Ημερολογιακό Αρχείο
< May 2024 >
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Σκηνοθεσία: Στέλιος Καμμίτσης, Σενάριο: Στέλιος Καμμίτσης, Μουσική: Σταύρος Μακρής, Φωτογραφία: Θεόδωρος Μιχόπουλος, Πρωταγωνιστούν: Διογένης Σκαλτσάς, Αινείας Σταμάτης, Πολυξένη Σάββα, Γιώργος Καφετζόπουλος, Ιωάννα Κολιοπούλου, Διάρκεια: 77’, Διανομή: Στέλιος Κατσίμης

Τρεις φίλοι εδώ και ένα χρόνο μαζεύουν λεφτά για να δοκιμάσουν την τύχη τους στο Βερολίνο. Επιτέλους η στιγμή αυτή έφτασε. Τα πάντα είναι έτοιμα για την αναχώρηση. Είμαστε δώδεκα ώρες πριν την πολυπόθητη στιγμή. Κάτι όμως δεν πάει καλά. Ένας από αυτούς τους ανακοινώνει ότι σκοπεύει να παντρευτεί. Ο δεύτερος μαθαίνει ότι η κοπέλα του είναι έγκυος, ενώ ο τρίτος…
Πρόκειται για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Στέλιου Καμμίτση η οποία αναμφίβολα στοχεύει και σε πολύ συγκεκριμένο κοινό. Αυτό των 20-25. Αναφέρεται σε μια μερίδα της νέας γενιάς που δεν έχει ιδανικά, ούτε στόχους, κυριολεκτικά σε μια χαμένη γενιά. Από κινηματογραφικής άποψης είναι σαφές ότι πρόκειται για πρωτόλεια ταινία. Αυτό καταδεικνύουν τόσο τα εκφραστικά μέσα του σκηνοθέτη όσο και το ύφος της ταινίας. Οι ερμηνείες είναι σίγουρα ανεπαρκείς. Η επιλογή των ηθοποιών ήταν μάλλον ατυχής κι εκεί που θα μπορούσε να σώσει με κάποιο τρόπο την ταινία τις αφαιρεί ακόμη περισσότερους πόντους. Το σενάριο είναι προσχηματικό και αποσπασματικό. Δεν αναλύει χαρακτήρες ούτε την ψυχολογία τους. Σίγουρα περιμένουμε και θέλουμε να δούμε κάτι πολύ περισσότερο στο μέλλον από τον Καμμίτση.

Π. Μακ.

 

Σκηνοθεσία: Madonna, Σενάριο: Madonna, Alec Keshishian, Μουσική: Abel Korzeniowski , Φωτογραφία: Hagen Bogdanski , Πρωταγωνιστούν: Abbie Cornish, Andrea Riseborough, James D’ Arcy, Oscar Isaac , Διάρκεια: 119’, Διανομή: Village Films

Η ταινία κινείται χρονικά σε δύο περιόδους: στα μέσα της δεκαετίας του ’30 και στα τέλη της δεκαετίας του ’90. Πρωταγωνίστριες δύο γυναίκες, η Γουόλις Σίμπσον και μια απλή κοπέλα με το ίδιο όνομα. Από τη μια παρακολουθούμε το φλογερό ειδύλλιο μεταξύ του Εδουάρδου της Αγγλίας και της Γουόλις Σίμπσον, μιας διαζευγμένης αμερικανίδας, που είχε ως αποτέλεσμα την παραίτηση του πρώτου από το θρόνο υπέρ του αδελφού του, Γεώργιου V(θυμηθείτε την ταινία «Ο λόγος του βασιλιά») και από την άλλη την καθημερινότητα της Γουόλις, μιας σύγχρονης αμερικανίδας η οποία είναι εγκλωβισμένη σε ένα κακό γάμο. Η τελευταία, βιώνει την ιστορία της αρκετά γνωστότερης συνονόματής της και βρίσκει διέξοδο σε μια ρομαντική ιστορία με ένα ρώσο μετανάστη ο οποίος εργάζεται ως φύλακας ασφαλείας στο Sotheby’s. Όπως αναφέραμε και πριν η ταινία εξελίσσεται παράλληλα σε δύο χρονικές περιόδους. Οι εναλλαγές συχνά εμπλέκουν τη συνύπαρξη των δύο ηρωίδων καταδεικνύοντας παράλληλα και την ψυχολογική τους κατάσταση. Η αναπαράσταση της εποχής πολύ καλή, με κάποια ίσως μικρολαθάκια. Το υπέροχο ξύλινο ραδιόφωνο μάρκας Bush που έχει στο σαλόνι της η Σίμπσον είναι μοντέλο του 1946, ενώ βρισκόμαστε στα 1936. Λεπτομέρειες, θα μου πείτε, και θα έχετε δίκιο. Επανερχόμενοι στα καθαρά κινηματογραφικά πλαίσια, το μέρος που αναφέρεται στη θυελλώδη σχέση του Εδουάρδου  με τη Γουόλις είναι πολύ πιο δυνατό και περισσότερο ενδιαφέρον από αυτό της σημερινής Γουόλις, παρά την ομολογουμένως αρκετά αδύνατη ερμηνεία της Κόρνις. Θα αναρωτιόταν μάλιστα κανείς τι της βρήκε ένας ολόκληρος βασιλιάς ώστε να εγκαταλείψει τον θρόνο του. Το σύγχρονο μέρος είναι μάλλον αδιάφορο και σεναριακά η Ράιζμπρω δεν πείθει. Ίσως μάλιστα ήταν καλύτερα η ταινία να αναφερόταν μόνο στο ειδύλλιο του Εδουάρδου με την Σίμπσον. Άλλωστε νομίζω ότι της Μαντόνα της πάει περισσότερο να ασχολείται με διασημότητες, τις ξέρει καλύτερα. Εικαστικά η ταινία έχει πολλές αρετές, όπως τα πολύ όμορφα κοντινά πλάνα και  την αρκετά ζεστή και ατμοσφαιρική φωτογραφία. Η μουσική δένει αρκετά αρμονικά με την εικόνα υπηρετώντας με σεβασμό το σκεπτικό της σκηνοθέτιδας.

