Ημερολογιακό Αρχείο
< May 2024 >
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Συγγραφέας: Λουίς Σεπούλβεδα / Ξένη λογοτεχνία / ISBN: 978-960-8397-48-4 / Σελ. 167 / Τιμή: 12,00 ευρώ / Εκδόσεις Opera

Μέλος της προσωπικής φρουράς του πρωθυπουργού Σαλβαντόρ Αλιέντε, ο συγγραφέας διήγε μια διόλου ήσυχη ζωή. Φυλακίστηκε και βασανίστηκε από το δικτατορικό καθεστώς του Πινοσέτ για να αποφυλακιστεί μετά από παρέμβαση της Διεθνούς Αμνηστίας. Πνεύμα ανήσυχο και ρομαντικά επαναστατικό, με τη στόφα του ανθρώπου που διατηρεί την χωρίς αυταπάτες νεανικότητα, που σε πείσμα της σκληρότητας και της διάψευσης των ελπίδων του διατηρεί την ανθρωπιά του χωρίς να καταφεύγει στον κυνισμό. Με θυμοσοφία σκέπτεται πλανητικά, αναστοχάζεται για τον εαυτό του και τους ανθρώπους που συνάντησε όπου γης, προβάλλοντας μέσα από ημερολογιακής μορφής σημειώσεις και προσωπικές ιστορίες την ανησυχία του για τα σημερινά προβλήματα, όπως και αξίες που νοηματοδοτούν την ύπαρξή μας.

Αδάμ Αδαμόπουλος

 

Συγγραφέας: Πέδρο Χουάν Γκουτιέρες / Ξένη λογοτεχνία / ISBN: 978-960-501-160-4 / Σελ. 157 / Τιμή: 11,00 ευρώ / Εκδόσεις Μεταίχμιο 2012

Χωρίς αμφιβολία η ποίηση, ως συμπύκνωση γραφής, είναι η ύψιστη πρόκληση για ένα λογοτέχνη. Αμέσως μετά από αυτή, πολλοί κατατάσσουν τα μικρο-διηγήματα, κείμενα δηλαδή έκτασης που μπορεί να ποικίλλει από μισή σελίδα έως κάτι λιγότερο από δύο σελίδες. Ο Κουβανός συγγραφέας, τον οποίο έχουμε γνωρίσει τα τελευταία χρόνια κυρίως από τα μυθιστορήματα του, που έχουν ως κύριο σημείο αναφοράς την Κούβα, επέλεξε να δοκιμαστεί και στο είδος των μικρο-διηγημάτων. Μικρο-ιστορίες λοιπόν, με ευφυές συμπυκνωμένο χιούμορ, ασυνήθιστες όσο και ευφάνταστες καταστάσεις, απρόβλεπτες ανατροπές, σε γλώσσα στρωτή όσο και άμεση. Υποδειγματικό επίμετρο της Κλεοπάτρας Ελαιοτριβάρη που αποτελεί ταυτόχρονη και εξαιρετική εισαγωγή σε αυτό το λογοτεχνικό είδος.

Αδάμ Αδαμόπουλος

 

Συγγραφέας: Στέφαν Τσβάιχ  / Ξένη λογοτεχνία / ISBN: 978-960-505-038-2 / Σελ. 437 / Τιμή: 19,00 ευρώ / Εκδόσεις Άγρα 2012


Συγκαιρινός μεγάλων μοντερνιστών συγγραφέων όπως οι Τζόις, Κάφκα και Γουλφ, ο Τσβάιχ αναμφίβολα επηρεάστηκε, όσο και αυτοί, από τις απόψεις του Φρόυντ, με τον οποίο άλλωστε διατηρούσε στενές σχέσεις. Διάσημος για τις νουβέλες του, συγγράφει το 1938 ένα μεγάλο αυστριακό μυθιστόρημα με κεντρικό άξονα τις προσπάθειες της νεαρής Έντιθ να εκμεταλλευθεί συναισθηματικά την παραλυσία της για να παγιδεύσει τον συναισθηματικά ανώριμο Χοφμίλερ. Πέραν της διεισδυτικής προσέγγισης του εκβιαστικά προκαλούμενου οίκτου και των ολέθριων αποτελεσμάτων της συναισθηματικής δηλητηρίασης που αυτός επιφέρει, περιγράφεται ο παρακμιακός κόσμος της παραπαίουσας Αυστρο-ουγγρικής Αυτοκρατορίας. Τοποθετώντας με ευρηματικό τρόπο την αφήγηση στα πρόθυρα των δύο παγκόσμιων πολέμων, το κείμενο εκπέμπει ένα ολοκάθαρο, όσο και επίκαιρο, ειρηνιστικό μήνυμα.

