«Θουκυδίδη ιστορία»
Θέατρο

Εθνικό Θέατρο
Από τις 23 Νοεμβρίου στην Αίθουσα Εκδηλώσεων


Μετά την επιτυχημένη Ιλιάδα και τους Πλατωνικούς Διαλόγους, το Εθνικό Θέατρο στο πλαίσιο της Άλλης Διάστασης και του Κύκλου Αρχαία Κληρονομιά, Νέα Προοπτική δίνει φέτος το βήμα σε εφήβους προκειμένου να παρουσιάσουν με τη δική τους νεανική ματιά και το εκρηκτικό ταπεραμέντο τους ένα εμβληματικό έργο της αρχαίας γραμματείας.

Οκτώ θεατρικές ομάδες από οκτώ λύκεια της Αττικής αναλαμβάνουν να παρουσιάσουν σκηνικά τα οκτώ αντίστοιχα κεφάλαια της Ιστορίας του Θουκυδίδη στην Αίθουσα εκδηλώσεων του Εθνικού Θεάτρου από τις 23 Νοεμβρίου και κάθε Παρασκευή στις 18:00.

Η σκηνοθέτης Μάρθα Φριντζήλα δίνει τις κατευθυντήριες γραμμές και έχει την εποπτεία του όλου εγχειρήματος, μέσω μιας διαρκούς συνεργασίας με τους καθηγητές των σχολείων ενώ στις πρόβες των μαθητών είναι παρόντες και σπουδαστές της δραματικής σχολής του Εθνικού θεάτρου- συνεργάτες της Μάρθας Φριντζήλα.

Συμμετέχουν τα σχολεία: 
11ο Λύκειο Περιστερίου, 5ο Λύκειο Νίκαιας, 15ο Λύκειο Αθηνών, Πρότυπο πειραματικό ΓΕΛ Βαρβακείου Σχολής, Ελληνογαλλική Σχολή Αγίας Παρασκευής Eygene Delacroix, 2ο Πρότυπο ΓΕΛ Αθηνών, Νέα Γενιά Ζηρίδη, Μουσικό σχολείο Αλίμου.


Πληροφορίες και αγορά εισιτηρίων στα ταμεία του Εθνικού Θεάτρου (Αγίου Κωνσταντίνου 22 – 24 & Πανεπιστημίου 48 ), με πιστωτική κάρτα στο 2107234567 και στο www.n-t.gr.

Από 23 Νοεμβρίου, κάθε Παρασκευή στις 18:00
Τιμή εισιτηρίου: 5€


25ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου: ΟΙ 10 ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ
Κινηματογράφος


Όπως κάθε χρόνο, στο Διαγωνιστικό Τμήμα του φεστιβάλ, πρόσφατες ευρωπαϊκές παραγωγές -που δεν έχουν αγοραστεί από Έλληνα διανομέα- θα διαγωνιστούν για το βραβείο του Πανοράματος. Ανάμεσα στις 10 ταινίες του φετινού αφιερώματος, το «La noche d’ enfrente» του Raoul Ruiz, το επιβλητικό κύκνειο άσμα του μεγάλου σκηνοθέτη, το «Death of a Μan in the Balkans» του Miroslav Momcilovic, μία μαύρη κωμωδία για τη βαλκανική ιδιοσυγκρασία,  και το «Either Way» του Hafsteinn Gunnar Sigurðsson, μια βραβευμένη κωμωδία στην αχανή φύση της Ισλανδίας των 80s (για την οποία ήδη ετοιμάζεται το αμερικανικό remake). Παράλληλα θα συμμετάσχει και μία ελληνική ταινία, η «10η Μέρα» του Βασίλη Μαζωμένου, σχετικά με τη ζωή ενός Αφγανού μετανάστη στην Ελλάδα της κρίσης.

Φέτος η κριτική επιτροπή αποτελείται από τους σκηνοθέτες Μενέλαο Καραμαγγιώλη και Νίκο Τριανταφυλλίδη, τους ηθοποιούς Τάκη Σπυριδάκη και Δήμητρα Χατούπη και τη διευθύντρια φωτογραφίας Κατερίνα Μαραγκουδάκη. Το βραβείο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κινηματογράφου (FIPRESCI) θα απονείμουν τρία μέλη της: Από την Βρετανία,  η Carmen Gray (κριτικός κινηματογράφου στην εφημερίδα The Guardian και το περιοδικό Sight & Sound), από την Τουρκία η Esin Küçüktepepınar (κριτικός κινηματογράφου στην εφημερίδα Sabah) και από την Ελλάδα, ο Νέστορας Πουλάκος (κριτικός κινηματογράφου στην εφημερίδα «Δρόμος» και το κινηματογραφικό portal, sevenart.gr). Παράλληλα, τα τελευταία χρόνια το Πανόραμα έχει θεσπίσει και το βραβείο κοινού που απονέμει 5μελής επιτροπή αναγνωστών του περιοδικού Αθηνόραμα.


ΟΙ 10 ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ

Death of a man in the Balkans
Ο θάνατος ενός άντρα στα Βαλκάνια
Σερβία, 2012, εγχ.
Σκηνοθεσία: Miroslav Momcilovic. Σενάριο: Miroslav Momcilovic. Φωτογραφία: Miladin Colakovic. Μοντάζ: Ivan Vladimirov. Μουσική: Aleksandar Kovacevic, Predrag Sarovic. Ηθοποιοί: Emir Hadzihafizbegovic, Radoslav Milenkovic, Natasa Ninkovic, Ljubomir Bandovic. Παραγωγή: Miroslav Momcilovic. Διάρκεια: 80΄.

