε πάντως το θέμα να λυθεί.
 
ΤοΚ.: Ο κος Μάνος στην παρουσίαση του προγράμματος αναφέρθηκε μέχρι την 31/12. Αν ο μη γένοιτο ανασταλεί προσωρινά η λειτουργία του Μεγάρου τι μέλλει γενέσθαι με τις τακτικές συναυλίες της ΚΟΑ;
 
Σ.Τ.: Υπάρχει  εναλλακτικό σχέδιο αλλά δε θα επιθυμούσα την στιγμή αυτή να γίνω πιο συγκεκριμένος. Δε θέλουμε σε καμία περίπτωση να μείνει η Αθήνα σαν global city που είναι χωρίς αυτό το χώρο και κάνουμε έκκληση στην πολιτική ηγεσία. Είναι εντελώς παράλογο. Δεν πιστεύω όμως ότι θα φθάσουμε στο σημείο να κλείσει το Μέγαρο. Θεωρούμε ότι θα υπάρξει μιας μορφής παράταση.
 
 -Φωτο συνέντευξης: Γιάννης Καραμπήτσος
 
*Ο Στέφανος Τσιαλής είναι καλλιτεχνικός διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών από τον Μάιο του 2014, καθώς και μόνιμος προσκεκλημένος μαέστρος της Συμφωνικής Ορχήστρας του Αμβούργου και της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης από την περίοδο 2011-12 και της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Θουριγγίας από το 2015-16.
 
Γεννήθηκε στην Ερμούπολη το 1964. Σπούδασε πιάνο με τη Δόμνα Ευνουχίδου στο Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης, μουσικολογία στο Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης και διεύθυνση ορχήστρας στην Ακαδημία Μουσικής της Βιέννης, από  όπου αποφοίτησε με διακρίσεις. Παράλληλα παρακολούθησε σεμινάρια των Leonard Bernstein, Vaclav Neumann και Rolf Reuter.
 
Στα πρώτα του βήματα υπήρξε Διευθυντής Σπουδών και Βοηθός Μαέστρου  στο Κρατικό Θέατρο του Meiningen. Στο ίδιο θέατρο επέστρεψε αργότερα (2005-2009) ως μόνιμος μαέστρος και αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής. Στο Meiningen
διηύθυνε το 1995 τη γερμανική πρεμιέρα της όπερας 'Μήδεια' του Μίκη Θεοδωράκη, εγκαινιάζοντας μία μακροχρόνια συνεργασία με τον μείζονα Έλληνα συνθέτη. Σήμερα ο Στέφανος Τσιαλής θεωρείται ένας από τους, διεθνώς, σημαντικούς ερμηνευτές του θεοδωρακικού έργου.
 
Τα επόμενα χρόνια ο Στέφανος Τσιαλής διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής της Ορχήστρας Δωματίου της Φιλαρμονικής της Κεντρικής Γερμανίας (1997-2004), καλλιτεχνικός διευθυντής και βασικός αρχιμουσικός της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Θουριγγίας, στο Gotha (2009-2013) και μόνιμος προσκεκλημένος μαέστρος της Συμφωνικής Ορχήστρας του Βερολίνου (2001-2004). Έχει κατά καιρούς συνεργαστεί με μερικές από τις σημαντικότερες Ορχήστρες της Ευρώπης και του κόσμου, έχει εμφανιστεί σε σημαντικά φεστιβάλ και έχει ηχογραφήσει CD για τις δισκογραφικές εταιρείες Genuin και Centaur.Παράλληλα με όλα αυτά, ο Στέφανος Τσιαλής ασχολείται εδώ και αρκετά χρόνια με την ερμηνεία κινηματογραφικής μουσικής. 
 