Σειρά τώρα έχει ένα άλλο θέμα, άσχετο με την ταινία καθεαυτή, αλλά  το οποίο θεωρούμε κεφαλαιώδους σημασίας. Αυτού των υποτίτλων. Κατά καιρούς έχουμε ψαρέψει διάφορα μαργαριτάρια, από αστεία μέχρι τραγικά. Η συγκεκριμένη ταινία καταδεικνύει ότι αν μη τι άλλο, ο υποτιτλιστής της δεν έχει ιδέα από πρωτόκολλο. Θα μου πείτε, ο Έλληνας δεν είχε ιδιαίτερα καλές σχέσεις με αυτό, πράγμα όμως που δε σημαίνει ότι θα πρέπει να διαβάζουμε σημεία και τέρατα. Καλώς ή κακώς ο ρόλος του μεταφραστή δεν είναι να μεταφέρει απλά σε άλλη γλώσσα ένα κείμενο, αλλά να το μεταφέρει σωστά. Έ χει λοιπόν και ρόλο εκπαιδευτικό απέναντι στον λήπτη της εργασίας του. Στη συγκεκριμένη ταινία, ο κόσμος αποκαλούσε sir το βασιλιά. Η έννοια όμως εδώ ήταν αυτής του «κύριε» κι όχι του Sir (δηλαδή του τίτλου ευγενείας) όπως επέμενε να μεταφράζει ο υποτιτλιστής , γράφοντας Σερ. Ένας βασιλιάς δεν αποκαλείται ποτέ με αυτό τον τίτλο ευγενείας γιατί απλά αποκαλείται Μεγαλειότατος. Άλλωστε ο τίτλος του είναι πολύ ανώτερος από αυτόν του Ιππότη. Ερχόμαστε σε δεύτερο λάθος, εξίσου σημαντικό. Όντας διάδοχο όλοι αποκαλούσαν τον Εδουάρδο Your Highness, δηλαδή Υψηλότατε. Για κάποιο περίεργο λόγο ο μεταφραστής επέμενε να το μεταφράζει ως Εξοχότατε. Εξοχότατο τον ανέβαζε, Εξοχότατο τον κατέβαζε. Τραγικό λάθος και στο λεξικό ακόμα να κοίταζε, διαφορετική θα ήταν η μετάφραση.  Ας δούμε λοιπόν τι ισχύει. Ένας Βασιλιάς αποκαλείται «Μεγαλειότατος» (His Majesty) ή Α.Μ. Ο Διάδοχος αποκαλείται Υψηλότατος  (His Highness) ή Α.Υ. ή Α.Β.Υ.. Εξοχότατος (Excellency) ονομάζεται ο ανώτατος κρατικός άρχοντας, δηλαδή ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ή ο ανώτατος εκπρόσωπος ενός κράτους σε ένα άλλο, όπως είναι ένας Πρέσβης. Ο τίτλος λοιπόν αυτών είναι Αυτού Εξοχότης ή Α.Ε. και αναφέρεται σε αξιωματούχους των οποίων το αξίωμα δεν προέρχεται κληρονομικώ δικαιώματι, όπως ενός Βασιλιά, αλλά είναι επίκτητο. Και πάμε στις ονομασίες ανακτόρων. Τα πάμπολλα βρετανικά ανάκτορα πάσης φύσεως έχουν ονομασία η οποία σχετίζεται προφανώς με τους αρχικούς κτήτορες. Εν προκειμένω λοιπόν το Asquith House δε θα έπρεπε να μεταφραστεί ως Οίκος των Άσκουιθ, αλλά ως Ανάκτορο Άσκουιθ. Αυτά και εις άλλα με υγεία…
Π. Μακ.

