Ημερολογιακό Αρχείο
< March 2024 >
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

του Αδάμ Αδαμόπουλου

Συγγραφέας: Πήτερ Γέλνταμ / Μετάφραση: Αναστασία Καλλιοντζή / Κατηγορία: Αγγλόφωνη λογοτεχνία (Αυστραλία) – Μυθιστόρημα / ISBN: 978-960-364-669-3 / Σελίδες: 608 / Εκδόσεις Διόπτρα 2013 / Τιμή: 16,20 ευρώ
 
Ένα όχι ιδιαίτερα πολυπρόσωπο, αλλά οπωσδήποτε πολυεπίπεδο μυθιστόρημα που εξελίσσεται κατά τη διάρκεια του Β¨Παγκοσμίου Πολέμου και εξαρχής καταφέρνει να κερδίσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη, καθώς ξεικνά με μια ανατροπή, όχι και τόσο συνηθισμένη στο δυτικό, κυρίως κοινό. Ο Σαμ, νεαρός Γάλλος που λόγω της θέσης του πατέρα του στη Ιαπωνία εντάσσεται σε μια προνομιακή τάξη της χώρας αυτής, γνωρίζεται με τη νονά του, όταν την επισκέπτεται για ένα καλοκαίρι στη Αυστραλία, όπου εκείνη διαμένει. Η επικοινωνία τους θα είναι στενή, αλλά όλα αυτά θα ανατραπούν, καθώς με την επιχείρηση της ιαπωνικής επίθεσης στον αμερικανικό ναύσταθμο του Περλ Χάρμπορ, η Ιαπωνία εισέρχεται με τη σειρά της επίσημα στον πόλεμο και από τη μια στιγμή στην άλλη ο Σαμ θεωρείται εσωτερικός εχθρός. Η επικοινωνία του με την νονά του διακόπτεται, οι οικογενειακοί δεσμοί ραγίζουν και μέσα σε όλα αυτά ο Σαμ βρίσκεται μπλεγμένος σε ένα επικίνδυνο παιχνίδι κατασκοπείας.

 

 

του Αδάμ Αδαμόπουλου

Συγγραφέας: Όλιβερ Σακς / Μετάφραση: Άννυ Σπυράκου, Κώστας Πόταγας / Κατηγορία: Κοινωνική Ψυχολογία – Ταξιδιωτική λογοτεχνία / ISBN: 978-960-505-074-0 / Σελίδες: 512 / Εκδόσεις Άγρα 2013 / Τιμή: 19,50 ευρώ
 
Πτρόκειται για το 5ο βιβλίο του Όλιβερ Σάκς που κυκλοφορεί στις Εκδόσεις Άγρα, μετά τα κλασικά "Ένας ανθρωπολόγος στον Άρη", "Βλέποντας φωνές", "Ο άνθρωπος που μπέρδεψε τη γυναίκα του με ένα καπέλο" και "Μουσικοφιλία - Ιστορίες για τη μουσική και τον εγκέφαλο". Κοινό χαρακτηριστικό όλων των βιβλίων του πολύ πετυχημένου κλινικού Καθηγητή Νευρολογίας στο Albert Einstein College of Medicicne, συγγραφέα επίσης του βιβλίου “Ξυπνήματα” (στα ελληνικά από τις εκδόσεις Καστανιώτη), που μεταφέρθηκε πολύ επιτυχημένα στον κινηματογράφο η εξερεύνηση των θαυμαστών κόσμων που εμπεριέχονται στο ανθρώπινο μυαλό, τόσο σε φυσιολογικές, όσο και σε παθολογικές του καταστάσεις. Στο συγκεκριμένο βιβλίο που διαβάζεται είτε σαν ιατρικό χρονικό, είτε σαν ταξιδιωτικό αφήγημα, είτε σαν ιστορία μυστηρίου, είτε σαν ανθρωπολογική μελέτη, ο Όλιβερ Σακς περιγράφει τα ταξίδια και τις εμπειρίες του σε μια μικροσκοπική ατόλη του Ειρηνικού Ωκεανού, του οποίου οι κάτοικοι δεν έχουν την αίσθηση του χρώματος. Μοναδικές περιγραφές της ομορφιάς των χώρων, της χλωρίδας, της κοινωνικής οργάνωσης, της πολυπλοκότητας της ανθρώπινης ύπαρξης, αλλά και της μετα-αποικιακής πραγματικότητας.
 
