Ο Θεός της σφαγής/ Carnage
Κινηματογράφος

Σκηνοθεσία: Roman Polanski, Σενάριο: Yasmina Reza, Μουσική: Alexandre Desplat, Φωτογραφία: Pawel Edelman, Παίζουν: Jodie Foster, Kate Winslet, Christoph Waltz, John Reilly Διάρκεια: 80', Διανομή:

Η ταινία διαδραματίζεται στην Νέα Υόρκη του σήμερα. Αφού δύο μικρά παιδιά τσακωθούν και το ένα ξυλοκοπήσει το άλλο, οι γονείς τους συναντιούνται για μια απογευματινή συζήτηση στο διαμέρισμα των γονιών του θύματος. Ενώ οι συζητήσεις κειμένονται σε αμήχανο επίπεδο και επικεντρώνονται κυρίως στο θέμα των παιδιών τους σιγά, σιγά ο ΘΕΟΣ ΤΗΣ ΣΦΑΓΗΣ (CARNAGE) αρχίζει να εμφανίζεται μέσω υπαινιγμών και υπονοουμένων μετατρέποντας το απόγευμά τους σε χάος.

Ο δεξιοτέχνης Αλεξάντρ Ντεσπλά υπογράφει την πανέμορφη μουσική της νέας ταινίας του Ρομάν Πολάνσκι με την οποία προοικονομεί το είδος του έργου. Θεατρικό. Κι όμως, ο ογοντάχρονος περίπου δημιουργός επιστρέφει με ένα είδος κινηματογράφου στο οποίο δεν μας έχει συνηθίσει. Με μόνη αιτία την ανάγκη τους για επίδειξη των ικανοτήτων τους σαν γονείς, τους εγκλωβίζει στον περιορισμένο και επιπλέον απομονομένο απ' τα μάτια της κοινωνίας χώρο του διαμερίσματος με μοναδικό παράθυρο στον έξω κόσμο το τηλέφωνο. Δεξιοτεχνικά και με χιούμορ μας παρουσιάζει τέσσερις διαφορετικούς ανθρώπους με ανασφάλειές, φόβους, ενοχές και "ΔΗΘΕΝ" πολιτισμένο προφίλ. Ενώ όλα τα παραπάνω δεν τους επιτρέπουν την άμεση ειλικρίνεια του ενός απέναντι στον άλλο μέσα σε λίγα λεπτά οι μάσκες πέφτουν και αποκαλύπτονται τα πραγματικά τους πρόσωπα καθώς πλέον η μόνη τους ανάγκη είναι η προβολή του εγώ τους. Ξαφνικά λοιπόν οι ρόλοι εναλλάσονται και οι ''πολιτισμένοι'' γονείς μοιάζουν να μπαίνουν στην θέση των ανώριμων δεκάχρονων γιων τους.

Όλα αυτά σε συνδυασμό με την ευφυέστατη σκηνοθεσία του Πολάνσκι, το επιβλητικό στήσιμο των ηθοποιών στο χώρο, το θεατρικό καδράρισμα, το ρυθμικό μοντάζ και την διορατική μουσική  αποτελούν ένα κόσμημα της έβδομης τέχνης αλλά και ένα πνευματώδες σχόλιο για την σύγχρονη κοινωνία του σήμερα.

Δ. Κοντ.

 


"Το όνειρο του Οδυσσέα"
Βιβλίο

Συγγραφέας: Μάκης Καραγιάννης / Έκδοση: ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ / Σειρά: Ελληνική πεζογραφία / ISBN: 978-960-501-546-6 / Σελίδες: 336 / Τιμή: 15,50 ευρώ

 