Στην πρώτη σκηνή αυτής της κατάμαυρης κωμωδίας, ένας άντρας αυτοκτονεί, μέσα στο διαμέρισμα του, πυροβολώντας το εαυτό του στο κεφάλι. Κατά τη διάρκεια της υπόλοιπης ταινίας, οι γείτονες μαζεύονται στο διαμέρισμα, συζητάνε για την σεξουαλικότητα του αυτόχειρα, για το κατά πόσο η αυτοκτονία του θα επηρεάσει τα ενοίκια στη πολυκατοικία, κ.α.  Σε ένα σταθερό μονοπλάνο, σε αληθινό χρόνο, η ταινία αναλύει τη βαλκανική ιδιοσυγκρασία, με εκκεντρικό χιούμορ και κοφτερές ατάκες.

Πέμπτη 22 Νοεμβρίου στις 10.15 μ.μ. στην κεντρική αίθουσα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.
Παρασκευή 23 Νοεμβρίου στις 6.15 μ.μ. στην αίθουσα 2 της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.


La noche d’ enferente
Η νύχτα απέναντι
Χιλή, Γαλλία, 2012, εγχ.
Σκηνοθεσία: Raoul Rouiz. Σενάριο: Raoul Rouiz. Φωτογραφία: Inti Briones. Μοντάζ: Raoul Rouiz, Christian Aspee, Valeria Sarmiento. Μουσική: Jorge Arriagada. Ηθοποιοί: Nuri Bilge Ceylan, Ebru Ceylan, Nazan Kirilmis, Mehmet Eryilmaz. Παραγωγή: Nuri Bilge Ceylan,. Διάρκεια: 110΄.

Ένας άντρας που πρόκειται να βγει στη σύνταξη, ζει αναμνήσεις, αληθινές και φανταστικές από την προηγούμενή του ζωή. Ο Ρουίζ σκηνοθέτησε μία ταινία – συλλογισμό πάνω στον επικείμενο θάνατο του και μέσα από τις γνωστές θεματικές του πάνω στον χρόνο, την τέχνη και τον θάνατο, συνέθεσε ένα κομψό αλλά επιβλητικό κύκνειο άσμα.

Πέμπτη 22 Νοεμβρίου στις 8.00 μ.μ. στην κεντρική αίθουσα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.
Παρασκευή 23 Νοεμβρίου στις 8.00 μ.μ. στην αίθουσα 2 της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.


J'enrage de son absence
Μ’ εξοργίζει η απουσία του
Γαλλία, 2012, εγχ.
Σκηνοθεσία: Sandrine Bonnaire. Σενάριο: Sandrine Bonnaire, Leenda Mamosa, Jerome Tonnerre. Φωτογραφία: Philippe Guilbert. Μοντάζ: Svetlana Vaynblat. Μουσική: André Dziezuk. Ηθοποιοί: William Hurt, Alexandra Lamy, Augustin Legrand, Jalil Mehenni. Παραγωγή: Dominique Besnehard, Michel Feller, Jesus Gonzalez. Διάρκεια: 98΄.

Σημαδεμένος από τον χαμό του παιδιού του σε αυτοκινητικό δυστύχημα, ο Ζακ έχει χάσει κάθε νόημα για τη ζωή.  Η σχέση του δεν επιβίωσε της τραγωδίας και ο ίδιος έφυγε, ταξιδεύοντας μακριά από το μέρος όπου η ευτυχία του και της συζύγου του, διαλύθηκε. Τώρα ο Ζακ είναι πίσω στη Γαλλία για την κηδεία του πατέρα του. Στο μεταξύ, η γυναίκα του έχει φτιάξει μια καινούργια ζωή και έχει ένα παιδί.

Δευτέρα 19 Νοεμβρίου στις 10.15 μ.μ. στην κεντρική αίθουσα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.
Σάββατο 24 Νοεμβρίου στις 8 μ.μ. στην αίθουσα 2 της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.


Either way
Ούτως ή άλλως
Ισλανδία, 2012, εγχ.
Σκηνοθεσία: Hafsteinn Gunnar Sigurðsson. Σενάριο: Sveinn Olafur Gunnarsson. Φωτογραφία: Árni Filippusson. Μοντάζ: Kristján Loðmfjörð. Ηθοποιοί: Hilmar Guðjónsson, Sveinn Ólafur Gunnarsson, Þorsteinn Bachmann, Valgerður Rúnarsdóttir. Παραγωγή: Hreinn Beck, Árni Filippusson, Sindri Páll Kjartansson, Tobias Munthe. Διάρκεια: 98΄.
Δύο εργάτες της ασφάλτου στην ατελείωτη φύση της Ισλανδίας της δεκαετίας του 80, βρίσκονται σε υπαρξιακό σταυροδρόμι, σε αυτή την μικρή αλλά γοητευτική κωμωδία. Βαθιά ανθρώπινη και ειλικρινής, αυτή η χαμηλού προϋπολογισμού  έκπληξη από την Ισλανδία, έχει αφήσει τις καλύτερες εντυπώσεις (κερδίζοντας και βραβεία) σε  διάφορα φεστιβάλ  και ήδη γυρίζεται το αμερικάνικο ριμέικ.