 

Σκηνοθεσία: Radu Mihaileanu, Σενάριο: Alain-Michel Blanc, Μουσική: Armand Amar, Φωτογραφία: Glynn Speekaert, Πρωταγωνιστούν: Leila Bekhti. Hafsia Herzi, Biyouna, Sabrina Ouazani, Διάρκεια: 135',  Διανομή: Strada Films

Η ταινία τοποθετείται στο ορεινό χωριό ΄Ατλαντας του Μαρόκο. Οι γυναίκες του χωριού είναι αναγκασμένες να κουβαλούν σε καθημερινή βάση νερό από τις πηγές του βουνού. Όταν ο τραυματισμός μιας εγκυμονούσας κατά τη διάρκεια της εργασίας προκαλεί μία ακόμα αποβολή, οι γυναίκες εξεγείρονται. Με πρωτοστατούσα τη νεαρή Λέιλα, οι γυναίκες του χωριού αποφασίζουν να απεργήσουν, κάνοντας αποχή από τα συζυγικά τους καθήκοντα. Αίτημά τους: να αναλάβουν οι άντρες το κουβάλημα του νερού. Η τολμηρή Λέιλα, υπό την στήριξη του μορφωμένου συζύγου της και της γριάς σεβάσμιας χήρας του χωριού θα ανοίξει ένα σφοδρό μέτωπο με το κοινωνικό και θρησκευτικό κατεστημένο, διεκδικώντας την ισότητα.

Σημαίνον στοιχείο στην ταινία του Ράντου Μιχαλεάνου είναι η όψη απ’ το δριμύ, ερημικό τοπίο του Μαρόκο που υποστηρίζεται από την αξιόλογη φωτογραφία της ταινίας. Αυτό το τραχύ, ορεινό τοπίο συνάδει απόλυτα με την σκληρή καθημερινότητα των γυναικών του χωριού. Σκληρός και ο αγώνας τους για τη διεκδίκηση δικαιωμάτων και παροχών που ο δυτικός κόσμος θεωρεί αυτονόητα. Το περιεχόμενο της ταινίας παρουσιάζει έντονο κοινωνικό και πολιτικό ενδιαφέρον, μιας και αποτελεί μια σύγχρονη εκδοχή της αριστοφανικής Λυσιστράτης. Εξέχουσα και η «Λυσιστράτη» της ταινίας, Λειλά Μπεκτί. Να σημειώσουμε, ακόμα, ότι η ταινία είναι με έναν ενδιαφέροντα τρόπο ηθογραφική, παρουσιάζοντας αθέατες όψεις του σύγχρονου κόσμου, εκεί όπου η τεχνολογική πρόοδος είναι άγνωστη.

Η ταινία του Ράντου Μιχαλεάνου, δίχως να κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή σε όλη τη διάρκειά της και απουσία κάποιας ιδιάζουσας σκηνοθετικής προσέγγισης, παρουσιάζει μια ενδιαφέρουσα ιστορία εγείροντας κοινωνικούς και πολιτικούς προβληματισμούς.

Π. Ταγκ.

 

Σκηνοθεσία: Gary Trousdale, Kirk Wise, Σενάριο: Linda Woolverton, Roger Allers, Μουσική: , Πρωταγωνιστούν: Paige O'Hara, Robby Bnson, Richard White, David Ogden Stiers, Angela Lansbury, Διάρκεια: 84', Διανομή: Feelgood Entertainment

Στην κλασική πλέον ταινία κινουμένων σχεδίων της Ντίσνεϋ, η Μπελ, είναι η πανέμορφη κόρη ενός αποτυχημένου εφευρέτη. Καλλιεργημένη και λάτρης των βιβλίων καθώς είναι, αδυνατεί να βρει το έτερον της ήμισυ στο χωριό, πόσο μάλλον όταν πρόκειται για τον άξεστο, αλαζόνα και φιλάρεσκο Γκαστόν. Όταν κάποια στιγμή ο πατέρας της χάνεται στο δάσος, καταλήγει σ’ ένα επιβλητικό κάστρο ψάχνοντας να περάσει τη νύχτα. Εκεί, κρατείται αιχμάλωτος από ένα -κατά τα φαινόμενα- μοχθηρό τέρας. Όταν η Μπελ φθάνει στο κάστρο αναζητώντας τον πατέρα της, θα δεχθεί να αιχμαλωτιστεί εκείνη αντί αυτού. Σταδιακά, θα ανακαλύψει την «ανθρώπινη» πλευρά του τέρατος.