 

Συνέντευξη Τύπου με παράλληλη παρουσίαση του προγράμματος έδωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής, της ΚΟΑ, Στέφανος Τσιαλής, την Τρίτη 29/9 στο ξενοδοχείο Χίλτον. Μεταξύ άλλων ανέφερε ότι: 

«Πείσμα, χιούμορ κι αισιοδοξία είναι τα τρία ισχυρά όπλα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών για τη νέα της καλλιτεχνική περίοδο 2015-16, η οποία ως προς το χειμερινό της σκέλος ξεκινά επισήμως στις 2 Οκτωβρίου, με μία συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών αφιερωμένη στη μνήμη του μεγάλου αρχιμουσικού της ελληνικής διασποράς στην πρώην Σοβιετική Ένωση, συνθέτη, δασκάλου και επίτιμου αρχιμουσικού της Κ.Ο.Α. Οδυσσέα Δημητριάδη (Βατούμ 1908-Τυφλίδα 2005), με αφορμή τη συμπλήρωση δέκα χρόνων από το θάνατό του. 
Κεντρικό σύνθημα της φετινής εκστρατείας προβολής της Ορχήστρας είναι η φράση «Έχουμε τον τρόπο» που αντανακλά τη φιλοσοφία και τη στόχευση ολόκληρου του φετινού της προγραμματισμού. «Παρά τα, απότοκα της οικονομικής κρίσης,  προβλήματα που αντιμετωπίζουμε κι εμείς όπως ολόκληρη η χώρα, οι συνθήκες δεν κάμπτουν την αποφασιστικότητα και τη δημιουργικότητά μας, αλλά, αντιθέτως, μας κάνουν να πεισμώνουμε και να προσπαθούμε ακόμα περισσότερο γι ακόμα περισσότερα».
 
Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η ανακοίνωση της ίδρυσης ακαδημίας νέων μουσικών της ΚΟΑ. Όπως είπε ο ίδιος: 
 
Η Κ.Ο.Α. παίρνει την πρωτοβουλία για ένα θαρραλέο και μεγαλεπήβολο βήμα, τη δημιουργία μίας Ακαδημίας Νέων Μουσικών. Στόχος μας να προετοιμάσουμε μουσικούς για την ένταξή τους σε μία επαγγελματική Ορχήστρα, να δημιουργήσουμε, δηλαδή, ένα «φυτώριο» μουσικών ορχήστρας, να τους εκπαιδεύσουμε στο συμφωνικό ρεπερτόριο, να τους προετοιμάσουμε για τη συμμετοχή τους σε ακροάσεις διεθνούς κλίμακας και να τους προσφέρουμε μία πρώτη εργασιακή εμπειρία. Σ΄ αυτή την πρώτη, πιλοτική χρονιά της παρουσίας της, η Ακαδημία, με διδακτικό προσωπικό κορυφαίους μουσικούς της Κ.Ο.Α., έμπειρους στη διδασκαλία αλλά και στη διαδικασία των διαγωνισμών και των εξετάσεων, θα προσφέρει σε σπουδαστές μουσικής και νέους μουσικούς δωρεάν μαθήματα-σεμινάρια τόσο ανά μουσικό όργανο, όσο και ανά οικογένεια οργάνων. Οι πιο ταλαντούχοι και επιμελέστεροι εκ των συμμετεχόντων θα συμπράξουν σε τακτικές συναυλίες της Ορχήστρας με συμβολική αμοιβή. Και όλοι οι συμμετέχοντες θα δημιουργήσουν μία Ορχήστρα Νέων η οποία, στο τέλος της περιόδου, θα δώσει μία συναυλία από κοινού με την Κ.Ο.Α.
 
Η Ακαδημία δημιουργείται στο πλαίσιο του, ιδιαιτέρως ενισχυμένου τα τελευταία χρόνια, κοινωνικού και εκπαιδευτικού έργου της Κ.Ο.Α. που προβλέπει ακόμα:
1.«Ανοιχτές Δοκιμές»: Παιδιά προσχολικής ηλικίας και μαθητές δημοτικού παρακολουθούν, για πέμπτη χρονιά, με το σχολείο τους, επιλεγμένες δοκιμές της Ορχήστρας, απολύτως δωρεάν. 
 
2.«Με την τάξη μου στην Ορχήστρα μας»: Μαθητές σχολείων όλων των βαθμίδων και σπουδαστές ωδείων παρακολουθούν συναυλίες, έναντι συμβολικού αντιτίμου 3€ (για ομαδικές κρατήσεις).
 