 
του Αδάμ Αδαμόπουλου
 
Συγγραφέας: Γιόζεφ Ροτ / Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας / Κατηγορία: Αυστραική πεζογραφία – Μυθιστόρημα / ISBN: 978-960-8154-75-9 / Σελίδες: 264 / Εκδόσεις Ολκός 2012 / Τιμή: 18,11 ευρώ
 
Το τεελυταίο χρονολογικά μυθιστόρημα του μεγάλου Αυστριακού συγγραφέα (1894 – 1939), ο οποίος μεγάλωσε και έζησε στην εποχή του «fin de siecle», της «μπελ επόκ», τα γεγονότα του Α Παγκοσμίου Πολέμου και όλα όσα ακολούθησαν κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου (άνοδος απολυταρχικών καθεστώτων στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, διάλυση τεσσάρων Αυτοκρατοριών, μεταξύ αυτών και της για αιώνες κραταιάς Αυστρο-ουγγρικής Αυτοκρατορίας, την μεγάλη οικονομική κρίση και το χρηματοπιστωτικό Κραχ του 1929, καθώς και τη Ύφεση που ακολούθησε). Ο Ροτ τοποθετεί την ιστορία του στη σφύζουσα αλλά και μελαγχολική Βιέννη στα τέλη του 19ου αιώνα, περιγράφωντας μια Ευρώπη που βιώνει μια αυτάρεσκη ειρήνη και μια πρωτοφανή ευμάρεια, κλίμα που ευνοεί την εκδήλωση κάθε είδους απερισκεψίας και επιπόλαιης συμπεριφοράς. Σε αυτό το σκηνικό η ασήμαντη Μίτσι και ο γοητευτικός, όσο και ανόητος ίλαρχος βαρώνος Τάιτιγκερ ερωτεύονται. Μια κατάσταση που περιπλέκεται ακόμα περισσότερο, καθώς η επίσκεψη του Σάχη της Περσίας στη Βιέννη και οι ερωτικές αξιώσεις που θα προβάλλει, θα παρασύρουν και τη ζωή του ζευγαριού.
 
της Ζέτας Καρασπήλιου
 
Μια πολύ σημαντική δίγλωσση έκδοση υπό τον τίτλο “Έλληνες Ζωγράφοι: στο φως του χθες στη σκιά του σήμερα” κυκλοφόρησε πρόσφατα απο το Ιδρυμα Μιχελή, με στόχο να προβάλει έργα αξιόλογων Ελλήνων ζωγράφων της περιόδου 1850-1950, οι οποίοι δεν έτυχαν ευρύτερης δημοσιότητας ή ίσως δεν την επεδίωξαν. Το πολύ σημαντικό έργο τους, διασκορπισμένο σε μικρές ή μεγαλύτερες ιδιωτικές συλλογές και στα «άδυτα» της Εθνικής μας Πινακοθήκης είναι πλέον δυσπρόσιτο στο κοινό,  γι᾽ αυτό έχει νόημα η προβολή τους. Το γεγονός ότι δεν περιλαμβάνονται εδώ πίνακες των κορυφαίων Ελλήνων ζωγράφων της περιόδου εκείνης, οφείλεται στο ότι το έργο τους είναι ήδη γνωστό και προβεβλημένο, καθώς έχει μελετηθεί και αξιολογηθεί ξανά και ξανά από κριτικούς της τέχνης .
 
Στο λεύκωμα παρουσιάζονται πάνω από 100 έργα 62 ζωγράφων, χωρισμένα σε τρεις κατηγορίες τοπίων: θαλασσογραφίες θαλασσογραφίες, σπίτια και οικισμούς, τοπιογραφίες. Δεν περιλαμβάνονται προσωπογραφίες και νεκρές φύσεις.
 
 Για την έκδοση μίλησαν σε πρόσφατη εκδήλωση στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: ο ζωγράφος και Ακαδημαϊκός Παναγιώτης Τέτσης, που έχει προλογίσει και το βιβλίο, η γλύπτρια Ναταλία Μελά, ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη Άγγελος Δεληβορριάς, η ιστορικός της τέχνης Έφη Ανδρεάδη και οι συγγραφείς Μιχαήλ Δουλγερίδης και Αθηνά Ρηγάτου.
 