Σάββατο 17 Νοεμβρίου στις 8.15 μ.μ. στην κεντρική αίθουσα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.
Τετάρτη 21 Νοεμβρίου στις 7 μ.μ. στην αίθουσα 2 της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.


Me Too
Κι εγώ
Ρωσία, 2012, εγχ.
Σκηνοθεσία: Aleksey Balabanov. Σενάριο: Aleksey Balabanov. Φωτογραφία: Aleksandr Simonov. Μοντάζ: Tatyana Kuzmichyova. Μουσική: Leonid Fyodorov. Ηθοποιοί: Oleg Garkusha, Yuri Matveyev, Aleksandr Mosin, Alisa Shitikova. Παραγωγή: Sergei Selyanov. Διάρκεια: 83΄.

Ένας κλέφτης και ένας μουσικός αποφασίζουν να ξεκινήσουν σε μια περιπέτεια, σε ένα ταξίδι από το οποίο κανείς δεν επιστρέφει. Φεύγουν με ένα SUV για να βρούνε ένα φίλο του κλέφτη και τον πατέρα του. Η τελευταία ταινία του Μπαλαμπάνοφ συνεχίζει στα χνάρια του «Στάλκερ». Είναι μια υπαρξιακή ταινία δρόμου για την αναζήτηση της ευτυχίας στην οποία όλοι θέλουν να συμμετέχουν, αλλά λίγοι καταφέρνουν.

Κυριακή 18 Νοεμβρίου στις 10.00 μ.μ. στην κεντρική αίθουσα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.
Τετάρτη 21 Νοεμβρίου στις 5.30 μ.μ. στην κεντρική αίθουσα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.


Polski film
Τσεχία, Πολωνία, 2012, εγχ.
Σκηνοθεσία: Marek Najbrt. Σενάριο: Marek Najbrt, Benjamin Tucek, Robert Geisler. Φωτογραφία: Miloslav Holman. Μοντάζ: Pavel Hrdlicka. Ηθοποιοί: Marek Daniel, Pavel Liska, Tomás Matonoha, Josef Polásek. Παραγωγή: Milan Kuchynka, Grzegorz Madej. Διάρκεια: 113΄.

Τέσσερις Τσέχοι κωμικοί αποφασίζουν να δουλέψουν μαζί σε μια ταινία στην οποία θα υποδύονται τους εαυτούς τους. Βρίσκουν χρηματοδότηση από την Πολωνία με την προϋπόθεση πως σ’ αυτήν θα συμπεριλάβουν μία Πολωνή ηθοποιό ως συμπρωταγωνίστρια. Αλλά μαζί με τα γυρίσματα, ξεκινούν και τα προβλήματα.

Παρασκευή 23 Νοεμβρίου στις 8.00 μ.μ. στην κεντρική αίθουσα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.


Crawl
Γαλλία, 2012, εγχ.
Σκηνοθεσία: Hervè Lasgouttes. Σενάριο: Hervè Lasgouttes, Loïc Delafoulhouse. Φωτογραφία: Emmanuelle Le Fur. Μοντάζ: Laurence Bawedin. Μουσική: Raphaël Ibanez. Ηθοποιοί: Swann Arlaud, Gilles Cohen, Jean-Marie Frin, Anne Marivin. Παραγωγή Antonin Dedet, Stéphanie Douet. Διάρκεια: 95΄.

Στην καρδιά της οικονομικής κρίσης, σε ένα μικρό παραθαλάσσιο χωριό, δύο νέοι άνθρωποι ερωτεύονται. Ο νεαρός Μάρτιν που ζει με δουλειές του ποδαριού και μικροκλοπές και η Γκουέν, μια αφοσιωμένη κολυμβήτρια που προπονείται κάθε μέρα στην ανοιχτή θάλασσα. Οι ζωές τους αλλάζουν όταν η Γκουέν μένει έγκυος και ο Μάρτιν κατηγορείται για φόνο.

Τετάρτη 21 Νοεμβρίου στις 10.00 μ.μ. στην κεντρική αίθουσα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.



10η Μέρα
10th Day
Ελλάδα /Greece, 2012, εγχ./col.
Σκηνοθεσία: Βασίλης Μαζωμένος. Σενάριο: Βασίλης Μαζωμένος. Φωτογραφία: Γιώργος Παπανδρικόπουλος, Στάμος Προύσαλης . Μοντάζ: Γιάννης Κωσταβάρας. Μουσική: Αλέξανδρος Χρησταράς, Μιχάλης Νιβολιανίτης. Ηθοποιοί: Ali Haidari, Ιόλη Δημητρίου, Hosin Ahmadi, Mahdi Gorbani. Παραγωγή: Βασίλης Μαζωμένος, Τάκης Ζερβουλάκος. Διάρκεια: 83΄.

Η ζωή ενός Αφγανού μετανάστη που ζει στην Ελλάδα της κρίσης πουλώντας σίδερα. Ανάμεσα στη βία της καθημερινότητας και τις αναμνήσεις από το παρελθόν, βρίσκεται ο αγώνας για την επιβίωση, σε μία χώρα που ενώ είναι διαθέσιμη, έχει πάψει να είναι φιλόξενη.

Παρασκευή 16 Νοεμβρίου στις 8.15 μ.μ. στην κεντρική αίθουσα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.
Δευτέρα 19 Νοεμβρίου στις 8.15 μ.μ. στην αίθουσα 2 της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.