3.«Εισαγωγικές Ομιλίες»: Οι κάτοχοι εισιτηρίων έχουν το προνόμιο να παρακολουθήσουν το δωρεάν πρόλογο που κάνει ένας διακεκριμένος μουσικός ή μελετητής στα έργα κάθε συναυλίας, τρία τέταρτα πριν την έναρξή της.
 
4.«Δικαίωμα στη Μουσική»: Βασικός πυλώνας του εκπαιδευτικού και κοινωνικού μας έργου τα δύο προηγούμενα χρόνια, χάρη στην πολύτιμη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, το πρόγραμμα συνεχίζεται και φέτος με:
•Δράσεις σε ειδικά σχολεία, ιδρύματα για παιδιά, μονάδες απεξάρτησης και σοφρωνιστικά ιδρύματα 
•Εκπαιδευτικά προγράμματα – συναυλίες της Ορχήστρας ή των μουσικών συνόλων της σε σχολεία εντός και εκτός Αθηνών.
•Σεμινάρια και συναυλίες των μουσικών συνόλων της Ορχήστρας σε μουσικούς φορείς (Μουσικά Σχολεία, Φιλαρμονικές, Ωδεία) σ’ όλη την Ελλάδα.
•Ως «κερασάκι» του προγράμματος «Δικαίωμα στη Μουσική» ετοιμάσαμε ένα εκπαιδευτικό αλλά και «παιχνιδιάρικο» βιβλιαράκι στο οποίο  ο ταλαντούχος σκιτσογράφος και κομίστας Σπύρος Δερβενιώτης συστήνει στα παιδιά ένα-ένα τα μουσικά όργανα και το μαέστρο μίας συμφωνικής ορχήστρας, ανιχνεύοντας τις ομοιότητές τους με διάσημους εκπροσώπους του ζωικού βασιλείου. Στόχος μας, το βιβλιαράκι να σταλεί σε όλα τα σχολεία που μετείχαν στο πρόγραμμά μας ή και-Υπουργείου Παιδείας θέλοντος-σε όλα τα σχολεία της χώρας.
5.«Εργαστήριο για χάλκινα πνευστά»: Για τέταρτη συνεχή χρονιά πραγματοποιούνται σχετικά σεμινάρια από κορυφαίους μουσικούς της Κ.Ο.Α.
 
6.«(Επι)μένοντας Κυκλάδες»: Συναυλίες και εκπαιδευτικές δράσεις για τους μόνιμους κατοίκους των πανέμορφων Κυκλάδων, με τη στήριξη της Γερμανικής Πρεσβείας στην Αθήνα και των τοπικών φορέων.
 
7.«10 χρόνια Άγονη Γραμμή Γόνιμη»: Γιορτάζουμε τα γενέθλια του γνωστού πια προγράμματος, σχεδιάζοντας φέτος, για τα 7 χρόνια στα οποία είμαστε σταθεροί συνταξιδιώτες, να «δέσουμε» σε ισάριθμους νησιωτικούς προορισμούς.
 
Αναφορικά με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών τόνισε:
Δεν συμπεριλαμβάνουμε πλέον στους συνεργάτες μας το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών καθώς η, υπό τελική διαμόρφωση, συμφωνία της Κ.Ο.Α. με τον Ο.Μ.Μ.Α. επιδιώκει έναν άλλο, συγγενικό πλέον, δεσμό, ο οποίος αποδεικνύεται μεταξύ άλλων με την πληθώρα των συμπαραγωγών και με την παραχώρηση της Ορχήστρας για την πραγματοποίηση από το Μέγαρο, το Δεκέμβριο, της παραγωγής της «Εύθυμης Χήρας» του Φραντς Λέχαρ. Είναι αυτονόητο ότι ενώνουμε τη φωνή μας με τη διοίκηση του Μεγάρου Μουσικής απευθύνοντας έκκληση στην ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού, το κατεπείγον ζήτημα του Οργανισμού να επιλυθεί διασφαλίζοντας τη διαρκή παρουσία και την υψηλού επιπέδου πολιτιστική και εκπαιδευτική προσφορά του, η οποία εξασφαλίζει και σ’ εμάς την αναγκαία και υψηλών προδιαγραφών, μόνιμη στέγη μας.
 