Αδάμ Αδαμόπουλος

 

Ερμηνεία: ΚΟΡΙΝΑ ΛΕΓΑΚΗ

Το βιβλίο cd «Ταγκό για τρεις», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μελάνι, αποτελεί την πέμπτη προσωπική δουλειά του συνθέτη Δημήτρη Μαραμή και και το δεύτερο προσωπικό δίσκο της ερμηνεύτριας Κορίνας Λεγάκη, σε στίχους Μιχάλη Γκανά.
Στο cd αυτό περιέχονται ακόμα δύο τραγούδια σε ποίηση της Μαρίας Πολυδούρη και του Κώστα Καρυωτάκη.
Το βιβλίο περιέχει εκτός από τους στίχους, τα ποιήματα και τα κείμενα των συντελεστών, ένα αφήγημα του Χ. Λ. Μπόρχες πάνω στην ιστορία του ταγκό και έργα του εικαστικού Γιάννη Γκανά.


Λίγα λόγια του συνθέτη για το «Ταγκό για τρεις»:

«Το cd Ταγκό για τρεις, δεν αποτελεί κύκλο τραγουδιών. Όλα τα τραγούδια μέσα σε αυτό το δίσκο, θα ’λεγα ότι ξεπήδησαν παρορμητικά. Με την πρώτη μου κιόλας επαφή με το στίχο, η μουσική τους βγήκε ενστικτωδώς και με μια πνοή. Το Μη μου μιλάς, του Μ. Γκανά, εξελίσσεται πάνω σε έναν ασίγαστο και αδέκαστο μετρονόμο, με φόρα για μια καραμπόλα και την απότομη κατάληξη στη σιωπή, σχεδόν σαν διακοπή. Η γαλλική εκδοχή του Ω μη με βλέπετε που κλαίω, της Μ. Πολυδούρη, είναι ουσιαστικά γέννημα της συνάντησης της δικής μου μελωδικής γραμμής με την Κορίνα Λεγάκη και τους μουσικούς από το συγκρότημα Outward Bound, οι οποίοι δούλεψαν πάνω στην παλαιότερη εκδοχή του τραγουδιού, για να δημιουργήσουν κάτι εντελώς καινούριο και κινηματογραφικό. Το Ταγκό για τρεις, ουσιαστικά μια σκηνή ζήλειας, μου γέννησε μέσα από τις μικρές, κοφτές λέξεις των στίχων, μικρά μοτίβα που χορεύουν στο ρυθμό ενός δυτικότροπου νουέβο τάνγκο. Το Σαν δέσμη από τριαντάφυλλα, του Κ. Γ. Καρυωτάκη, είναι μια καθαρή φόρμα δύο διαφορετικών κόσμων, φωτός και σκοταδιού, εξωτερικού και βαθιά εσωτερικού, αλλά κι ενός παιχνιδιού επανατοποθέτησης των λέξεων από το ποίημα στη μουσική, κάπως απρόσμενη νομίζω. Το Εργατικό ατύχημα μπορεί να θεωρηθεί ένα αργό χασάπικο, όπου όμως κάπου ξεγλιστρούν μια-δυο συγχορδίες τζαζ αρμονίας, ή μπορεί αλλιώς να χαρακτηριστεί σαν ένα πένθιμο εμβατήριο.»
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΡΑΜΗΣ


«Ταγκό για τρεις» από τις εκδόσεις Μελάνι
Μουσική: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΡΑΜΗΣ
Στίχοι: ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΚΑΝΑΣ
Ερμηνεία: ΚΟΡΙΝΑ ΛΕΓΑΚΗ
Κεντρική διάθεση: Εκδόσεις Μελάνι 210 3641638 και στα βιβλιοπωλεία: Πολιτεία, Ιανός, Λεμόνι, Παπασωτηρίου, Music Corner & Public.