The Woman Who Brushed Off Her Tears
Η γυναίκα που σκούπιζε τα δάκρυά της
Τουρκία, 2012, εγχ.
Σκηνοθεσία: Teona Strugar Mitevska. Σενάριο: Teona Strugar Mitevska. Φωτογραφία: Mátyás Erdély. Μοντάζ: Nicolas Gaster. Ηθοποιοί: Victoria Abril, Labina Mitevska, Jean-Marie Galey, Arben Bajraktaraj. Παραγωγή: Sébastien Delloye, Diana Elbaum, Danijel Hocevar, Marcel Lenz, Labina Mitevska. Διάρκεια: 103΄.

Μία ταινία για δύο δυνατές γυναίκες. Η Έλενα ζει στο Παρίσι και η Ασζούν, που είναι νεότερη, ζει στα βουνά της FYROM . Ο γιός της Έλενα αυτοκτονεί στην πρώτη, σοκαριστική, σκηνή της ταινίας. Αφού η Ασζούν μπαίνει σε μία κλινική, η τοπική αστυνομία της λέει ότι θα της πάρουν τον γιό αν δεν τον στείλει σχολείο, κάτι που η ίδια αδυνατεί να κάνει.

Δευτέρα 19 Νοεμβρίου στις 6.15 μ.μ. στην αίθουσα 2 της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.
Παρασκευή 23 Νοεμβρίου στις 6.00 μ.μ. στην κεντρική αίθουσα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.


Lal Gece
Νύχτα Σιωπής
ΠΓΔΜ/FYROM, Βέλγιο/Belium, 2012, εγχ./col.
Σκηνοθεσία: Reis Çelik. Σενάριο: Reis Çelik. Φωτογραφία: Gökhan Tiryaki. Μοντάζ: Reis Çelik. Ηθοποιοί: Ilyas Salman, Dilan Aksüt, Sabri Tutal, Mayseker Yucel. Παραγωγή: Anil Celik. Διάρκεια: 92΄.
Μία νεαρή κοπέλα, σε ένα απομονωμένο χωριό της Ανατολίας, προσφέρεται ως νύφη σε έναν μεγαλύτερο άντρα. Την πρώτη νύχτα του γάμου, η κοπέλα προσπαθεί  να αποφύγει με διάφορα τεχνάσματα την αναπότρεπτη κατάληξη της βραδιάς. Παρότι το καταφέρνει για πολλή ώρα, κάποια στιγμή το σκοτεινό παρελθόν του συζύγου της έρχεται στην επιφάνεια.

Τρίτη 20 Νοεμβρίου στις 10.00 μ.μ. στην κεντρική αίθουσα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.
Πέμπτη 22 Νοεμβρίου στις 8.00 μ.μ. στην αίθουσα 2 της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.


Εκτός συναγωνισμού θα προβληθούν στο πλαίσιο του αφιερώματος «Η διεθνής εικόνα σε πρώτη προβολή», οι ταινίες «Άννα Καρένινα» του Joe Wright (με την οποία ανοίγει το φετινό φεστιβάλ), «The Paperboy» του Lee Daniels, «Η χαρά και η θλίψη του σώματος» του Ανδρέα Πάντζη, «11 συναντήσεις με τον πατέρα μου» του Νίκου Κορνήλιου, «Χαιρετίσματα στην Ευρώπη» του Νίκου Αλευρά και η «Και ο Θεός έπλασε τους Έλληνες», μια σπονδυλωτή ταινία πέντε αυτόνομων μερών από τους Βασίλη Βαφέα, Δημήτρη Μακρή, Θανάση Σκρουμπέλο και Γιώργο Καρυπίδη.


Στην ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ και τον κινηματογράφο ΤΙΤΑΝΙΑ Cinemax.

Γενική Είσοδος: 5 ευρώ
Διαρκείας 10 προβολών: 30 ευρώ
Περισσότερες πληροφορίες στο 215-5400888


Φιλαρμονική της Αγίας Πετρούπολης
Μουσική

Δύο διάσημοι μαέστροι: Γιούρι Τεμιρκάνοφ – Νικολάι Αλεξέεφ
Τρεις μοναδικοί πιανίστες: Νέλσον Φρέιρε, Ελίσο Βιρσαλάτζε, Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης

Πέμπτη 22, Παρασκευή 23 και Σάββατο 24  Νοεμβρίου
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

Η παλιότερη και η πιο ρωσική από τις ρωσικές μεγάλες ορχήστρες προσγειώνεται για τρεις βραδιές στην Αθήνα, με τον θρυλικό μαέστρο της Γιούρι Τεμιρκάνοφ, τον  διάσημο συνεργάτη του Νικολάι Αλεξέεφ και τρεις από τους κορυφαίους πιανίστες της εποχής μας, τον Νέλσον Φρέιρε, την Ελίσο Βιρσαλάτζε και τον Γιώργο-Εμμανουήλ Λαζαρίδη, σε μια πλούσια γιορτή ρομαντικών και μοντέρνων ήχων με την ξεχωριστή σφραγίδα αυτού του ιστορικού μουσικού θεσμού.