Ένα μυθιστόρημα που αντικατοπτρίζει την ηθική χρεοκοπία της γενιάς της μεταπολίτευσης, που ξεκίνησε με την ωραία ματαιοδοξία να αλλάξει τον κόσμο και διαλύθηκε σε μια μπελ επόκ της κατανάλωσης, η Ελλάδα της παρακμής και της διαφθοράς αποτελούν τον κύριο θεματικό άξονα του βιβλίου. Είναι μια απόπειρα βιογραφίας του κεντρικού ήρωα και της χαμένης γενιάς του, που νικήθηκε από τη ζωή, ο οποίος άντεξε τον φάλαγγα και τον βούρδουλα, αλλά λύγισε στο βελούδινο χέρι. Ταυτόχρονα, οι ποικίλες εκδοχές της έννοιας της πατρίδας, η διαμάχη Ανατολής-Δύσης που διατρέχει την ελληνική φυσιογνωμία, η φρίκη της βίας στην ιστορία του 20ού αιώνα είναι μερικά από τα προβλήματα που φωτίζει αυτό το μυθιστόρημα. Στο βάθος αντηχούν αναφορές σε επεισόδια της ομηρικής Οδύσσειας, αλλά και του Οδυσσέα του Τζόυς από τον οποίο το «Όνειρο του Οδυσσέα» δανείζεται την πρώτη γραμμή.

 

Σύμφωνα με την υπόθεση, ο δημοσιογράφος Οδυσσέας Πανταζής αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τον φόνο του φίλου του Στέφανου Δενδρινού, αντιπρύτανη του πανεπιστήμιου της Θεσσαλονίκης. Ο Στέφανος, σύμβολο της αντίστασης κατά της χούντας, βρίσκεται μπλεγμένος στη δίνη ενός σκανδάλου. Ο ανακριτής τον καλεί για κατάθεση, με την κατηγορία της υπεξαίρεσης κονδυλίων του πανεπιστήμιου που προορίζονταν για την έρευνα.

 

Λίγα λόγια για το συγγραφέα

 

Ο Μάκης Καραγιάννης γεννήθηκε στις Γούλες Κοζάνης το 1958. Σπούδασε μαθηματικά και ζει στη Θεσσαλονίκη. Είναι συνεκδότης του περιοδικού «Παρέμβαση» και συμμετείχε στη διεύθυνσή του (1988-1993). Έχει εκδώσει τη μελέτη «Η αισθητική της ιθαγένειας» (Παρέμβαση 2001), τη συλλογή διηγημάτων «Ο Καθρέφτης» και το «Πρίσμα» (Νεφέλη 2007) και ασκεί συστηματικά κριτική βιβλίου από τις στήλες της εφημερίδας «Η Αυγή».

 

                                                                                                                Α. Πολ.


"Εκτός σχεδίου"
Βιβλίο

Συγγραφέας: Κική Δημουλά / Έκδοση: ΙΚΑΡΟΣ / ISBN: 978-960-9527-20-0 / Τιμή: 5,99 / Τύπος αρχείου: ePub

 

Πρόκειται για την ψηφιακή έκδοση ενός βιβλίου που εκδόθηκε για πρώτη φορά το 2004 και περιλαμβάνει πεζά κείμενα της ποιήτριας Κικής Δημουλά.

Σε μορφή σχολίου, χρονογραφήματος ή μικρού διηγήματος, τα κείμενα αυτά έχουν αυτοβιογραφικό, εξομολογητικό, ή άλλοτε ηθογραφικό περιεχόμενο, καθρεφτίζοντας την εποχή που γράφτηκαν αλλά και έναν ολόκληρο κόσμο, βιώματα, σκέψεις και συναισθήματα, που γνωρίσαμε στην ποίηση της Κικής Δημουλά.

Τα κείμενα αυτά είναι επιλογή από τα «Κυκλογραφήματα», που γράφτηκαν την περίοδο 1959 - 1967 και δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Κύκλος» της Τράπεζας της Ελλάδος, στην οποία εργαζόταν η Κική Δημουλά. 

Στον πρόλογο της έκδοσης η ποιήτρια αιτιολογεί απολαυστικά την απόφαση για αυτήν την «εκτός σχεδίου» έκδοση.

 

Η ψηφιακή αυτή έκδοση περιλαμβάνει ηχητικό απόσπασμα (διαθέσιμο για iPad/iPhone/iPod Touch) από το ντοκυμαντέρ «Συναντήσεις με την Κική Δημουλά», που κυκλοφορεί σε DVD από τις Εκδόσεις Ίκαρος.