Ο ζωγράφος Παναγιώτης Τέτσης στον Πρόλογο του βιβλίου γράφει: 
 
[…]Υπάρχει σεβαστός αριθμός καλλιτεχνών που έχουν έργο άξιο ιδιαίτερης προσοχής, έργο γεμάτο αγάπη και πάθος, για το οποίο, στην εποχή τους, έχαιραν αναγνωρίσεως. Σήμερα, τόσο η έλλειψη, η στενότης χώρου στην Εθνική Στέγη, όσο και οι νεώτερες και νεώτατες κατευθύνσεις στην Τέχνη έχουν παραγκωνίσει αυτούς τους δημιουργούς, με αποτέλεσμα να' ναι στη σκιά, αγνοημένοι, ώσπου κάποια στιγμή, κάποιος νεώτερος ιστορικός Τέχνης να ανασύρει κάποιον παραγνωρισμένο και να τον φέρει στο φως. 
 
Και όμως, όλοι τούτοι οι καλλιτέχνες που εργάσθηκαν με αφοσίωση στην Τέχνη είναι εκείνοι που σχηματίζουν τη φυσιογνωμία της Τέχνης στη χώρα μας. Αυτοί οι λησμονημένοι, μαζί με τους εξέχοντες αστέρες. Δεν πρέπει να υποτιμάμε όσους έχουν κάνει και δώσει έργο που οικοδομεί το πνευματικό κεφάλαιό μας, φτάνει να έχουμε θέληση να τους βγάλουμε από την αφάνεια επιλέγοντας τα καλύτερα έργα τους. Όλοι μαζί οι καλλιτέχνες είναι ένα συμπαγές άθροισμα, σαν μια οροσειρά που φτάνει σε πυραμίδα με κάποιους Ολύμπους αλλά και με άλλες ψηλές κορυφές πλάι τους. […]».
 
 
 
του Αδάμ Αδαμόπουλου
 
Συγγραφέας: Ε. Λ. Ντόκτοροου / Μετάφραση: Μαργαρίτα Ζαχαριάδου / Κατηγορία: Αμερικανική πεζογραφία – Μυθιστόρημα / ISBN: 978-960-16-4691-6 / Σελίδες: 285 / Εκδόσεις Πατάκη 2013 / Τιμή: 12.70 ευρώ
 
Εμπνευσμένο από την πραγματική ιστορία των αδελφών Κόλλιερ, δύο εκκεντρικών αδελφών, γόνων πλούσιας αστικής, νεοϋορκέζικης οικογένειας που έζησαν τη ζωή τους στο κέντρο της πόλης τους, μετατρέποντας το σπίτι τους σε σκουπιδότοπο και χώρο συγκέντρωσης πάσης φύσης αντικειμένων που θα μπορούσαν δυνητικά να τους χρησιμεύσουν κάποτε, και που εν τέλει βρήκαν ένα άδικο θάνατο (ο πρώτος πέφτοντας σε παγίδα που ο ίδιος είχε στήσει, ενώ ο δεύτερος, τυφλός, κατέληξε από ασιτία, καθώς δεν μπορούσε να αυτο-εξυπηρετηθεί), το τελευταίο βιβλίο του Έντγαρντ Λώρενς Ντόκτοροου μας προσφέρει ένα πανόραμα της αμερικανικής ιστορίας από τις αρχές του περασμένου αιώνα, μέχρι και τη δεκαετία του 1970 (όπου με χρονική υπέρβαση της πραγματικής ιστορίας ο συγγραφέας βάζει τα δύο αδέλφια να μετατρέπουν το σπίτι τους σε κοινοβιακό, χίπικο χώρο, απολαμβάνοντας έτσι το σεβασμό που τους αποδίδουν οι νεαροί χίπυς, αναγνώσκοντας στον τρόπο ζωής τους μια έντονη αντισυμβατικότητα). Οι Χόμερ και Λάνγλεϋ σταδιακά αποκόπτονται από τον κοινωνικό ίστο και κάθε είδους κοινωνική δραστηριότητα, και με τη δραματική απόφαση του δεύτερου να σφραγίσει τα πατζούρια του σπιτιού, ενός σπιτιού που λόγω της μανιακής συλλογής μικροαντικειμένων έχει πλέον μετατραπεί σε μικρογραφία του έξω κόσμου, μετατρέπουν το άλλοτε πλούσιο και ακμάζον σπίτι τους σε ένα χώρο πρόδρομου ενταφιασμού τους.
 
 
 
More Articles...