Η Φιλαρμονική της Αγίας Πετρούπολης είναι μια μεγάλη ορχήστρα, αλλά δεν μοιάζει με καμία, γιατί πέρα από την υψηλή ποιότητα και το ταλέντο των μουσικών της, διαθέτει κάτι μοναδικό: τον δικό της, απόλυτα ρωσικό ήχο, βαθύ, γήινο, αισθησιακό και θελκτικό, γεμάτο ενέργεια και ζωηρά χρώματα. Είναι μια ορχήστρα που επιμένει στις ρίζες της, δίνει μια καινούργια, αδρή ζωή στα έργα και δημιουργεί μια ακαταμάχητη συγκίνηση στη σκηνή.


Το Κοντσέρτο για πιάνο αρ 2 του Γιοχάνες Μπραμς και η Συμφωνία αρ 10 του Ντμίτρι Σοστακόβιτς είναι τα έργα που θα ερμηνεύσει η ορχήστρα την πρώτη βραδιά (22/11) με σολίστ τον Νέλσον Φρέιρε. Η Κλασική Συμφωνία του Σεργκέι Προκόφιεφ και το Κοντσέρτο για πιάνο του Ρόμπερτ Σούμαν και η Συμφωνία αρ.8 του Αντονιν Ντβόρζακ είναι τα μουσικά κομμάτια της δεύτερης βραδιάς (23/11) με σολίστ την Ελίσο Βιρσαλάτζε ενώ στην τρίτη συναυλία (24/11) θα ακουστούν το Κοντσέρτο για πιάνο αρ 1 του Γιοχάνες Μπραμς και η Συμφωνία αρ 4 του Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι, με σολίστ τον Γιώργο Εμμανουήλ Λαζαρίδη και τον Νικολάι Αλεξέεφ στο πόντιουμ. Ο Γιούρι Τεμιρκάνοφ θα διευθύνει τις δύο πρώτες συναυλίες.

«Όσο καλή ακουστική και αν διαθέτει μια αίθουσα είναι αδύνατο να ανταποκριθεί στον ήχο των εγχόρδων αυτής της ορχήστρας, που μοιάζει να έρχεται από κάποια  μυστική πηγή και να διαχέεται με μια πυκνή  και έντονη λάμψη» έγραψε ο κριτικός των Νιού Γιόρκ Τάιμς, Μπέρναρντ Χόλαντ, μετά από μια συναυλία της Φιλαρμονικής στο Κάρνεγκι Χολ. «Αυτός ο ρωσικός μουσικός θεσμός προσφέρει μια έξοχη εναλλαγή στην ομογενοποιημένη κομψότητα των δυτικών συμφωνικών ορχηστρών. Είναι μια καλλονή διαφορετική και η τονική της ομορφιά την ξεχωρίζει από τα άλλα σύνολα».
Ο Γιούρι Τεμιρκάνοφ, (1938 Λένινγκραντ) ένας από τους διασημότερους Ρώσους μαέστρους και κορυφαίος της ρωσικής παράδοσης, διαδέχτηκε στο τιμόνι της ορχήστρας το 1988, τον θρυλικό Γιεβγένι Μραβίνσκι, μουσικό της διευθυντή και μαέστρο επί μισό αιώνα. Δυναμικός και επιβλητικός  θεωρείται ο κατ’ εξοχήν Ρώσος διευθυντής ορχήστρας και ένας από τους πιο επικοινωνιακούς, με συναρπαστική σχέση με τους μουσικούς. Επιδιώκει τη συγκίνηση και όχι την τελειότητα. «Το κοινό συγκινείται από τη μουσική όταν αισθάνεται ότι αυτό που ακούει γεννιέται εκείνη τη στιγμή. Αν ψάχνεις για την άψογη εκτέλεση, τότε ο ήχος είναι νεκρός».

Διευθύνει χωρίς μπαγκέτα, με μεγάλες κυκλικές κινήσεις των χεριών και προσφέρει στο κοινό φρέσκες και συναρπαστικές εκτελέσεις, πάντα με μια ρωσική πινελιά, ανεξάρτητα από τον συνθέτη. Απρόβλεπτος και άνθρωπος με ισχυρές αρχές κάνει κάτι μόνο αν του αρέσει, αιφνιδιάζει συχνά με τις επιλογές του, όπως το 2000 που κατέπληξε τον μουσικό κόσμο όταν δέχτηκε να αναλάβει τη Συμφωνική της Βαλτιμόρης, μια ορχήστρα που δεν ανήκε στο πάνθεον των μεγάλων πέντε αμερικανικών ορχηστρών. Την άφησε το 2006 καλύτερη από όσο τη βρήκε και με εξαίρεση αυτό το διάλειμμα, ο Τεμιρκάνοφ  είναι ο μαέστρος που έχτισε την καριέρα του κυρίως στη Ρωσία, παρά του ότι είναι συχνά καλεσμένος και περιζήτητος μαέστρος στις μεγάλες ορχήστρες της Ευρώπης, της Ασίας και των ΗΠΑ.