Μετά το τέλος της συνέντευξης Τύπου ακολούθησε κέρασμα στους καλεσμένους και εκπροσώπους του Τύπου, προσφορά του χορηγούντος τη φιλοξενία, ξενοδοχείου.
 
Μοναδικό μελανό σημείο της εκδήλωσης υπήρξε η στάση του τ. Υφυπουργού Πολιτισμού και νυν αναληρωτή Υπουργού Εξωτερικών ο οποίος απερχόμενος "κούνησε το δάχτυλο" στον καλλιτεχνικό διευθυντή κο Τσιαλή, λέγοντάς του: Και εσάς κύριε Τσιαλή ποιος σας γνώριζε; επειδή ο τελευταίος είχε άποψη αναφορικά με το πρόσωπο το οποίο θα τοποθετηθεί δίπλα του ως αναπληρωτής Διοικητικός διευθυντής της ΚΟΑ. Το φραστικό επεισόδιο ξεκίνησε όταν ο κος Τσιαλής πήγε να αποχαιρετήσει και να ευχαριστήσει για την παρουσία του τον κο Ξυδάκη. Ο τελευταίος εμφανώς ψυχρά του είπε "ότι δεν έχει κανένα δικαίωμα στην επιλογή του ανθρώπου που θα στελεχώσει τη θέση κι ότι είναι υποχρεωμένος να συνεργαστεί με τον οιονδήποτε". Και συνέχισε "και εσάς κύριε Τσιαλή, ποιος σας γνώριζε"; Ο καλλιτεχνικός διευθυντής με την ευγένεια η οποία τον χαρακτηρίζει απάντησε "μα φυσικά όλοι οι μουσικοί της ΚΟΑ". Ενδεχομένως να μην το γνωρίζει ο κος Ξυδάκης, αν και θα έπρεπε, το όνομα του κου Τσιαλή είναι πασίγνωστο στους επαγγελματικούς -και όχι μόνο- κύκλους οι οποίοι σχετίζονται με την κλασσική μουσική ανά την Ευρώπη και αναφέρεται με ιδιαίτερο σεβασμό. Σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται μουσικοί, γραφεία παραγωγής, ατζέντηδες, μουσικόφιλοι. Η τοποθέτησή του ως καλλιτεχνικού διευθυντή ήταν ένα μεγάλο συν και πλεονέκτημα στον οργανισμό που λέγεται ΚΟΑ. 
 
 
 
Μουσική Σκηνή Χαμάμ (Δημοφώντος 97 Άνω Πετράλωνα, τηλ. 210-3421212)
Σάββατα 14,21,28 Μαρτίου και 4 Απρίλη
 
 
Η Καλλιόπη Βέττα και η Ερωφίλη συναντιούνται ξανά, μετά τις επιτυχημένες παραστάσεις του Νοέμβρη στο Χαμάμ.
Δύο χροιές διαφορετικές μα με κοινή αισθητική και βαθιά αγάπη για τη μουσική, άλλοτε σόλο και άλλοτε μαζί συγκινούν αναδεικνύοντας την ουσία των τραγουδιών.
Ένα πρόγραμμα με συνεχή επικοινωνία κοινού και καλλιτεχνών σ’ ένα χώρο ατμοσφαιρικό όπου όλοι, μια παρέα τραγουδούν και απολαμβάνουν. 
Ένα ταξίδι στο παρόν και το χθες του ελληνικού και όχι μόνο τραγουδιού. Μια εξαίσια “χημεία” φωνών, μουσικών, συναισθημάτων που γίνεται το νήμα μιας θερμής επικοινωνίας με το κοινό.
Τα Σάββατα του Μαρτίου και το Σάββατο 4 Απριλίου λοιπόν, η Ερωφίλη και η Καλλιόπη Βέττα με «Τραγούδια γένους θηλυκού», τραγούδια που απευθύνονται σε όσους αγαπούν τη μουσική και την τέχνη… σας περιμένουν στο Χαμάμ!
 
 
Συμμετέχουν:
Ευαγγελία Μαυρίδου: πιάνο,
Στέλιος Φραγκούς κιθάρα –ούτι
Αντώνης Καλιούρης μπουζούκι -κλαρίνο- φλάουτο
 
More Articles...