 

                                                                                                                                      Α. Πολ.

 

 

 

 


Χάρτινες ζωές
Βιβλίο

Συγγραφέας: Πέρσα Κουμούτση / Έκδοση: ΨΥΧΟΓΙΟΣ / Σειρά: Έλληνες Λογοτέχνες / Σελίδες: 320 / Τιμή: 14,40 ευρώ / ISBN: 978-960-496-276-1

 

Μια ιστορία για τρεις γυναίκες, τρεις ζωές· όχι παράλληλες, αλλά σχεδόν επαναλαμβανόμενες μέσα στο χρόνο... Η κεντρική ηρωίδα θα βρεθεί αντιμέτωπη με την αλήθεια, αλλά και τις επιλογές των γυναικών της γενιάς της, όλων των γυναικών, έχοντας τη βεβαιότητα ότι εκείνες την καθοδηγούν και την κατευθύνουν, θα βρεθεί έπειτα από χρόνια στο κρίσιμο σταυροδρόμι μιας μεγάλης πρόκλησης.

 

Στάθηκε στο πεζοδρόμιο, σαν μικρό και αναποφάσιστο παιδί. Κάτι σαν νεύμα –ή μήπως κίνηση αχνή, αμυδρή, σχεδόν ανεπαίσθητη– έσυρε τη ματιά της μέχρι το απέναντι πεζοδρόμιο. Ρίχνοντας το βλέμμα εκεί όπου αυτή η αίσθηση την καλούσε, είδε τις τέσσερις γυναίκες της ζωής της. Στέκονταν ασάλευτες στο πεζοδρόμιο, η μία δίπλα στην άλλη. H γιαγιά της, η γριά Ευσταθία, η μάνα της και τέλος η κόρη της, η Βικτωρία. Και το παράδοξο ήταν ότι καμία δεν την επέπληξε για την παράτολμη απόφασή της... Μόνο της χαμογέλασαν ενθαρρυντικά – ακόμα και η κόρη της.

Η Ανθή, μεγαλώνοντας στον ίσκιο της Μαριάνθης, στοιχειωμένη από την απουσία της νικημένης πια και αιχμάλωτης των περιστάσεων Βικτωρίας, θα ακολουθήσει την προδιαγεγραμμένη πορεία της. Καταπιέζοντας τα συναισθήματά της, θα παίξει ρόλους που δεν μπορεί να υποστηρίξει, θα ζει και δε θα ζει ταυτόχρονα.

  

Η Πέρσα Κουμούτση γεννήθηκε στο Κάιρο. Ήρθε στην Ελλάδα αφού τελείωσε τις σπουδές της στο Αιγυπτιακό Πανεπιστήμιο Καΐρου. Τα πρώτα χρόνια δίδαξε στη μέση και ανώτερη εκπαίδευση, ενώ από το 1993 ασχολήθηκε επαγγελματικά με τη λογοτεχνική μετάφραση από τα αραβικά και τα αγγλικά. Εκτός από έργα αγγλόφωνων συγγραφέων, έχει μεταφράσει το μεγαλύτερο μέρος του έργου του Αιγύπτιου νομπελίστα λογοτέχνη Ναγκίμπ Μαχφούζ από τα αραβικά, καθώς και έργα άλλων Αράβων, όπως και αραβική ποίηση. Στο μεταφραστικό της έργο συγκαταλέγεται και η μετάφραση του Κορανίου, ενώ το 2001 τιμήθηκε για το σύνολο των μεταφράσεών της με το Διεθνές Βραβείο Καβάφη. Το 2006 το αιγυπτιακό κράτος τής απένειμε μετάλλιο τιμής για τη συνεισφορά της στην προώθηση και προβολή της αιγυπτιακής και αραβικής λογοτεχνίας γενικότερα. Από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ κυκλοφορούν επίσης τα μυθιστορήματά της ΔΥΤΙΚΑ ΤΟΥ ΝΕΙΛΟΥ και ΚΑΦΕ ΚΛΕΜΕΝΤΕ.

 

                                                                                                                                       Α. Πολ.


Page 2 of 2
<< Start < Prev 1 2 Next > End >>