Η επανέκδοση της ταινίας σε 3d αποτελεί μια ευκαιρία για μικρούς και μεγάλους να θυμηθούν το πόσο το εν λόγω έργο της Ντίσνεϋ είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την παιδικότητα του καθενός από εμάς. Πώς μια ταινία κινουμένων σχεδίων, που προορίζεται για το παιδικό κοινό, μιλά για χαρακτήρες και καταστάσεις που εμφανίζονται με το δικό τους τρόπο στην πραγματικότητα. Πώς τα μνημειώδη χρώματα, σχήματα και οι ήρωες της εταιρείας που δημιούργησε ο Γουόλτ Ντίσνεϋ δημιουργούν ένα ξεχωριστό σύμπαν στην συνείδησή μας, στο οποίο φωλιάζει η αθωότητα. Η «Πεντάμορφη και το τέρας» ανήκει στις ταινίες αυτές που αποτιμώντας την ιστορία του κινηματογράφου, κατάφεραν να επιτείνουν την ξεχωριστή μαγεία της έβδομης τέχνης.

Π. Ταγκ

 

 

Σκηνοθεσία: Eric Toledano, Eric Nakache, Σενάριο: Eric Toledano, Eric Nakache,Μουσική: Ludovico Einaudi ,Φωτογραφία: Mathieu Vadepied, Πρωταγωνιστούν: Francois Cluzet, Omar Sy, Anne Le N,Διάρκεια:112' , Διανομή: Filmtrade

Ο Φιλίπ είναι ένας μεγαλοαστός που κατοικεί σε μια υπερπολυτελή βίλα του Παρισιού. ΄Οντας τετραπληγικός, αναζητά να προσλάβει έναν φροντιστή για να τον βοηθά στις καθημερινές του ανάγκες. Ανάμεσα στους υποψήφιους, βρίσκεται και ο Ντρις, ένας φτωχός Σενεγαλέζος που παρουσιάζεται μόνο και μόνο στην συνέντευξη για να συνεχίσει να παίρνει το επίδομα ανεργίας. ΄Οταν τελικά προσλαμβάνεται, αρχίζει το ξέφρενο χρονικό ενός παράταιρου διδύμου. Από τη μία, ο Φιλίπ με ευγενείς τρόπους, λάτρης της κλασικής μουσικής και της ποίησης. Από την άλλη, ο Ντρις, μια κωμική, λούμπεν φιγούρα, φλερτάρει αδιακρίτως την προσωπική γραμματέα του Φιλίπ, αρέσκεται στα μαλακά ναρκωτικά και δεν συνάδει με αυτό που θα λέγαμε “υψηλή κουλτούρα”. Το αποτέλεσμα αυτού του συνδυασμού εκρηκτικό…

Η ταινία των Ολιβιέ Νακάς και Ερίκ Τολεντανό  πραγματεύεται μια αληθινή ιστορία που βρίθει ανθρωπιάς, συγκίνησης και πολύ χιούμορ. Μέσα από τις υποδειγματικές ερμηνείες των Φρανσουά Κλιζέ και Ομάρ Σι, μπαίνουν στο μικροσκόπιο στερεότυπα και προκαταλήψεις που ταλανίζουν διαχρονικά την γαλλική και όχι μόνο κοινωνία. Από τη μία, ο Φιλίπ εκπροσωπεί την αποκομμένη από τον καθημερινό κόσμο μεγαλοαστική τάξη, προσηλωμένη στον ελιτισμό της. Ο Ντρις, αντίθετα, εκπροσωπεί τα κατώτερα κοινωνικά στρώματα, εκτεθειμένα στην ανεργία, στο έλλειμμα μόρφωσης και στην ως εκ των άνω συναγόμενη παραβατικότητα. Φυσικά, στο επίκεντρο όλων αυτών, η αναπηρία, που, εντούτοις, μελετάται με τρόπο αποκαλυπτικό μα κάθε άλλο παρά μελοδραματικό. Το σενάριο δεν “ξεχειλώνει” ούτε υπερβάλλει σε κανένα σημείο του, η μουσική καθώς και όλες οι  κινηματογραφικές συνιστώσες της ταινίας συμβάλλουν στο να αναδείξουν τον ξεχωριστό
ουμανισμό της.

Οι “΄Αθικτοι” κατορθώνουν να ισορροπήσουν έξοχα ανάμεσα στο χιούμορ και τον κοινωνικό προβληματισμό, να γεμίσουν με ελπίδα το θεατή και να υψώσουν ένα τείχος αντίστασης απέναντι σε κάθε είδους στερεότυπα και ιδεοληψίες.

Π. Ταγκ.

 
More Articles...