Ο Νικολάι Αλεξέεφ (1956 Μόσχα) εκλεκτός και βοηθός του Γιούρι Τεμιρκάνοφ, είναι από το 2000 ο κορυφαίος μαέστρος της Φιλαρμονικής της Αγίας Πετρούπολης  και προσεγγίζει τη μουσική με έναν τρόπο διαφορετικό, αλλά συμπληρωματικό με εκείνον του μέντορά του. Επιμένει ιδιαίτερα στην επεξεργασία του ήχου και στην τεχνική της ορχήστρας και δεν ενδιαφέρεται για τις έντονες εντυπώσεις. «Ό,τι έχω να πω το λέω με τη μουσική. Σέβομαι όσους αγαπούν τη σκηνή, αλλά εγώ δεν έχω τέτοιες προτιμήσεις. Εγώ αγαπάω την ορχήστρα».
Με σπουδές στη διεύθυνση ορχήστρας, αλλά και στη διεύθυνση χορωδίας, ο Αλεξέεφ, προτιμάει τους κλασικούς της συμφωνικής μουσικής και τις μεγάλες ορχήστρες, έχει ιδιαίτερη αδυναμία στους Βιεννέζους κλασικούς, αλλά και στον Τσαϊκόφσκι, τον  Μάλερ και τον Σοστακόβιτς, έχει διακριθεί για τη δουλειά του στις συμφωνίες του Μπραμς και στα κοντσέρτα για πιάνο του Ραχμάνινοφ και συχνά διευθύνει πρεμιέρες σύγχρονων Ρώσων συνθετών. Στα προγράμματά του περιλαμβάνει μουσικές διαφορετικών εποχών και ύφους και διανύει άνετα τις αποστάσεις από τον Χάιντν και τον  Μότσαρτ στον Λιστ και τον Ροσίνι και από εκεί στον Έλγκαρ και τον Σένμπεργκ.
Ο Αλεξέεφ ήταν για δέκα χρόνια κορυφαίος μαέστρος της Φιλαρμονικής του Ζάγκρεμπ (2001-2010), έχει διευθύνει πολλές από τις μεγάλες και ιστορικές ορχήστρες στην Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία, την Ορχήστρα του Θεάτρου Μπολσόι της Μόσχας ενώ  πρόσφατα ανέλαβε τη Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της Εσθονίας, το αρχαιότερο σύνολο των βαλτικών χωρών.

Ο Νελσον Φρέιρε (1944 Ρίο ντε Τζανέιρο) είναι ένας συγκλονιστικός πιανίστας, που για πολλά χρόνια έκανε μια αθόρυβη καριέρα –εκτός από μερικές εμφανίσεις του με τη Μάρθα Άργκεριχ-  και έγινε δραστήριος σχετικά πρόσφατα κερδίζοντας την απόλυτη κατάφαση κριτικών και κοινού. «Έχει το χάρισμα να γλιστράει μέσα στο δέρμα κάθε κομματιού, δεν παρασύρεται ποτέ από την επιφανειακή λάμψη της μουσικής ή τον πειρασμό της δεξιοτεχνίας, ψάχνει μόνο για τη μουσική αλήθεια και παίζει με ευαισθησία, λεπτότητα και αποχρώσεις που δεν ανταποκρίνονται στο στερεότυπο του εκκωφαντικού βιρτουόζου», έγραψε το περιοδικό Νιού Γιόρκερ μετά από ένα πρόσφατο ρεσιτάλ του στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης.
Στις αποσκευές του έχει μια από τις πιο εξαιρετικές ηχογραφήσεις των Νυχτερινών του Σοπέν (Decca), «ένας μαγικός συνδυασμός στοχαστικής ομορφιάς, αδιόρατων σκιών και αστραφτερών χρωμάτων», κατά το Μουσικό περιοδικό του BBC.

Ο Σβιατοσλάβ Ρίχτερ είχε πει ότι οι ερμηνείες της Ελίσο Βιρσαλάτζε ( 1942 Τιφλίδα) γίνονται συχνά το μέτρο για τους άλλους πιανίστες, «είναι ίσως η κορυφαία πιανίστα της εποχής μας, μια ξεχωριστή καλλιτέχνης».  Η Γεωργιανή πιανίστα αγαπάει με πάθος τους συνθέτες του τέλους του 18ου αιώνα και του 19ου  -Μότσαρτ, Μπετόβεν, Σοπέν, Σούμαν-  είναι διάσημη για το ευρύ ρεπερτόριό της, που περιλαμβάνει και Ρώσους σύγχρονους συνθέτες, εμφανίζεται σε όλο τον κόσμο σε ρεσιτάλ, αλλά και με μερικές από τις μεγάλες ορχήστρες και με διάσημους μαέστρους, της αρέσει η μουσική δωματίου και  συνεργάζεται συχνά με την τσελίστα Νατάλια Γκούτμαν, το Κουαρτέτο Μποροντίν και το Κουαρτέτο Τανέγιεφ.
Σπούδασε στο Ωδείο της Μόσχας κοντά στον Χάινριχ Νοϊχάους και τον Γιάκοβ Ζακ, που την επηρέασαν βαθειά και τη μύησαν στη μουσική παιδαγωγική  παράδοση της Ρωσίας. Γι αυτό έχει αναγνωριστεί και ως κορυφαία δασκάλα με μόνιμες θέσεις στο Ωδείο της Μόσχας και στο Πανεπιστήμιο Μουσικών και Παραστατικών Τεχνών του Μονάχου.