Η νέα δισκογραφική δουλειά του συνθέτη Δημήτρης Μαραμής, «Ταγκό για τρεις», με ερμηνεύτρια την Κορίνα Λεγάκη θα παρουσιαστεί στηνΑθήνα τη Δευτέρα 15 Οκτωβρίου στη σκηνή του Half Note, την Παρασκευή 16 Νοεμβρίου στο (πρώην) Παλλάς - Αίθουσα Δοκιμών της ΚΟΘ (Κρατικής Ορχήστρας) στη Θεσσαλονίκη και την Κυριακή 25 Νοεμβρίου στο Mythopolis στο Λονδίνο.


Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΡΑΜΗΣ γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε πιάνο και σύνθεση στο Royal Welsh College of Music & Drama στη Βρετανία και σύνθεση με το συνθέτη συμφωνικής μουσικής Brian Elias στο Λονδίνο. Έχει 4 προσωπικούς δίσκους: Σκοτεινός Έρωτας, Σκηνές από βουβή ταινία, Κυριακές μες στο χειμώνα, Σονέτα του Σκοτεινού έρωτα. Έχει γράψει μουσική για 35 παραστάσεις στο θέατρο (Εθνικό Θέατρο, ΚΘΒΕ, κ.α.), για 4 ταινίες στον κινηματογράφο και για την εκπαιδευτική τηλεόραση.

Η ΚΟΡΙΝΑ ΛΕΓΑΚΗ γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης. Σπούδασε κλασικό και τζαζ τραγούδι, πιάνο και ορθοφωνία. Συμμετείχε στο δίσκο Άνεμοι και Παλίρροιες των Αρμός, και έχει κάνει έναν προσωπικό δίσκο: Χορός με τη Βροχή.

 

Πρόκειται για ένα από τους επιδραστικότερους διανοητές του προηγούμενου αιώνα. Θεωρούμενος ως δομιστής, (αν ο ίδιος δηλώνει ότι δεν υπήρξε ούτε φροϋδιστής, ούτε μαρξιστής, ούτε δομιστής), ασχολήθηκε με τη μελέτη των κανόνων με τις οποίες λειτουργούν οι ανθρώπινες κοινωνίες, διατηρώντας ως βασικό άξονα της προσέγγισής του το δίπολο γνώση – εξουσία. Σε κείμενά του όπως «Η μικροφυσική της εξουσίας» (Ύψιλον, 2005), διερευνά πόσο μακριά βρίσκονται οι σύγχρονες κοινωνίες από ένα καθεστώς δικτατορίας της εξουσιαστικής τάξης. Στη μελέτη – τομή για το ποινικό και το σωφρονιστικό σύστημα του δυτικού κόσμου «Επιτήρηση και τιμωρία» (Πλέθρον, 2011), ανατέμνει τους λόγους δημιουργίας ένας ολοκληρωμένου συστήματος ελέγχου των ανθρώπινων πολλαπλοτήτων, και διαμόρφωσης ατομικών προσωπικοτήτων ώστε να καταστούν «πειθήνιες και χρήσιμες». Αναφέρεται στο «Πανοπτικόν», εφεύρεση του Τζέρεμυ Μπένθαμ κατά τον 18ο αιώνα που αφορούσε σε αρχιτεκτονική φυλακών για διαρκή επιτήρηση των φυλακισμένων, περιγραφή που συσχετίζεται άμεσα με το καθεστώς συνεχούς επιτήρησης και ελέγχου των πολιτών με τα σύγχρονα μέσα της εποχής μας. Στο «Οι λέξεις και τα πράγματα» (Γνώση, 2008), εστιάζει στην μελέτη της εξέλιξης των επιστημών από τον 16ο έως τον 19ο αιώνα, περίοδο που διαμορφώθηκε μια νέα αντίληψη για την έννοια και την υπόσταση του ανθρώπου. Πρόσφατα κυκλοφόρησε η συλλογή κειμένων «Ετεροτοπίες και άλλα κείμενα», (Πλέθρον, 2012) και από τις ίδιες εκδόσεις το τρίτομο έργο «Η ιστορία της σεξουαλικότητας», σχετικά με τους κοινωνικούς νόμους που καθ-ορίζουν τη σεξουαλική μας συμπεριφορά.

Αδάμ Αδαμόπουλος

 
More Articles...