Ο Γιώργος Εμμανουήλ Λαζαρίδης (1978 Θεσσαλονίκη) μπήκε από πολύ νέος στο σύμπαν των μεγάλων μουσικών και διακρίθηκε νωρίς μέσα, αλλά και έξω από τα ελληνικά σύνορα.  Οι κριτικοί  έχουν ξεχωρίσει τον Έλληνα πιανίστα, συνθέτη και αυτοσχεδιαστή για τις «ιδιαίτερες, πέρα από κάθε σύγκριση ερμηνείες του, που έχουν έντονο δράμα, δύναμη και πυκνότητα και ξεχωρίζουν ακόμα και αν τις συγκρίνεις με θρυλικούς πιανίστες όπως ο Χόροβιτς, η Άργκεριχ, ο Μπρέντελ ή ο Τσίμερμαν», ( μουσικό περιοδικό του BBC). Με σπουδές στο Βασιλικό Μουσικό Κολέγιο του Λονδίνου και με εντυπωσιακό χάρισμα, ο Λαζαρίδης έχει κάνει μια λαμπρή διεθνή καριέρα  ως σολίστ, αλλά και σε συνεργασία με τις μεγάλες ορχήστρες στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ και από το 2010 έχει αναλάβει τον συντονισμό του καλλιτεχνικού προγράμματος του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης. Με την Φιλαρμονική της Αγίας Πετρούπολης, θα εμφανιστεί –εκτός από την Αθήνα- στη Μόσχα, την Βιέννη και την Βουδαπέστη. 


Οι τιμές των εισιτηρίων είναι: €19,00 – 35.00 – 50,00 – 70,00€ (Διακεκριμένη Ζώνη)
Ειδικές τιμές: € 9,50 (Φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ), 13,00(65+, πολύτεκνοι)


Γνωριμία με τον Γάλλο συνθέτη Μωρίς Εμμανουέλ με αφορμή το μύθο του «Αμφιτρύωνα»
Μουσική

Δευτέρα 19 Νοεμβρίου, ώρα 20:30
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος

Μια συμπαραγωγή Ο.Μ.Μ.Α. & Κ.Ο.Α. σε συνεργασία με το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος

Στον Γάλλο Μωρίς Εμμανουέλ, έναν παραγνωρισμένο συνθέτη και διαπρεπή Ελληνιστή του 19ου αιώνα είναι αφιερωμένη η βραδιά της Δευτέρας 19 Νοεμβρίου (ώρα έναρξης: 8.30 μ.μ.) στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος. Η συναυλία εντάσσεται στο πλαίσιο του αφιερώματος «Από την Γαλλία στην Ελλάδα» και αποτελεί συμπαραγωγή του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών σε συνεργασία με το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος. Εκτός του έργου «Αμφιτρύων» του Εμμανουέλ, το πρόγραμμα περιλαμβάνει συνθέσεις των Λουί-Αλμπέρ Μπουργκώ-Ντυκουντρέ, δασκάλου του Εμμανουέλ, και του Έλληνα συνθέτη, μαέστρου, ακαδημαϊκού και συγγραφέα Πέτρου Πετρίδη. Λαμβάνουν μέρος οι μονωδοί Ρόζα Πουλημένου (σοπράνο) και Μιχάλης Ψύρρας (βαρύτονος). Μαζί τους ο ηθοποιός Αλέξανδρος Βαμβούκος. Στο πόντιουμ ο Μίλτος Λογιάδης.
Για τους κατόχους εισιτηρίων, έχει προβλεφθεί δωρεάν εισαγωγική ομιλία στην Αίθουσα Συνεδριακού Κέντρου Ι που θα αρχίσει στις 19:45.


H ελληνική αρχαιότητα…
... επηρέασε σε σημαντικό βαθμό τον Μωρίς Εμμανουέλ (1862-1938), ο οποίος, εκτός από συνθέτης, ήταν και φιλόλογος, και μάλιστα απόφοιτος του Πανεπιστημίου της Σορβόννης με διδακτορικό στην «Ελληνική ορχηστική τέχνη και την παιδεία του Έλληνα χορευτή». Ωστόσο, αυτή η περισσότερο ακαδημαϊκή διάσταση της επαγγελματικής του προσωπικότητας επισκιάστηκε από την καλλιτεχνική του δράση, που μάλλον αναγνωρίστηκε προς το τέλος της ζωής του. Ορόσημο για τη συνθετική του σταδιοδρομία αποτέλεσε η πρώτη παγκόσμια παρουσίαση στην Όπερα Γκαρνιέ το 1929 της λυρικής του τραγωδίας «Σαλαμίνα» που βασίστηκε στους «Πέρσες» του Αισχύλου. Ο Εμμανουέλ, ο οποίος υπήρξε παραγωγικός συνθέτης αλλά και δραστήριος συγγραφέας, ήταν μαθητής των Ντυμπουά, Μπουργκώ-Ντυκουντρέ και Ντελίμπ. Ο τελευταίος μάλιστα άσκησε μεγάλη επιρροή στον Μωρίς Εμμανουέλ, όπως άλλωστε και σε πολλούς ομότεχνούς του, σε ό,τι αφορά στην επαναφορά της χρήσης αρχαίων και μεσαιωνικών «τρόπων» στη μουσική. Μαθητές του Εμμανουέλ υπήρξαν, μεταξύ άλλων, οι Ρομπέρ Καζαντεζύς, Υβόν Λεφεμπύρ, Ολιβιέ Μεσσιάν και Ανρί Ντυτιγέ.  
Ο «Αμφιτρύων», σκηνική μουσική για σοπράνο, τενόρο, αφηγητή και ορχήστρα (έργο 28), γράφτηκε το 1936 πάνω σε κείμενο του Πλαύτου (251-184 π.Χ.). Εξάλλου, στο συγκεκριμένο έργο του Λατίνου κωμωδιογράφου βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό, πολλούς αιώνες αργότερα (1668), το ομώνυμο -κλασικό στις μέρες μας- κωμικό έργο του Μολιέρου. Στην απολαυστική «τραγικωμωδία» του, ο Πλαύτος μεταπλάθει τον μύθο του Αμφιτρύωνα δημιουργώντας το στερεοτυπικό πλέον θεατρικό ερωτικό τρίγωνο «εραστής (Δίας)-ερωμένη (Αλκμήνη)-απατημένος σύζυγος (Αμφιτρύων)». Ο κατά Εμμανουέλ «Αμφιτρύων» ανέβηκε για πρώτη φορά στο Αμφιθέατρο του Ινστιτούτου Τεχνών και Αρχαιολογίας της Σορβόννης στις 20 Φεβρουαρίου 1937. Στόχος του συνθέτη δεν ήταν να φέρει στη μόδα μια «ψευδο-αρχαΐζουσα» τέχνη, αλλά να επανεφεύρει την εκφραστικότητα και τη ζωντάνια των έργων της αρχαιότητας μέσα από τη δική του μοντέρνα αισθητική στη μουσική δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση, κατά τη μελοποίηση, στο ρυθμό, την προσωδία και στο μέτρο του ποιητικού κειμένου. Θεμελιώδες μέλημα του Εμμανουέλ ήταν προπάντων η αρμονική συνύπαρξη λόγου, μουσικής και όρχησης. Στην παρουσίαση του «Αμφιτρύωνα» στο Μ.Μ.Α. τους ρόλους ερμηνεύουν η σοπράνο Ρόζα Πουλημένου (Αλκμήνη), ο ηθοποιός Αλέξανδρος Βαμβούκος (Ερμής & Δίας) και ο βαρύτονος Μιχάλης Ψύρρας (Σωσίας).
Το υπόλοιπο πρόγραμμα…
… διανθίζεται από τις συνθέσεις του Γάλλου Λουί-Αλμπέρ Μπουργκώ-Ντυκουντρέ (1840-1910), ο οποίος υπήρξε δάσκαλος του Μωρίς Εμμανουέλ αλλά και του Κλωντ Ντεμπυσσύ. Ήταν ένας από τους πρώτους Δυτικοευρωπαίους συνθέτες που ενδιαφέρθηκε για τη λαϊκή και παραδοσιακή μουσική άλλων χωρών (περνώντας από την Εγγύς και φθάνοντας έως την Άπω Ανατολή). Είχε ασχοληθεί με εμμονικό σχεδόν τρόπο με τις πεντατονικές κλίμακες και ήταν ο πρώτος Δυτικός που χρησιμοποίησε στις ενορχηστρώσεις του όργανα του καμποτζιανού γκαμελάν. Στη συναυλία της 19ης Νοεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών θα ακουστούν σε ενορχήστρωση Ιωσήφ Παπαδάτου αποσπάσματα από τις Τριάντα λαϊκές μελωδίες της Ελλάδας και της Ανατολής (1876).

Οι μουσικοί της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών θα παρουσιάσουν ακόμη το Concerto grosso για ξύλινα πνευστά, χάλκινα και τύμπανα, έργο 11 (περ. 1929) του Καππαδόκη δημιουργού Πέτρου Πετρίδη (1892-1977). Ο διαπρεπής συνθέτης, μαέστρος και ακαδημαϊκός, προτού αφοσιωθεί στη μουσική, δοκίμασε την τύχη του στη Νομική και τις Πολιτικές Επιστήμες. Αργότερα, παράλληλα με τη συστηματική ενασχόλησή του με τη σύνθεση και ενώ εργαζόταν στο διπλωματικό σώμα, αρθρογραφούσε στα ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά σε εγνωσμένου κύρους έντυπα του εξωτερικού αλλά και στον ελληνικό Τύπο, ήταν μουσικοκριτικός και δίδασκε στο Πανεπιστήμιο (στο τότε νεοσύστατο Τμήμα Νεοελληνικών Σπουδών της Σορβόννης). Μολονότι είχε πάρει μαθήματα σύνθεσης από τους  Βολφ, Σμιτ και Ρουσσέλ, ο Πετρίδης θεωρούσε τον εαυτό του αυτοδίδακτο. Μάλιστα, συχνά διηύθυνε ο ίδιος τα έργα του με την ιδιότητα του… πειραματιζόμενου αρχιμουσικού. Σύμφωνα με δημοσιογραφικές μαρτυρίες του 1949, οι Γάλλοι κριτικοί μουσικής του Μεσοπολέμου εξήραν την πρωτοτυπία και την ποιότητα του έργου του και τίμησαν τον Πετρίδη με διθυράμβους, ενώ η Γαλλική Ακαδημία τον δέχθηκε στους κόλπους της ως διάδοχο του Σιμπέλιους. Το πλούσιο συνθετικό έργο του Πέτρου Πετρίδη φέρει εμφανείς επιρροές από τους βυζαντινούς τρόπους και τα ακούσματα της ελληνικής μουσικής παράδοσης, αλλά και από τον ευρωπαϊκό μοντερνισμό.


Οι τιμές των εισιτηρίων είναι 12 € (Ζώνη Α) και 20 € (Ζώνη Β).
Ειδικές τιμές: 5 € (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, Α.Μ.Ε.Α.), 8 € (65+, πολύτεκνοι).

Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333 και στην ιστοσελίδα του ΜΜΑ: www.megaron.gr



Page 1 of 3
<< Start < Prev 1 2 3 Next > End >>